|
پژوهنده، جلد ۱۴، شماره ۱، صفحات ۱۵-۲۰
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تغییرات سوانح ترافیکی قبل و بعد از اجرای چهار فعالیت اجرایی پلیس راهنمایی و رانندگی کشور |
|
چکیده فارسی مقاله |
سابقه و هدف: در ایران به طور متوسط روزانه 70 نفر به علت سوانح ترافیکی جادهای جان خود را از دست میدهند. در طول 5 سال اخیر اقدامات زیادی توسط پلیس راهنمایی و رانندگی در جهت کاستن از میزان مرگ و شدت جراحات ناشی از سوانح ترافیکی جادهای صورت گرفته است. از آنجا که نتایج این اقدامات تاکنون بررسی نشده است، به منظور مطالعه الگوی اپیدمیولوژیک مرگهای ناشی از سوانح ترافیکی جادهای ایران در سالهای 1383 تا 1386 و مقایسه معیارهای اپیدمیولوژیکی سوانح ترافیکی جادهای در سالهای قبل و 2 سال بعد از مداخلات پیشگیرانه توسط پلیس راهنمایی و رانندگی این مطالعه انجام گرفت. مواد و روشها: این تحقیق با طراحی توصیفی انجام گرفت. آمار سوانح ترافیکی بر اساس آمار و اطلاعات یک پایگاه اطلاعاتی 4 ساله از دو منبع پلیس راهنمایی و رانندگی، و پزشکی قانونی به دست آمد. میزان مرگها و صدمات ناشی از سوانح ترافیکی به ازای هر ده هزار وسیله نقلیه و صد هزار نفر جمعیت محاسبه شد، و نسبت شانس قبل و بعد از مداخلات پیشگیرانه پلیس مورد ارزیابی و بررسی قرارگرفت. فعالیتها و اقدامات صورتگرفته توسط پلیس راهنمایی و رانندگی عبارت بودند از: 1) اجرای قوانین استفاده از کمربند ایمنی، 2) اجرای قوانین استفاده از کلاه ایمنی، 3) اجرای قوانین ترافیکی خاص، 4) برنامههای آموزشی تولیدشده و پخششده از وسایل ارتباط جمعی همچون رادیو و تلویزیون. یافتهها: طی زمان مورد بررسی، تعداد خودروها 1/43% و کل وسایل نقلیه جادهای 58% رشد داشته است. میزان مرگها به ازای هر صد هزار نفر، از 2/38 در سال 1383 به 8/31 نفر در سال 1386 کاهش یافته است. نسبت شانس حاصله تحقیق برای این میزان، 83/0 و حدود اطمینان 95% برای این نسبت، بین 82/0 تا 85/0 میباشد. میزان مرگها به ازای هر ده هزار وسیله نقلیه، از 2/24 نفر به 4/13 نفر کاهش یافته است. نسبت شانس حاصله تحقیق برای این میزان، 56/0 و حدود اطمینان 95% برای این نسبت، بین 55/0 تا 57/0 میباشد و کاهش مشابهی در میان مجروحین تصادفات ترافیک جادهای نیز نشان داده شده است. نتیجهگیری: فعالیتها و اقدامات پلیس ترافیک که به طور همزمان و ملی در جهت جلوگیری از تصادفات ترافیکی جادهای انجام شده، در جهت کاستن از میزان مرگ و سوانج جادهای، مؤثر بوده است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
سوانح ترافیکی، تصادفات جادهای، پلیس راهنمایی و رانندگی |
|
عنوان انگلیسی |
Study of changes on Road Traffic Injury Rates, before and after of Four Interventions by Iran Traffic Police |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: In Iran there are about 70 deaths per day due to road traffic injuries (RTIs). Some interventions have been carried out during the past 5 years, however the trend and role of interventions to decrease death and morbidity rates from RTIs has not been evaluated. This study aimed to present the epidemiological pattern of RTIs in Iran during years 2004 to 2007 and comparison of epidemiological measures of RTIs before and 2 years after the four traffic police enforcements and preventive programs. Materials and Methods: Source of data was 4 year databases from two sources (Traffic Police and Iranian Legal Medicine Organization). Data were computerized and analyzed. The morbidity and death incidence rates per 10 000 vehicles and per 100 000 population calculated, and odds ratios (ORs) and 95% confidence Interval for ORs were measured for before and 2 years after these national interventional programs. The interventions were obligatory rules for use of seat belt, enforcements of laws and legislations such as some specific road plans in special occasions, educational program campaigns using the national radio and television, and mandatory rules of wearing helmet for motorcyclists taken place nationally by traffic police of Iran. Results: The number of automobiles and all vehicles had 43.1% and 58% increase during the study duration. Two years after the interventional programs there was a decrease rate of deaths from RTIs per 100 000 population (OR= 0.83, 95% CI= 0.82-0.85), and per 10 000 vehicles (OR= 0.56, 95% CI= 0.55-0.57) in Iran. There was also a significant decrease for morbidity rate from RTIs per 10 000 vehicles after the interventions (OR= 0.68, 95% CI= 0.67-0.68). Conclusion: These findings showed the effectiveness of traffic police interventions in Iran on fatal and nonfatal road traffic injuries. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Road traffic injury, intervention, traffic Police. |
|
نویسندگان مقاله |
دکتر حمید سوری | soori h safety promotion amp;amp; injury prevention research center, faculty of public health, shahid beheshti medical university, daneshjoo blvd, evin, chamran hwy, tehran, iran. تهران، بزرگراه شهید چمران، اوین، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشکده بهداشت، گروه اپیدمیولوژی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
محمد رویانیان | royanian m
دکتر علیرضا زالی | zali ar
عباسعلی موحدی نژاد | movahedinejad a
|
|
نشانی اینترنتی |
http://pajoohande.sbmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-559&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
پزشکی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|