|
پژوهشنامه ادیان، جلد ۹، شماره ۱ (۱۷ بهار و تابستان ۱۳۹۴)، صفحات ۱-۲۴
|
|
|
عنوان فارسی |
رابطه سیروسلوک عرفانی با مفهوم اسقاط تدبیر در اندیشههای ابن عطاءالله اسکندرانی |
|
چکیده فارسی مقاله |
ابن عطاءالله اسکندرانی شاذلی به عنوان اولین نگارنده اندیشههای شاذلیه و گسترشدهنده این افکار شناخته شده است. اندیشههایی که تماماً بر مبنای اسقاط تدبیر مفهوم پیدا میکنند. ابن عطاء، سالک را در ابتدای سلوک از تدبیر کردن منع میکند؛ چون اراده انسان در برابر اراده خداوند هیچ است و انجام تدبیر، حجابی برای سلوک ایجاد میکند. مقامات نهگانه ابن عطاء -یعنی توبه، زهد، صبر، شکر، خوف، رجاء، رضا، توکل، و محبت- اگر با اصل اسقاط تدبیر همراه شوند، صحت پیدا میکنند و حتی آخرین مقام یعنی محبت در نزد او کاملترین مقام نیست؛ به دلیل آن که در مقام پایینتر آن یعنی رضا، اصل اسقاط تدبیر چشمگیرتر است و سالک در آن هیچ ارادهای از خود ندارد. احوال پنجگانه مدّ نظر او انس، قبض، بسط، فنا و بقا هستند. ابن عطاء رابطه میان مقامات و احوال و اعمال را اینگونه روشن میکند که عمل نیکو نتیجه حال نیک است و حال نیک به سبب تحقق کامل مقامات در وجود سالک رخ میدهد و در نهایت تمام این راه سیرو سلوک به معرفه الله خواهد انجامید. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The Relation of Mystical Journey and the Rejection of Disposition in the Teachings of Ibn ‘Aṭa’ Allah Iskandaranī |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Ib ‘Aṭa’ Allah Iskandaranī is the first Shādhlī mystic who compiled and wrote the teaching of Shādhlī order. These teachings are entirely based on the concept of Rejection of Disposition (isqaṭ tadbīr). For Ibn ‘Aṭa’ the novice, in the early stage of his spiritual journey, should reject to make any disposition because God’s will is all-inclusive, so man’s disposition is a hindrance in the path to God. There are nine stations in this path: penance, asceticism, patience, gratitude, fear, hope, cheerful submission, trust in God, compassion. In the seventh station the Rejection of Disposition is more evident than the others. Moreover there are five states: affability, compression, dilation, annihilation, abiding. For Ibn ‘Aṭa’ good deed is the fruit of good state and good state is the fruit of good station. The final phase of spiritual journey is the knowledge of God, which is the fruit of good station, good state and good deed. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
رضا الهی منش | استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب قم، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه ادیان و مذاهب (University of religions and denominations)
نعیمه ابراهیمی | دانشجوی دکتری تصوف و عرفان اسلامی، دانشگاه ادیان و مذاهب قم، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه ادیان و مذاهب (University of religions and denominations)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jrs.srbiau.ac.ir/article_8079_1507.html |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1460/article-1460-248984.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|