توسعه آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۴، شماره ۴۲، صفحات ۴۶-۵۳

عنوان فارسی بررسی تاثیر آموزش طراحی شده مبتنی بر بازخورد بر مهارت برقراری خط وریدی در دانشجویان کارشناسی پرستاری
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: مطالعات نشان داده دانشجویان در دوره کارآموزی در عرصه پرستاری، باوجود پایه نظری قوی، از مهارت  بالینی  کافی برخوردار نیستند. یکی از روش‌های  تدریس، آموزش مبتنی بر بازخوردمی باشد. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش مبتنی بر بازخورد بر مهارت برقراری خط وریدی در دانشجویان ترم اول کارشناسی پرستاری طراحی شده است. روش بررسی:  در این کارآزمایی بالینی، دانشجویان ترم یک  کارشناسی پرستاری  با روش نمونه‌‌‌‌گیری در دسترس انتخاب و بطور تصادفی ساده  با استفاده از نرم افزار آنلاین در دو گروه آزمون (20نفر) و کنترل (20 نفر) قرار گرفتند. در گروه آزمون، آموزش برقراری خط وریدی به روش آموزش مبتنی بر بازخورد و در گروه کنترل به روش معمول بود. بلافاصله پس از آموزش و در پایان ترم، مهارت برقراری خط ورید توسط چک لیست محقق ساخته ارزیابی و دو گروه با هم مقایسه شدند. نمرات با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 19 و آزمون‌های آماری تی زوجی و تی مستقل  و سطح معناداری  0.05مقایسه شدند. یافته­‌ها: مقایسه نمره دو گروه آزمون و کنترل نشان داد که بلافاصله بعد از اتمام اموزش تفاوت موجود معنادار است (71/2= , t 04/0=p). اما این تفاوت 4 ماه بعد (پایان ترم)، معنادار نبود  )12/0= p، 79/1=t). نتیجه­‌گیری: بر اساس نتایج این مطالعه می‌توان اذعان داشت که هرچند بکارگیری اموزش مبتنی بر بازخورد در کوتاه مدت می‌تواند تاثیر قابل توجهی در عملکرد دانشجویان پرستاری در گرفتن خط وریدی بیماران داشته باشد اما این تاثیر ماندگار نیست. به نظر می‌رسد مطالعات بیتشری لازم است در این عرصه صورت گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش مبتنی بر بازخورد، خط وریدی، دانشجویان پرستاری

عنوان انگلیسی Evaluation of the Effect of Feedback-based Education of IV Insertion Skills to Undergraduate Nursing Students
چکیده انگلیسی مقاله Background & Objective: Studies show that students lack sufficient clinical skills during the nursing apprenticeship course despite their strong theoretical knowledge. Feedback-based education is one of the teaching methods used for this group of students. The present study aimed to determine the effect of feedback-based education on first-semester nursing students' skill of IV insertion. Materials & Methods: In this clinical trial, the subjects were selected by convenience sampling and randomly divided into two 20-member intervention and control groups. While feedback-based education was provided to the subjects in the intervention group, the participants in the control group received conventional education. A researcher-made checklist was filled by all participants immediately after the education process and at the end of the semester and the two groups were compared in this regard. Data analysis was performed in SPSS version 19 using paired t-test and independent t-test. In addition, a P-value of 0.05 was considered statistically significant. Results: In this study, the results revealed a significant difference between the intervention and control groups immediately after the education process (t=2.71, P=0.04). However, this difference was not significant at the end of the semester (four months later) (t=1.79, P=0.12). Conclusion: According to the results of the study, while feedback-based education significantly improved the nursing students' skill of IV insertion in short term, this improvement was not permanent. It is recommended that more studies be conducted in this area.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله feedback-based training, intravenous line, nursing students

نویسندگان مقاله آزاده فریدونی گل سفیدی | Azade Fereidouni Golsifi
Nursing and midwifery department, Isfahan University of Medical sciences, Isfahan, Iran
گروه پرستاری سلامت بزرگسالان، دانشکده پرستاری و مامایی دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.

حجت الله یوسفی | Hojatollah Yousefi
Nursing and midwifery department, Isfahan University of Medical sciences, Isfahan, Iran
گروه پرستاری سلامت بزرگسالان، دانشکده پرستاری و مامایی دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.


نشانی اینترنتی http://zums.ac.ir/edujournal/browse.php?a_code=A-12-1464-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات