|
توسعه آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۴، شماره ۴۲، صفحات ۲۰-۳۶
|
|
|
عنوان فارسی |
طراحی و اعتبار یابی الگوی توسعه منابع انسانی مبتنی بر حکمرانی خوب در دانشگاه های علوم پزشکی تابعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: امروزه توسعه منابع انسانی جزء مهمترین مباحث برنامهریزی راهبردی سازمانها بوده و کارآمد سازی و توانمندسازی نیروی انسانی از کلیدیترین ابزارهای موفقیت سازمانها میباشد و حاکمیت خوب بهعنوان کلید معمای توسعه مطرح گردیده است. هدف از انجام پژوهش طراحی و اعتبار یابی الگوی توسعه منابع انسانی مبتنی بر حکمرانی خوب در دانشگاههای علوم پزشکی تابعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بود. روش بررسی: پژوهش با رویکرد ترکیبی انجام گردید. در مرحله کیفی از طریق تحلیل محتوی عرفی (Conventional Content Analysis) با بررسی متون و مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته با 12نفر از خبرگان حوزه منابع انسانی در وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی، الگوی توسعه منابع انسانی طراحی و در بخش کمی، اعتبار و برازش الگو با تکمیل پرسشنامه توسط 162نفر از کارشناسان مربوطه از طریق تحلیل عامل تاییدی(Confirmatory Factor Analysis) و تکنیک سوارا (Technique SWARA) تعیین شد. یافتهها: مدل توسعه منابع انسانی مبتنی بر حکمرانی خوب شامل ده عامل(پاسخگویی، شفاف سازی، ظرفیت سازی حکمرانی و توسعه، نگرش و هویت بخشی، هماهنگ سازی، نتیجه گرایی، اثربخشی نقش ها و وظایف، توسعه فرهنگی اجتماعی، توسعه فردی، توسعه آموزشی) در شش طبقه (شرایط علی، مقوله محوری، عوامل زمینهای، عوامل مداخلهگر، راهبردها، پیامد ها) بود و ارتباط بین عوامل یاد شده در دیاگرام نظریه داده بنیاد ارائه گردید. همچنین در اولویت بندی معیارهای اصلی مشخص شد به ترتیب نگرش و هویت بخشی، هماهنگ سازی، توسعه فرهنگی-اجتماعی و توسعه آموزشی دارای اهمیت بالایی هستند. نتیجه گیری: پاسخگویی، شفافیت، نگرش و هویت بخشی، هماهنگ سازی، نتیجه گرایی، اثر بخشی نقش ها و وظایف در مسیر توسعه منابع انسانی مبتنی بر حکمرانی خوب منجر به توسعه فرهنگی-اجتماعی، توسعه فردی و توسعه آموزشی میگردد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
توسعه منابع انسانی، حکمرانی خوب، دانشگاه علوم پزشکی، آموزش عالی |
|
عنوان انگلیسی |
Designing and Validating a Human Resource Development Model Based on Good Governance in Universities of Medical Sciences Affiliated with the Ministry of Health |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background & Objective: Today, the development of human resources is the most important part of the strategic planning of organizations. In addition, human resource empowerment is a key factor for the success of corporations. In this regard, good governance has been introduced as the solution for the development problem. The present study aimed to design and validate a human resource development model based on good governance in universities of medical sciences affiliated with the ministry of health. Materials & Methods: The present mixed study included two qualitative and quantitative stages. The qualitative stage was carried out through conventional content analysis and by assessing relevant texts and conducting semi-structured in-depth interviews with 12 experts in the field of human resources at the ministry of health and the universities of medical sciences. Following designing the human resource development model, its validity and goodness of fit were assessed in the quantitative stage by filling a questionnaire by 162 experts of the field using confirmatory factor analysis and the SWARA technique. Results: In this study, the human resource development model based on good governance included 10 factors of responsiveness, transparency, capacity building, attitude and identification, coordination, consequentialism, the effectiveness of roles and responsibilities, sociocultural development, individual development, and educational development, which were classified into six categories of causal conditions, axial phenomenon, underlying factors, confounding factors, strategies, and outcomes. The relationship between the mentioned factors was presented in the model. Furthermore, the prioritization of main criteria revealed the higher significance of attitude and identification, coordination, sociocultural development and educational development, respectively, compared to other criteria. Conclusion: According to the results of the study, responsiveness, transparency, attitude and identification, coordination, consequentialism, and effectiveness of roles and responsibilities on the path of human resource development based on good governance led to sociocultural, individual and educational development. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Human Resource Development,Good Governance,University of Medical Sciences,Higher Education |
|
نویسندگان مقاله |
محمد حاجیلو | Mohammad Hajiloo Department of Management, Zanjan Branch, Islamic Azad University, Zanjan, Iran مدیریت دولتی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران
نبی اله محمدی | Nabiollah Mohammadi Department of Management, Zanjan Branch, Islamic Azad University, Zanjan, Iran گروه مدیریت، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران
هما درودی | Homa Doroudi Department of Management, Zanjan Branch, Islamic Azad University, Zanjan, Iran گروه مدیریت، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران
علی منصوری | Ali Mansori Department of Management and Accounting, Zanjan University, Zanjan, Iran گروه مدیریت و حسابداری، واحد زنجان، دانشگاه زنجان، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://zums.ac.ir/edujournal/browse.php?a_code=A-12-1400-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|