توسعه آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۴، شماره ۴۳، صفحات ۹-۱۸

عنوان فارسی ارزیابی تاثیر آموزش به شیوه نقشه کشی مفهومی بر ادراک دانشجویان پرستاری از شرایط یاددهی-یادگیری: یک مطالعه شبه تجربی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: نقشه کشی مفهومی یک ابزار شناختی مفید است که باعث پردازش اطلاعات در جهت درک مفاهیم درسی می‌شود. مطالعات انجام گرفته درباره کاربرد نقشه¬کشی مفهومی در آموزش بالینی دانشجویان پرستاری بسیار محدود می‌باشد. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر آموزش به شیوه نقشه‌کشی مفهومی بر ادراک دانشجویان پرستاری از از شرایط یاددهی-یادگیری بود. روش بررسی:  این مطالعه شبه‌تجربی پس‌آزمون با مشارکت 84 دانشجوی پرستاری که واحد کارآموزی پرستاری ویژه را اخذ کرده بودند، انجام شد. دانشجویان با استفاده از روش تصادفی ساده به دو گروه کنترل (40 نفر) و تجربی (44 نفر) اختصاص یافتند. برای آموزش محتوی درسی طراحی فرایند پرستاری مراقبت از بیمار در بخش سی سی یو، گروه کنترل به شیوه سنتی (ستونی) و گروه تجربی به روش نقشه کشی مفهومی آموزش دیدند. جهت جمع آوری داده‌ها از پرسشنامه‌ای دوقسمتی شامل مشخصات فردی و پرسشنامه تجارب آموزش و یادگیری (ETLQ) استفاده شد. داده‌ها با استفاده از روش¬های آماری توصیفی و تحلیلی شامل آزمون تی مستقل و آنالیز واریانس یک‌طرفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­‌ها:  نتایج نشان داد که تفاوت نمرات چهار حیطه سازماندهی و ساختار درس، یاددهی و یادگیری، فراگیران و مدرسان، ارزیابی‌ها و تکالیف و ETL کلی در گروه تجربی و گروه کنترل از نظر آماری معنادار است. نتیجه‌­گیری: مطالعه حاضر نقشه‌کشی مفهومی را بعنوان روشی مفید برای آموزش بالینی دانشجویان پرستاری پیشنهاد می‌کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شرایط یاددهی-یادگیری، دانشجوی پرستاری، نقشه مفهومی

عنوان انگلیسی Evaluation of the Effect of Concept Map Educational Method on Nursing Students’ Perception of Teaching-Learning Conditions: A Quasi-experimental Study
چکیده انگلیسی مقاله Background & Objective: A concept map is recognized as a beneficial tool that can lead to course content comprehension through information processing. There is limited research on the use of concept mapping in the clinical education of nursing students. Therefore, the present study aimed to evaluate the effect of the concept mapping method on nursing students' perception of teaching-learning conditions. Materials & Methods: This was a quasi-experimental study with a posttest performed on 84 nursing students who received the special nursing apprenticeship credit. The students were divided into two control (n=40) and experimental (n=44) groups by simple random method. The content of the course of patient care process design in CCU was taught to the subjects in the control and experimental groups by the conventional (columnar) and concept map methods, respectively. Data were collected using a two-section questionnaire encompassing demographic characteristics and the experiences of the teaching and learning questionnaire (ETLQ). In addition, data analysis was performed using descriptive and analytical methods such as independent t-test and one-way ANOVA. Results: In this study, there was a significant difference between the two groups regarding the scores of four subscales of organization and structure, teaching and learning, students and teachers, and assessment and other set work and overall ETL score. Conclusion: It is suggested that the concept map method be used as a beneficial technique in the area of nursing students' clinical education.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Teaching and learning conditions, Nursing student, Concept map

نویسندگان مقاله شادی دهقان زاده | Shadi Dehghanzadeh
Nursing Department, college of Nursing and Midwifery, Rasht branch, Islamic Azad University, Rasht, Iran.
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.


نشانی اینترنتی http://zums.ac.ir/edujournal/browse.php?a_code=A-12-999-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات