این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 18 مهر 1404
تحقیق در علوم دندانپزشکی
، جلد ۱۸، شماره ۱، صفحات ۶۷-۷۵
عنوان فارسی
سنجش عملکرد مربیان بهداشت مدارس ساری در مواجهه با آسیبهای دهان و دندان
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: صدمات دندانی و عوارض ناشی از آن یکی از نگرانیهای عمده از سلامت دهان و دندان و سلامت عمومی مردم میباشد. صدمات دندانی میتواند عملکرد روزانهی کودکان، کیفیت زندگی آنها و والدینشان را متاثر سازد. مربیان بهداشت اولین افراد در تماس با کودکان هنگام وقوع حادثه در این مکانها هستند و آگاهی و عملکرد آنها از نحوهی برخورد با این صدمات نقش مهمی در پیشگیری و درمان دارد. با توجه به نبود اطلاعات دقیق در مورد میزان آگاهی و عملکرد مربیان بهداشت شهرستان ساری، در این مطالعه به سنجش میزان آگاهی و عملکرد مربیان بهداشت مدارس ساری پرداختیم. مواد و روشها: در این مطالعهی توصیفی-مقطعی، تعداد 37 نفر از مربیان بهداشت مدارس ساری طبق روش سرشماری مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات توسط پرسشنامه شامل پرسش هایی در مورد آگاهی و عملکرد مربیان در مواجهه با صدمات دندانی جمع آوری شد. برای ارزیابی آماری اطلاعات، از نرم افزارSPSS 18 استفاده شد. یافتهها: از بین 37 مربی بهداشت مورد بررسی، میانگین نمرهی مربیان 58/94% به دست آمد و بین میزان آگاهی مربیان بهداشت و سن و تجربه و سابقهی گذراندن دورهی آموزشی اختلاف معنیداری وجود ندارد ( P به ترتیب 0/97 و 0/43و 0/57). میانگین نمرهی آگاهی و عملکرد مربیان بین سطوح متغیر تحصیلات و سابقهی کار اختلاف معنی داری را نشان داد (P به ترتیب 0/002 و 0/001). نتیجه گیری: آگاهی و عملکرد مربیان بهداشت مدارس ساری در مواجهه با آسیبهای دندانی مربیان با در حد متوسط بودهاست.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ترومای دندانی، پوسیدگی دندان، dmft، بیرون افتادن دندان
عنوان انگلیسی
Assessing the performance of health educators in the face of oral injuries in children
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim: Dental injuries and their complications are one of the major concerns of oral health and public health. Dental injuries can affect the daily function of children, their quality of life and that of their parents. Health educators are the first to come into contact with children when an accident occurs in these places, and their knowledge and practice of how to deal with these injuries plays an important role in prevention and treatment. Due to the lack of accurate information about the level of knowledge and practice of health educators in Sari, in this study we assessed the level of knowledge and practice of health educators in Sari schools. Material and Methods: In this descriptive cross-sectional study, health educators in Sari schools were surveyed in census method. Data were collected by a questionnaire related to knowledges and practive in contact to dental injuries. SPSS 18 software was used for statistical evaluation of information. Result: Among the 37 health educators studied, the average score of instructors was 58.94% and there was no significant difference between the knowledge of health educators and age and experience and history of training (P 0.97, 0.43 and 0.57, respectively). The mean score of instructors' knowledge and performance showed a significant difference between the variable levels of education and work experience. (P=0.002 and 0.001, respectively) Conclusion: The highest rate of knowledge and practice of health educators in Sari schools in the face of dental injuries was moderate.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Dental trauma, Tooth decay, dmft, Avulsion
نویسندگان مقاله
فاطمه رضایی طالشی | fateme rezaei
Mazandaran university of Sciences
دانشگاه علوم پزشکی مازندران
عاطفه رضایی طالشی | atefe rezaei
Mazandaran university of Sciences
دانشگاه علوم پزشکی مازندران
فرزانه افخمی نیا | farzane afkhaminia
Mazandaran university of Sciences
دانشگاه علوم پزشکی مازندران
اعظم نحوی |
نشانی اینترنتی
http://jrds.ir/browse.php?a_code=A-10-1552-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
دندانپزشکی کودکان
نوع مقاله منتشر شده
مطالعه اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات