|
پژوهشنامه ادب غنایی، جلد ۱۳، شماره ۲۵، صفحات ۱۱۷-۱۳۲
|
|
|
عنوان فارسی |
نگاهی به شعر نو تغزلی و شاعران صاحب سبک آن |
|
چکیده فارسی مقاله |
بر اثر تحوّلاتی که در در دنیای معاصر روی داد، نگاه شاعران به عشق تغییر یافت و در نتیجه در شعر نو تغزلی دگرگونیهایی به وجود آمد. به طوری که، عشق آن مضمون بزرگ، به دور از مفهوم نازل خود، و به دور از خواهش تن به عشق انسانی و از قلمروی فردی به پهنهی اجتماعی و از زمانه به زمان و تاریخ گسترش یافت. از این رو میبینیم که شعر نو تغزلی در آثار شاعران بزرگ و صاحب سبک معاصر شیوههای مختلفی پیدا کرد. در این پژوهش بر آنیم تا به شیوهی تحلیلی و توصیفی این نکته را مورد بررسی و مداقّه قرار دهیم، تا ببینیم این تحوّلات در شعر نو تغزلی کدام یک از شاعران بنام معاصر تأثیر گذاشته و این دگرگونیها در شعر آن ها به چه نحو بوده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که نیما یوشیج با تغییراتی که در صورت و معنای شعر فارسی ایجاد کرد، توانست سبک جدیدی را بیافریند. این شیوهی جدید بیش از همه در آثار فریدون تولّلی جلوهگر شد. عاشقانههای شاملو به گونه مثلثِ شاعر، معشوق و اجتماع شکل پذیرفته و در سراسر تغزل های وی،تکاپویی پیوسته در یگانگی با معشوق، اجتماع و در نهایت همهی انسانها دیده میشود. عاشقانههای سهراب سپهری از لحاظ نظام نظری و معناشناسی و نظام زیباییشناسی، مبتنی بر جهان نگری و ادراکِ عاطفی احساسی وزیباشناختی کاملاً متفاوت با پیشینه عاشقانهسرایی پارسی است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
تغزل، عشق، شعر نو تغزلی، |
|
عنوان انگلیسی |
A Review on the Modern Romantic Lyricism and its follower poets |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Following the revolution shappened in the contemporary world, the poets' viewtoward loveand, consequently, some features in modern romantic lyricism changed, So that in this type of poetry,the great content of love, away from its physical and lustful aspect, spread from individuals to the society and from the present time to the age. In the present study it has been attempted to find the contemporary poets whom the mentioned changes have influenced their modern romantic lyrics and to consider how it happened, using the descriptive-analytic method.The results suggest that, making changes in the form and meaning of the Persian poetry,NimaYooshij created a new style. This new approach was manifestedmost in the poems of Fereydoon Tavalloli. Shamloo 's romanticlyricswere written as thetriangle of thepoet, beloved and societyand in most of his romantic poems a continuous dynamismcan be observed, being unitedwith the beloved, societyandultimatelyall the humans. Regarding the theoretical system, semantics and aesthetics, SohrabSepehri'sromances are based on the Worldview,Emotional wisdom and aesthetics, completely different from the history of Persian romantic lyricism. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Lyricism, love, Modern romantic lyricism |
|
نویسندگان مقاله |
فاطمه مدرسی | دانشگاه ارومیه سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه ارومیه (Urmia university)
قاسم مهرآور گیگلو | دانشگاه ارومیه سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه ارومیه (Urmia university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jllr.usb.ac.ir/article_2322_569874812abc2e640db100fdba68ce56.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1458/article-1458-248805.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|