تحقیقات نظام سلامت، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی مقایسه وضعیت بهداشت محیط مدارس ابتدایی دولتی نواحی مختلف شهر اصفهان* در سال ۱۳۸۷-۱۳۸۶
چکیده فارسی مقاله مقدمه: دانش آموزان حداقل 20 درصد از اوقات خویش را در مدرسه سپری می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__کنند. آموزش و رشد شخصیت آنان به روش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های آموزشی صحیح و مناسب، فضای فیزیکی مطلوب و محیط روانی مساعد بستگی دارد. دانش آموزان از سرمایه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های عمده انسانی هر جامعه محسوب می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گردند. توجه به سلامت و ارتقای بهداشت محیط تحصیلی آنان نوعی سرمایه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گذاری برای آینده قلمداد می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گردد. روش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: این مطالعه به صورت توصیفی- تحلیلی انجام شد. تعداد نمونه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های مورد مطالعه، 77 مدرسه ابتدایی دولتی در شهر اصفهان بود که به صورت تصادفی منظم انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها، فرم ارزیابی بهداشت محیط مدارس بود. این فرم از دو قسمت تشکیل شده است. قسمت اول شامل مشخصات عمومی مدارس و قسمت دوم شامل آیتم&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__هایی است که مطلوب بودن قسمت&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های مختلف مدرسه را مورد بررسی قرار می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__دهد. فرم&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های مذکور با مراجعه کارشناس بهداشت عمومی به مدارس، مشاهده و مصاحبه با مدیر مدارس و در مدت 3 ماه تکمیل گردید و سپس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته، در نواحی مختلف مقایسه به عمل آمد. یافته&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: 6/76 درصد از مدارس، دارای وضعیت مطابق با استاندارد و 5/80 درصد از کلاس&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های مدارس دارای وضعیت مطلوب بودند. از نظر وضعیت استانداردهای ساختمانی و کلاس درس در نواحی مختلف، اختلاف معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__داری وجود نداشت. وضعیت سرویس&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های بهداشتی (توالت و دستشویی) و آبخوری&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های مدارس در حد مطلوبی بود و اختلاف معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__داری از این نظر در بین نواحی وجود نداشت. اما با این حال، ناحیه 1 وضعیت نا&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__مطلوب&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__تری داشت. 79 درصد از مدارس دارای وضعیت مطلوب از نظر جمع&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آوری و دفع زباله و 49 درصد از مدارس دارای بوفه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های بهداشتی و مطابق استاندارد بودند. ولی بین نواحی از این دو نظر اختلاف معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__داری وجود نداشت. نتیجه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری: به نظر می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__رسد که وضعیت بهداشت محیط مدارس ابتدایی شهر اصفهان به صورت تقریبی در حد مطلوب بوده، اما باید نسبت به بهبود بوفه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های بهداشتی اقدام گردد که این امر مستلزم توجه بیشتر مسؤولین محترم آموزش و پرورش، متولیان محترم بهداشت و درمان و اختصاص بودجه مناسب جهت حل مشکلات بهداشتی مدارس می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__باشد. واژه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های کلیدی: بهداشت محیط، مدارس ابتدایی، شهر اصفهان.  __AWT_NOKT_COMMA__
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Comparison of environmental health in public primary schools in different districts of Isfahan, 2007-2008
چکیده انگلیسی مقاله Background: Students spend at least 20% of their time in schools. Training and development of their personality depends on appropriate educational methods, physical ideal space, and favorable mental environment. Students are considered as the human main resources of any society and dealing with their health and promoting educational environment health is a sort of investment for future. Methods: In this descriptive-analytic study, 77 schools in Isfahan were selected by regular randomized method. Data was collected using environment health inquiry form for school environments by public health specialists during 3 months. The form was consisted of two parts: the first part included common school specifications and the second part involved items dealing with desirability various parts of schools. The specialist reports the environment health status of the schools trough evaluating the schools and interviewing with the principals. Data was performed for different districts of Isfahan city. Findings: 76.6% of schools and 80.5% of classrooms were in desired conditions and complied with the standards. The standards for building and classrooms, there was no significant difference between various districts. Hygiene services (water closets and basin) and drinking water were at desired level and there was no significant difference between various districts in this regard, however the district 1 was in undesired condition. Regarding gathering and disposing of rubbish and trashes, 79% of schools were in desired condition and 49% of them had hygienic tuck-shops according to standards, but there was no significant difference between various districts. Conclusion: It seems that the status of environment health is at desired level in public primary schools of Isfahan city, but the health of tuck-shops should be improved in schools. The authorities of Ministry of Education and Ministry of Health should pay more attention and interest in this regard and dedicate proper budgets to solve health problems.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Environment Health, Primary Schools, Isfahan City. &,amp,nbsp

نویسندگان مقاله آسیه پیرزاده | آسيه پيرزاده
مربي، گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، اصفهان، ايران
مربی، گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

غلامرضا شریفی‌راد | غلامرضا شريفي‌راد
دانشيار، گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، اصفهان، ايران.
دانشیار، گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.

محمد علی عروجی | محمد علي عروجي
دانشجوي کارشناسي ارشد، گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، اصفهان، ايران.
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.


نشانی اینترنتی http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-15&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات