این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات نظام سلامت، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی ارتباط بین حمایت اجتماعی و سلامت روان در دانشجویان دانشگاه تهران
چکیده فارسی مقاله مقدمه: دانشگاه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها، سازمان&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__هایی هستند که هر ساله مقدار قابل توجهی جمعیت جوان را جذب می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__کنند و طی زمان معینی توانمندی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های علمی و عملی این اشخاص را پرورش می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__دهند و در پایان نیروهای آموزش دیده و متخصص را در اختیار جامعه می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گذارند هدف از این مطالعه بررسی رابطه بین حمایت اجتماعی، سلامت روانی و متغیرهای جمعیت شناختی در دانشجویان ورودی جدید دانشگاه تهران در سال تحصیلی1385- 1384- بود. روش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: این مطالعه از نوع توصیفی به روش نمونه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری سرشماری روی 2916 دانشجو ورودی جدید سال تحصیلی 1385-1384 (1176مرد و1737 زن) در دانشگاه تهران انجام شده است&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ دانشجویان پذیرفته شده در محدوده زمانی ثبت&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__نام به غرفه مرکز مشاوره دانشجویی مراجعه و با راهنمایی کارشناسان، از سه پرسش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__نامه مشخصات جمعیت شناختی، سلامت عمومی12 سؤالی ((GHQ-12 و مقیاس حمایت اجتماعی استفاده کردند. تحلیل آماری داده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها با آزمون&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های t، ANOVA و Regression انجام شد. یافته&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: میانگین سنی این دانشجویان 61/1 19، میانگین نمره سلامت عمومی&rlm__AWT_NOKT_COMMA__69/4 53/9 و حمایت اجتماعی 21/2 15/10 بود. نتیجه آزمون نشان داد که با افزایش میزان حمایت اجتماعی نمره سلامت عمومی کاهش یافته (P<__AWT_NOKT_COMMA__ 0.001, b=-0.57, ß__AWT_NOKT_COMMA__=-0.27, t=-14.66) یعنی وضعیت سلامت عمومی بهبود می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__یابد. نتیجه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری: حمایت اجتماعی با سلامت روان رابطه معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__دارو مستقیم دارد. تغییر سیاست&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گذاری&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها با هدف ارتقاء کیفیت و کمیت شبکه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های حمایتی، به ویژه برای دانشجویان آسیب&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__پذیر، می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__تواند باعث تقویت اثرات محافظتی حمایت&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های اجتماعی شود.. واژه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های کلیدی: سلامت عمومی، حمایت اجتماعی، سلامت روان، دانشجویان.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A Survey on the relation between Social Support and Mental Health in Students of Tehran University
چکیده انگلیسی مقاله Background: This study sought the relationship between social support, mental health and demographic factors in new students of Tehran University (2005-06). Methods: This cross-sectional descriptive study enrolled 2916 university students. Subjects were evaluated using demographic questionnaire, General Health Questionnaire-12 and social support scale. Statistical analysis was performed by ANOVA, Regression and two sample t tests. Findings: This study showed that female students, married, high school science experiment field, location of Tehran , Shahed High School ,first district contribution for entrance, Arts faculty and prediction of residence with family have higher social support. Conclusion: Social support and mental health have significant and positive relationship. Change policies aimed at improving quality and quantity of supportive networks, especially for vulnerable students can strengthen the protective effect of social support.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله General Health Questionnaire, Social support, Mental health

نویسندگان مقاله حمید پیروی | حميد پيروي
کارشناس ارشد روان‌شناسي، مرکز مشاوره دانشجويي، دانشگاه تهران، تهران، ايران.
کارشناس ارشد روان‌شناسی، مرکز مشاوره دانشجویی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

احمد حاجبی | احمد حاجبي
استاديار، گروه روان‌شناسي، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي ايران، تهران، ايران.
استادیار، گروه روان‌شناسی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.

لیلی پناغی | ليلي پناغي
متخصص پزشکي اجتماعي، انستيتو روان‌پزشکي تهران، مرکز تحقيقات بهداشت روان، تهران، ايران.
متخصص پزشکی اجتماعی، انستیتو روان‌پزشکی تهران، مرکز تحقیقات بهداشت روان، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-29&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات