این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 14 آذر 1404
تحقیقات نظام سلامت
، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
بررسی ویژگیهای تنسنجی دانشآموزان دبستانی اصفهان در راستای طراحی اندازه میز و نیمکت کلاس
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: طراحی صحیح وسایل و تجهیزات مدارس، متناسب با خصوصیات تن&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__سنجی استفاده کنندگان، جهت ایجاد عادت صحیح نشستن و گرفتن وضعیت بدنی مناسب در استفاده کنندگان از این وسایل، بسیار مهم می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__باشد. میز و نیمکت&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__هایی که در حال حاضر در مدارس ایران مورد استفاده قرار می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیرند، متناسب با ابعاد فیزیکی دانش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آموزان محلی طراحی نشدند. هدف این پژوهش ارایه توصیه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__هایی در زمینه طراحی صحیح میز و نیمکت&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های مورد استفاده در مؤسسات آموزشی متناسب با ابعاد فیزیکی دانش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آموزان می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__باشد. __AWT_NOKT_COMMA__ روش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: در این تحقیق تعداد 300 دانش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آموز دختر و پسر ناحیه 3 شهرستان اصفهان به صورت تصادفی منظم انتخاب شدند و اطلاعات لازم توسط مصاحبه و مشاهده و با استفاده از وسایل اندازه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری آنتروپومتریکی در پرسش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__نامه ثبت گردید. یافته&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: اطلاعات آنتروپومتریکی برای300 دانش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آموز دختر و پسر، از 17 پارامتر آنتروپومتریکی با توجه به چک لیستی که برای هر نفر تکمیل شده بود به دست آمد و با استفاده از نرم&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. آزمون t-test بین پارامترهای دختران و پسران نشان می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__دهد که تنها در پارامترهای عمق سینه، ارتفاع رکبی، طول کفل، زانو، طول کفل- رکبی، عمق ران و حد دسترسی جلو بازو اختلاف معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__داری وجود دارد. نتیجه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری: بر اساس نتایج، مشخص می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__شود که ارتفاع میز بر اساس حاصل جمع صدک 95 ارتفاع تکیه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گاه آرنج و ارتفاع سطح نشستن&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گاه جامعه مورد مطالعه به دست می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آید. با اندازه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__هایی که در میزهای فعلی وجود دارد، دانش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آموزان مجبور می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__شوند که روی نیمکت خود ننشیند و بایستند، که این ایستادن بدون حرکت در ساعت&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های متمادی موجب واریس سیاهرگی در پا و ساق پا می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__شود. واژه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های کلیدی: آنتروپومتری، ارگونومی، دانش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آموز، اصفهان.  __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Anthropometric Assessment for Designing Primary School classroom Desk and Bench Size
چکیده انگلیسی مقاله
Background: The appropriate designing of school equipment for establishing a suitable sitting habit, is of major importance. Unfortunately, benches and desks in Iranian schools are not properly adjusted with anthropometric characteristics of students. The main theme of this research is preparing some guidelines for anthropometric designing and ergonomic adjustment of benches and desks. Methods: In this study 300 school boys and girls were selected by systematic random sampling method. The data were collected by observation and interview using anthropometric measurements devices and recorded in a questionnaire. Anthropometric information was recorded based on 17 anthropometric parameters. Data were analyzed by SPSS software. Findings: There was significant difference between girls and boys in popliteal height, buttock- knee depth, buttock-popliteal depth, thigh clearance and functional forward reach (P<__AWT_NOKT_COMMA__ 0.05). Conclusion: It was concluded that the desk height is determined based on sum of percentile (95) of the elbow rest height and the seat height. According to the results, students usually have to take a standing position instead of sitting comfortably. Such a prolonged posture may cause varicose related illnesses.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Anthropometry, Ergonomics, Student, Isfahan.
نویسندگان مقاله
احساناله حبیبی | احساناله حبيبي
دانشيار، گروه بهداشت حرفه اي، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، اصفهان، ايران.
دانشیار، گروه بهداشت حرفه ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
الهام حاجصالحی | الهام حاجصالحي
دانشجو، گروه بهداشت حرفهاي، دانشكده بهداشت، دانشگاه علوم پزشكي اصفهان، اصفهان، ايران.
دانشجو، گروه بهداشت حرفهای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
نشانی اینترنتی
http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-41&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات