این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات نظام سلامت، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی ارزش‌یابی طرح مشارکت مادران در روند رشد و مراحل تکامل کودکان بر اساس مدل CIPP
چکیده فارسی مقاله مقدمه: بررسی کشوری ارزیابی رشد کودکان نشان داده است که درصد زیادی از کودکان کشور دچار افت رشد هستند. علاوه بر آن در گذشته طرح&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های زیادی در زمینه رشد و تغذیه اطفال انجام شده است ولی می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__توان گفت که اکثریت آن&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها بدون ارزش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__یابی و بررسی نتیجه رها گردیده است این مطالعه با هدف ارزش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__یابی طرح مشارکت مادران (جلب مشارکت مادران در بهبود رشد و تغذیه اطفال بر اساس مدل Context, Input, Process Product (CIPP)) پس از گذشت دو سال انجام شده است. __AWT_NOKT_COMMA__ روش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: این مطالعه از نوع مطالعات توصیفی و در قالب مطالعات ارزش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__یابی است که در آن 90 زوج مادر و کودک در قالب دو گروه مشارکت&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__کننده در طرح و یک گروه شاهد (همسان شده با گروه شرکت کننده در طرح) جهت بررسی نتایج مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات در مطالعه حاضر فرم پایش رشد کودک و پرسش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__نامه مورد استفاده در طرح مشارکت مادران بوده است و اطلاعات از طریق مصاحبه سازمان یافته، جمع&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آوری و با استفاده از نرم افزار SPSS15 و آزمون&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های آماری مناسب مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافته&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: نتایج مطالعه اختلاف معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__دار بین دو گروه مورد بررسی در میانگین نمره اعتماد به نفس مادران (001/0> P)، عملکرد مادران در آموزش دادن به سایرین (006/0= P)، مدت زمان مطالعه (004/0=P ) و فراوانی مادران، شرکت در برنامه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های آموزشی (002/0= P)، آشنا به کارت پایش رشد (03/0= P)، دارای عملکرد صحیح رسم منحنی رشد (001/0> P)، آگاه از انواع منحنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های رشد (001/0= P) و مادران آگاه در زمینه اهداف پایش رشد (001/0> P) نشان می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__دهد. نتیجه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری: نتایج نشان از ماندگاری اثرات آموزش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های ارایه شده در طرح مشارکت مادران و بهبود آگاهی و عملکرد مادران در خصوص رشد و تکامل کودکان پس از گذشت دو سال دارد که این امر کارآیی مدل مورد استفاده (CIPP) در برنامه آموزشی نشان می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__دهد. واژه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های کلیدی: ارزش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__یابی، آموزش، مدل CIPP، رشد کودکان، مشارکت مادران.  __AWT_NOKT_COMMA__
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Evaluation of Mothers&apos__AWT_NOKT_COMMA__ Participation Project in Children’s Growth and Development Process based on the CIPP Model
چکیده انگلیسی مقاله Background: Assessment of national children&apos__AWT_NOKT_COMMA__s growth indicated a high prevalence of growth failure among them. Many previous projects have studied the children__AWT_QUOTE__s growth & nutrition status but most of them have not evaluated. The aim of this study was to evaluate the mothers&apos__AWT_NOKT_COMMA__ participation project after passing two years. Methods: In this descriptive and Summative evaluation study, 90 mother and child pairs were enrolled. They studied in two case and control groups. Case group consist of mothers(n=90) who tended in " mother__AWT_QUOTE__s participation projects " in 2003  __AWT_NOKT_COMMA__and  __AWT_NOKT_COMMA__Control group were mothers in Dastgerd center who has been matched with case group and were not participated in this program. Data collected using children growth chart and questionnaire was used in the project. Obtained data was analyzed by SPSS software and nonparametric statistical tests. Findings: The results showed significant differences between two groups in following items__AWT_NOKT_COMMA__ mean of maternal self-esteem (p<__AWT_NOKT_COMMA__ 0.001), maternal performance in training others (p=0.006), weekly study time (p=0.004), frequency of mothers participation in education programs (p=0.002), their knowledge about the growth monitoring card (p=0.03),their ability in drawing growth curves (p<__AWT_NOKT_COMMA__ 0.001), Mothers knowledge about types of growth curves (p=0.001)and the objectives of growth monitoring (p<__AWT_NOKT_COMMA__ 0.001). Conclusion: Considering the sustained improvement of maternal knowledge and function regarding children__AWT_QUOTE__s growth and development after 2 years of participation in the project, the performance of CIPP model was confirmed in this field.  __AWT_NOKT_COMMA__
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله بهزاد شمس | بهزاد شمس
دانشيار، گروه اطفال، دانشكده پزشكي، دانشگاه علوم پزشكي اصفهان، اصفهان، ايران.
دانشیار، گروه اطفال، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.

آرش نجیمی | آرش نجيمي
دانشجوي کارشناسي ارشد آموزش بهداشت، گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، اصفهان، ايران.
دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش بهداشت، گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.

پرستو گلشیری | پرستو گلشيري
استاديار، گروه پزشکي اجتماعي، دانشکده پزشکي، دانشگاه علوم پزشكي اصفهان، اصفهان، ايران.
استادیار، گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.


نشانی اینترنتی http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-45&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات