|
تحقیقات نظام سلامت، جلد ۶، شماره ۳، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
کارآیی آموزش تغذیه بر اساس مدل بزنف در بهبود شاخصهای متابولیکی سالمندان مبتلا به دیابت نوع ۲ |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: دیابت یکی از شایع&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ترین بیماری&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های مزمن می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__باشد امروزه دیابت در سالمندان یکی از مهم&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ترین اپیدمی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های قرن است این مطالعه با هدف بررسی اثر بخشی مدل بزنف (باور&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها، نگرش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها، نرم&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های انتزاعی و عوامل قادر&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__کننده) در آموزش تغذیه کوتاه مدت به سالمندان (&ge__AWT_NOKT_COMMA__60 سال) مبتلا به دیابت نوع 2 انجام پذیرفت. روش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: در این کار آزمایی بالینی تصادفی، 100 بیمار سالمند مبتلا به دیابت نوع 2 در دو گروه مداخله و کنترل به صورت تصادفی بر&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__اساس شماره پرونده تقسیم شدند اطلاعات هر دو گروه به صورت مشابه و در دو زمان قبل و 3 ماه پس از مداخله آموزشی جمع&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آوری گردید. مداخله آموزشی در 4 جلسه آموزشی و هر جلسه به مدت 70 دقیقه انجام و نتایج به وسیله آزمون&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های آماری مجذور کای، T مستقل، زوجی و آنالیز واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: پس از مداخله آموزشی میانگین کلیه سازه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های مدل بزنف (آگاهی، نگرش، نرم&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های انتزاعی، عوامل قادر&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__کننده) تفاوت معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__داری&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ را در بین&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ گروه مداخله و گروه کنترل نشان می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__دهد (001/0>P). علاوه بر آن میانگین هموگلوبین گلیکوزیله (001/0>P)، قند خون ناشتا (001/0>P)، تری گلیسیرید (001/0>P) و لیپوپروتئین سبک (02/0=P) بهبود معنی &zwnj__AWT_NOKT_COMMA__&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__&lrm__AWT_NOKT_COMMA__داری را در گروه مداخله نشان می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__دهد. نتیجه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری: مداخله آموزش تغذیه بر اساس مدل بزنف علاوه بر بهبود آگاهی و نگرش سالمندان مبتلا به دیابت نوع 2 سبب بهبود شاخص&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های متابولیک آن&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها نیز شده است. واژه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های کلیدی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__: آموزش تغذیه، مدل بزنف، شاخص&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های متابولیک، سالمندان، دیابت نوع 2 |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The effect of nutritional education on metabolic outcomes based on BASNEF model in elderly patients with type 2 diabetes |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: The purpose of this study was to evaluate short-term application of nutritional education program based on the BASNEF Model on the elderly people with type-2 diabetes. Methods: In this randomized controlled trial, 100 diabetic elders (&ge__AWT_NOKT_COMMA__60 years) were chosen who were divided into intervention and control groups, randomly. Data of control and intervention groups were collected at baseline and after three months of follow-up. The intervention consisted of four educational sessions, each one for 70 minutes. Finally, data were analyzed using chi-square, t-test and paired t-test. Findings: After implementing educational programs, mean score of all aspects of BASNEF Model (knowledge, attitude, subjective norm, enabling factors) in the experimental group had significant difference in comparison with the control group (P<__AWT_NOKT_COMMA__ 0.001). Also, HbA1c (P<__AWT_NOKT_COMMA__ 0.001), FBS (P<__AWT_NOKT_COMMA__ 0.001), TG (P<__AWT_NOKT_COMMA__ 0.001) and LDL (p=0.02) improved significantly in the experimental group. Conclusion: BASNEF-based nutritional education led to improved knowledge and attitude of diabetic elders and improved indices of metabolic outcomes during a 3-month intervention. Key Words: Nutrition education, BASNEF model, Metabolic Outcomes, Elderly, Type-2 diabetes mellitus. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
آرش نجیمی | آرش نجيمي کارشناس ارشد، گروه آموزش بهداشت و ارتقاي سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، اصفهان، ايران. کارشناس ارشد، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
لیلا آزاد بخت | ليلا آزاد بخت استاديار، مرکز تحقيقات امنيت غذايي، دانشگاه علوم پزشكي اصفهان، اصفهان، ايران. استادیار، مرکز تحقیقات امنیت غذایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
اکبر حسن زاده | اکبر حسن زاده مربي، گروه آمار زيستي و اپيدميولوژي، دانشكده بهداشت، دانشگاه علوم پزشكي اصفهان، اصفهان، ايران. مربی، گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
غلامرضا شریفی راد | غلامرضا شريفي راد دانشيار، گروه آموزش بهداشت و ارتقاي سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشكي اصفهان، اصفهان، ايران. دانشیار، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-47&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|