|
تحقیقات نظام سلامت، جلد ۶، شماره ۳، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه اثربخشی برنامه آموزش تغذیه بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی با آموزش سنتی در افزایش وزن دوران بارداری |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: یکی از تغییرات مهم دوران بارداری افزایش وزن زنان باردار به عنوان یکی از شاخص&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های معتبر تغذیه است که بر اساس شاخص توده بدنی (BMI) سنجیده می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__شود. این مطالعه با هدف مقایسه تأثیر برنامه آموزش تغذیه بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی با آموزش کلاسیک بر افزایش وزن توصیه شده دوران بارداری در زنان باردار در شهر گناباد انجام شد. روش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: مطالعه نیمه تجربی روی 110 زن باردار مراجعه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر گناباد در سال 1388 در دو گروه آزمون (54 نفر) و کنترل (56 نفر) انجام شد . انتخاب گروه آزمون و شاهد به این صورت بود که اولین نفر به تصادف در گروه آزمون و نفر بعدی در گروه شاهد قرار می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گرفت و این روند تا پایان نمونه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری ادامه یافت در مرحله پیش آزمون داده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها توسط پرسش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__نامه محقق ساخته که روایی و پایایی آن مورد بررسی و تأیید قرار گرفته بود در دو گروه در نوبت اول مراقبت دوران بارداری جمع&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آوری گردید. سپس برنامه مداخله آموزشی 2 جلسه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ای متناسب با سازه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های مدل اعتقاد بهداشتی برای گروه آزمون و 2 جلسه آموزشی بر اساس آموزش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های سنتی انجام شد. پس آزمون در آخرین نوبت مراقبت بارداری از دو گروه به عمل آمد و داده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها توسط آزمون&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های آماری تجزیه و تحلیل شد. یافته&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: آزمون&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های آماری تفاوت معنی داری را بین تحصیلات، تعداد بارداری، سابقه سقط، شغل و میانگین سنی در دو گروه نشان نداد. بعد از مداخله مهم&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ترین راهنمای عمل خارجی گروه آزمون، همسر و گروه کنترل، کارکنان بهداشتی درمانی بود. آزمون&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های آماری تفاوت معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__داری را بین دو گروه در خصوص کسب وزن مطلوب در این دوران را نشان می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__داد. نتیجه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری: کاربرد الگوی اعتقاد بهداشتی در جهت آموزش تغذیه به منظور افزایش وزن توصیه شده در زنان باردار نتایج موفقی را در مقایسه با آموزش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های سنتی دارد. واژه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های کلیدی: شاخص توده بدنی، الگوی اعتقاد بهداشتی، آموزش سنتی، زنان باردار، تغذیه دوران بارداری |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Effectiveness of Nutrition Education Program Based on Health Belief Model Compared with Traditional Training on the Recommended Weight Gain during Pregnancy |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: The greatest pressure in the physiological life of women is caused during pregnancy due to the occurrence of most important changes in their biological status. Weight gain considered as one of the valid indicators of proper nutrition during pregnancy which is evaluated by Body Mass Index (BMI). The aim of this study was to compare the effect of nutrition education program based on health belief model with classical training on the recommended weight gain during pregnancy in pregnant women in Gonabad. Methods: In this quasi-experimental controlled study, 110 pregnant women referred to urban health centers in Gonabad in 2009 were included in two case (54) and control (56) groups.. Pre-test data was collected in two studied groups during their first pregnancy care visit by a self-administrated questionnaire. Its validity and reliability had been approved previously. The intervention was two educational sessions in case and control groups based on health belief model and traditional model, respectively. Post-test data was collected in the last pregnancy care visit. Obtained data analyzed by SPSS software. Findings: There were no significant differences between two studied groups regarding age, the education, parity, abortion and jobs. After intervention the most influencing external cue of action was husband in experimental group (%87.03) and healthcare workers in control group (%51.78). After intervention mean score of knowledge, perceived susceptibility, severity, threat, benefits and barriers and nutritional behavior in the experimental group  __AWT_NOKT_COMMA__and mean score of knowledge __AWT_NOKT_COMMA__ in control group changed significantly (P<__AWT_NOKT_COMMA__ 0.05). There was significant difference in gaining recommended weight during pregnancy between two studied groups (P<__AWT_NOKT_COMMA__ 0.05). Conclusion: While 77.78% of experimental group members achieved recommend MBI, just 32.29% of control group members gained this criterion. This study proved that HBM application in nutritional education was successfully effective to gain recommended weight in pregnancy, so that increasing suitable weight gain reached maximum and unstandardized weight gain reached minimum in accordance with women__AWT_QUOTE__s BMI. Key Words: BMI, Health Belief Model, Traditional education, Pregnant women, Prenatal nutrition |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
غلامرضا شریفیراد | غلامرضا شريفيراد دانشيار، گروه آموزش بهداشت و ارتقاي سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشكي اصفهان، اصفهان، ايران. دانشیار، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
سیامک محبی | سيامک محبي عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشكي قم، دانشجوي دكتراي تخصصي آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، اصفهان، ايران عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی قم، دانشجوی دکترای تخصصی آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
محمد مطلبی | محمد مطلبي مربي، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي گناباد، گناباد، ايران.
گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، اصفهان، ايران. مربی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران.
گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
مرضیه شاه سیاه | مرضيه شاه سياه کارشناس ارشد مشاوره خانواده، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي قم، قم، ايران. کارشناس ارشد مشاوره خانواده، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-57&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|