تحقیقات نظام سلامت، جلد ۶، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی دانش دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی غرب کشور در محیط‌های web ۲.۰
چکیده فارسی مقاله مقدمه: فناوری&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ وب 2، رویکرد جدید در فرآیند اطلاع&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__رسانی و اشتراک&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__داده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها در اینترنت است. مشخصه بارز تمرکز بر تعامل کاربران و توسعه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__دهندگان&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ سایت می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__باشد. هدف این پژوهش بررسی میزان دانش دانشجویان دانشگاه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های علوم پزشکی غرب کشور در محیط&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ وب 2 صورت گرفته&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__است. روش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__باشد. جامعه آماری مطالعه، دانشجویان دانشگاه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های علوم پزشکی غرب کشور بوده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__اند که با استفاده از روش نمونه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری تصادفی- طبقه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ای، 303 نفر از آن&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها به عنوان نمونه آماری انتخاب شده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__اند. ابزار جمع&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آوری داده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها، یک پرسش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__نامه محقق ساخته بوده که روایی آن از نظر صاحب&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__نظران حوزه علوم&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__تربیتی و پایایی آن از ضریب&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ آلفای&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ کرونباخ قابل&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ قبول (896). برآورد گردیده است. برای تجزیه و تحلیل داده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها از آمار&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__توصیفی و برای سنجش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__فرضیات از آزمون k²__AWT_NOKT_COMMA__ و ضرایب همبستگی فی و وی کرامر استفاده شده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__است. یافته&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: نتایج این تحقیق بیانگر این است که میزان دانش اکثر پاسخ&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گویان (58.4 درصد) در محیط&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های وب 2 کم و خیلی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__کم بوده و(7/26 درصد) از آن&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها نیز در حد متوسط دارای دانش و مهارت بوده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__اند. همچنین بین میزان دانش پاسخ&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گویان در زمینه محیط&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های وب 2 و معدل آن&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها رابطه معنادار وجود داشته، در حالی که بین مقطع تحصیلی پاسخ&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گویان و دانش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ وب 20 رابطه معناداری مشاهده نشده است. نتیجه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری: دانش دانشجویان در فناوری&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های وب 2 مطلوب نمی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__باشد. برنامه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ریزی برای آشنایی با فناوری&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__نوین و ترغیب آن&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها و استفاده از فناوری&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها در فرایند یادگیری ضروری به&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__نظر می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__رسد.  __AWT_NOKT_COMMA__ واژه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های کلیدی: وب 2؛ دانشگاه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های علوم پزشکی؛ دانشجویان.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Medical Sciences Students’ Knowledge of Web 2.0 Tools and Learning Environments – A Case Study in West of Iran Universities
چکیده انگلیسی مقاله Backgroud: Web 2.0 tools and environments are a new trend in sharing information and communication. Its significant characteristic is concentrating on Website users&prime__AWT_NOKT_COMMA__ and developers&prime__AWT_NOKT_COMMA__ interaction. This study aimed to determine the knowledge of medical science university students__AWT_QUOTE__ about web 2.0 environments in west of Iran by emphasizing on use of these environments in learning- teaching process. Methods: In this descriptive study, 303 medical science university students in the west of the country selected by stratified random sampling method. A questionnaire was used to collect data which its validity confirmed by a panel of experts and its reliability was turned out as acceptable by Cronbach Alpha coefficient (0.896). Descriptive statistical indexes such as mean, medium, standard deviation, frequency, simple frequency were used to analyze and classify the data and analytical statistics including Chi square test and Phi and V-Cramer coefficient were used to test the hypotheses. Findings: The knowledge score of most respondents (58.4%) on web 2.0 tools was low or very low and 26.7% of them had medium score of knowledge and skill in this area. There was a significant difference between the knowledge score of male and female respondents on web 2.0.There was a significant relationship between knowledge score and average of respondents, but it was not significant with their educational level. Conclusion: The students&prime__AWT_NOKT_COMMA__ knowledge of web 2.0 tools and environments was not desirable. A comprehensive educational plan is necessary to improve the knowledge of students for these new high technologies in order to encourage learners to use them in learning process.  __AWT_NOKT_COMMA__
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Web 2.0, Medical Science University, Students.

نویسندگان مقاله حسین مهدی زاده | حسين مهدي زاده
استاديار، تكنولوژي آموزشي، دانشگاه ايلام، ايلام، ايران.
استادیار، تکنولوژی آموزشی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران.

مریم عزیزی | مريم عزيزي
كارشناس ارشد، برنامه ريزي درسي، مدرس دانشگاه پيام نور مهران، مهران، ايران.
کارشناس ارشد، برنامه ریزی درسی، مدرس دانشگاه پیام نور مهران، مهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-67&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات