این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات نظام سلامت، جلد ۶، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تأثیر آموزش مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر ارتقای رفتارهای تغذیه‌ای پیشگیری کننده از پوکی استخوان در دانش آموزان دختر مقطع دوم راهنمایی اصفهان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: بدون تردید، تغذیه صحیح در پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها، به ویژه پوکی استخوان و افزایش کارآیی فکری و فیزیکی نیروی کار، نقش مهمی دارد. نظر به اهمیت آموزش تغذیه به کودکان در سنین مدرسه، این پژوهش با هدف تعیین تأثیر برنامه آموزش بهداشت مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر آگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی اصفهان در خصوص ارتقای رفتارهای تغذیه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ای پیشگیری کننده از پوکی استخوان انجام گردید. روش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: مطالعه تجربی بر روی 130 دانش آموز دختر مقطع دوم راهنمایی اصفهان درسال 89- 1388 به صورت تصادفی در 2 گروه آزمون (66 نفر) و شاهد (64 نفر) به روش نمونه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری چند مرحله&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ای انجام گرفت اطلاعات، پرسش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__نامه استاندارد مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی و پرسش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__نامه FFQ (بسامد مصرف مواد غذایی) بود، پرسش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__نامه استاندارد الگوی اعتقاد بهداشتی در سه زمان قبل، همزمان و دو ماه بعد از آموزش تکمیل گردید و پرسش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__نامه FFQ در دو زمان قبل و 2 ماه بعد توسط دانش آموزان تکمیل گردید، بعد از انجام پیش آزمون، مداخله آموزشی در طی 4 جلسه آموزشی به مدت 4 هفته برای گروه آزمون انجام گرفت، اطلاعات&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ با نرم افزار SPSS 18 و آزمون&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: دو گروه از نظر متغیرهای دموگرافیکی تفاوت معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__دار با هم نداشتند. قبل از مداخله تفاوت معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__داری بین میانگین نمرات سازه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های مختلف این الگو در دو گروه مشاهده نشد (05/0<__AWT_NOKT_COMMA__p). بعد از مداخله تفاوت معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__داری در میانگین نمرات آگاهی، حساسیت درک شده، شدت درک شده، منافع درک شده و موانع درک شده و عملکرد بین دو گروه آزمون و شاهد مشاهده شد (001/0p<__AWT_NOKT_COMMA__). نتیجه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__:&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ نتایج این مطالعه تأثیر مثبتی روی الگوی تغذیه دانش آموزان داشته است و مداخله در افزایش و بهبود میزان آگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان مؤثر بوده است. واژه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های کلیدی: الگوی اعتقاد بهداشتی، آگاهی، نگرش، عملکرد، پوکی استخوان
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effect of Education based on Health Belief Model on the improvement of osteoporosis Preventive Nutritional Behaviors of Second Grade Middle School Girls in Isfahan
چکیده انگلیسی مقاله Background: Undoubtedly proper nutrition has a great role in the prevention of many diseases, especially osteoporosis, and in increasing intellectual and physical efficiency. Considering the importance of nutrition education for school age children, this study was performed to determine the effect of health education based on health belief model on the knowledge, attitude and practice of the second grade middle school girl students in Isfahan regarding osteoporosis preventive nutritional behaviors. Methods: In this quasi-experimental intervention study, 130 students randomized in two experimental (66) and controls (64) groups. Data collected using a standard questionnaire based on health belief model and FFQ questionnaire. The standard questionnaire was completed 3 times (before, immediately and 2 months after education) and FFQ questionnaire was completed 2 times (before and 2 months after education) by students. After pre-test, 4 educational session classes in experimental group were performed. Finally data collected and analyzed by SPSS16 software (T_ test, repeated measure ANOVA). Findings: Demographic variables of studied population in two groups was similar before intervention (P>0.05). Before intervention there was not significant differences between the scores of different structures of this model in two groups (P>0/05). After intervention, there was significant differences in the levels of knowledge, Perceived susceptibility, perceived severity, perceived benefits, perceived barriers, and performance between experimental and control groups (p<__AWT_NOKT_COMMA__ 0.001). Conclusion: According to the results, the intervention had positive effect on nutritional pattern and it was effective also on improving the knowledge, Attitude and practice of the students in this regard.  __AWT_NOKT_COMMA__
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محتشم غفاری | محتشم غفاري
استاديار، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي شهيدبهشتي، تهران، ايران.
استادیار، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، تهران، ایران.

الهه توسلی | الهه توسلي
دانشجوي کارشناسي ارشد، گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، اصفهان، ايران.
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.

احمد اسماعیل زاده | احمد اسماعيل زاده
دانشيار، مرکز تحقيقات امنيت غذايي، دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، اصفهان، ايران.
دانشیار، مرکز تحقیقات امنیت غذایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.

اکبر حسن زاده | اکبر حسن زاده
مربي، گروه آمار زيستي و اپيدميولوژي، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، اصفهان، ايران.
مربی، گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.


نشانی اینترنتی http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-80&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات