تحقیقات نظام سلامت، جلد ۷، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی وضعیت رفتارهای پیش‌گیری ‌کننده از ابتلا و گسترش آنفلوانزای نوع (A) بر اساس تئوری انگیزش محافظت در دانش‌آموزان دختر دبیرستانی شهر اصفهان ۱۳۸۸
چکیده فارسی مقاله مقدمه: امروزه گسترش آنفلوانزای نوع(A) به طور پاندمیک بیش از گذشته، سلامت مردم جهان را تحت تأثیر قرار داده است. گفته می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__شود که اقدامات و پیش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های غیر دارویی در کنترل و گسترش این بیماری بسیار مؤثر است. از این رو به منظور داشتن یک مدیریت اثربخش در پاندمیک آنفلوانزای نوع (A)، شناخت عوامل مؤثر در تغییرات رفتارهای پیش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری کننده قابل توجه است. این مطالعه با تعیین وضعیت رفتارهای پیش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری کننده دانش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آموزان دختر در ابتلا و گسترش آنفلوانزای نوع (A)، بر اساس تئوری انگیزش محافظت انجام گرفت. __AWT_NOKT_COMMA__روش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: مطالعه به شیوه مقطعی با روش نمونه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری چند مرحله&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ای تصادفی صورت گرفت. داده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها به وسیله پرسش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__نامه محقق ساخته جمع&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آوری شد که توسط 300 دانش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آموز دختر دبیرستانی شهر اصفهان در دی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ماه سال 88 تکمیل گردید. سؤالات پرسش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__نامه مبتنی بر تئوری انگیزش محافظت بود. آنالیز داده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها با استفاده از نرم&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__افزار SPSS نسخه 14 و آمار توصیفی و استنباطی انجام گرفت. __AWT_NOKT_COMMA__یافته&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: میانگین سنی افراد مورد مطالعه 62/15 (1/1 = SE) سال بود. اکثر شرکت&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__کنندگان در خصوص آنفلوانزای نوع (A) اطلاعات کسب کرده بودند (3/87 درصد، 300/262). یافته&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها همبستگی مثبت و معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__داری را میان حساسیت درک شده، شدت درک شده و خودکارآمدی با رفتارهای پیش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ کننده نشان دادند (01/0 <__AWT_NOKT_COMMA__ P). ارزیابی کنار آمدن (خود کارآمدی و کارآمدی پاسخ) و ارزیابی تهدید (حساسیت درک شده و شدت درک شده) ارتباط مستقیم و معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__داری با رفتار داشتند و این دو با هم 11 درصد رفتار را پیش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گویی می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__کردند.نتیجه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری: نتایج این مطالعه، تهدید درک شده بالایی برای آنفلوانزای نوع (A) نشان داد. از این رو، وجود آموزش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__دهندگان سلامت عمومی و برنامه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ریزان جهت مداخلات مبتنی بر مقابله با پاندمیک آنفلوانزای نوع (A) ضروری تلقی می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__شود. همچنین با توجه به این که مهم&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ترین منبع اطلاع&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__رسانی، رسانه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های جمعی گزارش شد. به نظر می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__رسد که سیاست&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گذاری&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های جدید باید آگاهی دانش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آموزان را با استفاده از منابع گوناگون علمی ارتقاء دهند.واژه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های کلیدی: رفتارهای پیش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__کننده، آنفلوانزای نوع (A)، تئوری انگیزش محافظت، دانش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آموزان
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Status of Preventive Behaviors regarding Influenza (A) H1N1 Pandemic Based on Protection Motivation Theory among Female High School Students in Isfahan in Iran
چکیده انگلیسی مقاله Background: Influenza A (H1N1) pandemic is recently threatening the health of world&apos__AWT_NOKT_COMMA__s population. Non-pharmaceutical measures are important to prevent the spread of influenza A (H1N1) and to prevent a pandemic. Effective influenza pandemic management requires understanding of the factors influencing preventive behavioral changes. This study determined the status of preventive behaviors regarding H1N1 (swine) influenza pandemic based on protection motivation theory (PMT) among female high school students in Isfahan. Methods: In a cross-sectional survey, multiple-stage randomized sampling was used to select 300 female students in Isfahan who completed a questionnaire during December 2009. The questionnaire was developed by the researchers based on PMT. The obtained data was analyzed using descriptive and deductive statistics in SPSS 14. Findings: The mean age of participants was 15.62 (SE = 1.1) years. A majority of participants were informed regarding H1N1 (swine) influenza pandemic (87.3%, 262 out of 300). There were significant positive correlations between preventive behaviors and perceived susceptibility, perceived severity, and self-efficacy (P <__AWT_NOKT_COMMA__ 0.01). PMT&apos__AWT_NOKT_COMMA__s coping appraisal component of self-efficacy and response efficacy, and PMT&apos__AWT_NOKT_COMMA__s threat appraisal variables of perceived sensitivity and perceived severity had a significant positive relation with preventive behavior and predicted 11% of the behavior. Conclusion: A high perceived threat of influenza A was found in this research. Therefore, public health educators and planners are required to implement pandemic prevention interventions. In addition, since mass media was reported as the major information source, new policies must be developed to improve the knowledge of students by different and more scientific information sources.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله غلامرضا شریفی‌راد | غلامرضا شريفي‌راد
استاد، گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، اصفهان، ايران
استاد، گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

پرستو یارمحمدی | پرستو يارمحمدي
دانشجوي کارشناسي ارشد، کميته تحقيقات دانشجويي، گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، اصفهان، ايران
دانشجوی کارشناسی ارشد، کمیته تحقیقات دانشجویی، گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

محمد علی مروتی شریف آباد | محمد علي مروتي شريف آباد
دانشيار، گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکي يزد، يزد، ايران
دانشیار، گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یزد، یزد، ایران

زهره رهایی | زهره رهايي
دانشجوي دکتري، گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه تربيت مدرس، تهران، ايران
دانشجوی دکتری، گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-124&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات