این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات نظام سلامت، جلد ۷، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی وضعیت هوش هیجانی در بین دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی غرب کشور
چکیده فارسی مقاله مقدمه: هوش هیجانی یک مهارت اجتماعی است و شامل درک احساسات خود برای تصمیم&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری مناسب و همچنین کاربرد احساسات در روابط و توانایی رهبری سایر افراد می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__باشد. این پژوهش به روش توصیفی و با هدف بررسی وضعیت هوش هیجانی دانشجویان دانشگاه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های علوم پزشکی غرب کشور و مقایسه وضعیت هوش هیجانی در بین دانشجویان دختر و پسر این دانشگاه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها صورت گرفت. __AWT_NOKT_COMMA__ روش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: جامعه آماری این مطالعه، کلیه دانشجویان دانشگاه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های علوم پزشکی غرب کشور بودند که با استفاده از روش نمونه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری تصادفی- طبقه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ای، تعداد 303 نفر از آن&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها به عنوان نمونه آماری انتخاب گردیدند. برای جمع&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آوری داده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها از آزمون هوش هیجانی بار- ان استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها از آمار توصیفی شامل فراوانی، درصد فراوانی ساده، میانه، میانگین و انحراف استاندارد و برای سنجش فرضیات از آزمون ناپارامتریک من ویتنی یو استفاده شد. یافته&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: نتایج این تحقیق حاکی از این است که 2/83 درصد از پاسخ&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گویان در حد زیاد و خیلی زیادی دارای حس همدلی و درک احساس دیگران بودند. اکثر پاسخ&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گویان (5/63 درصد) در برخورد با تغییرات و موقعیت&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها در حد متوسطی دارای انعطاف&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__پذیری بودند. همچنین میزان برخی از مؤلفه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های هوش هیجانی از قبیل حل مسأله، استقلال، خودآگاهی هیجانی، خوش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__بینی و همدلی دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__دار وجود داشت. نتیجه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری: نتایج نشان می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__دهند که میزان هوش هیجانی دانشجویان و به خصوص دانشجویان دختر در زمینه مؤلفه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها و خرده آزمون&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های کنترل تکانش، انعطاف&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__پذیری، واقع&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گرایی، تحمل فشار روانی و خودابرازی در حد متوسط می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__باشد. پیشنهاد می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__شود که در قالب آموزش مهارت&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های زندگی، سعی گردد هوش هیجانی دانشجویان در زمینه مؤلفه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های فوق پرورش یابد. واژه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های کلیدی: هوش هیجانی، دانشجویان دانشگاه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های علوم پزشکی، سلامت روان، آزمون بار- ان. __AWT_NOKT_COMMA__
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Investigation of Emotional Intelligence among Students of Medical Sciences Universities in Western Iran
چکیده انگلیسی مقاله Background: Emotional intelligence is a social skill which includes understanding one__AWT_QUOTE__s own feelings for suitable decision-making, application of feelings in communication and the ability to lead other people. This descriptive study has been conducted with the aim of investigating and determining emotional intelligence among students of medical sciences universities in western Iran. It also tried to compare this feature among male and female students. Methods: All 303 participants of the study have been students of medical sciences universities in west of Iran, who were selected using stratified random sampling. Bar-On emotional intelligence test was used as an instrument for data collection. Descriptive statistics including mean, mode, standard deviation, frequency was used to analyze the data. Non-parametric statistical test of Mann&ndash__AWT_NOKT_COMMA__Whitney U has been used to examine the hypotheses. Findings: The results of this study show that 83.2 percent of respondents have high levels of sympathy and empathy. Most of the respondents (63.5) had a medium flexibility in dealing with changes and situations. Also, there was a significant difference between male and female students regarding some components of emotional intelligence including problem solving, level of independence, emotional self consciousness, optimism, and sympathy. Conclusion: The results of the present study indicate that among students, especially females, emotional intelligence regarding indexes and subtests of impulse control, flexibility, realism, stress tolerance and self-expression lies in a medium level. Training students in these aspects of emotional intelligence, as a part of life skill learning program, is suggested.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حسین مهدی زاده | حسين مهدي زاده
استاديار، گروه تكنولوژي آموزشي، دانشگاه ايلام، ايلام، ايران
استادیار، گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران

مریم عزیزی | مريم عزيزي
كارشناس ارشد، گروه برنامه‌ريزي درسي، دانشگاه پيام‌نور مهران، مهران، ايران
کارشناس ارشد، گروه برنامه‌ریزی درسی، دانشگاه پیام‌نور مهران، مهران، ایران

فرخ لقا جمشیدزاده | فرخ لقا جمشيدزاده
کارشناس ارشد روانشناسي باليني و پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي، سازمان بهزيستي استان ايلام، ايلام، ايران
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، سازمان بهزیستی استان ایلام، ایلام، ایران


نشانی اینترنتی http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-125&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات