این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات نظام سلامت، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی آموزش مبتنی بر سازه‌های الگوی اعتقاد بهداشتی و کاهش میزان سزارین در زنان باردار: یک مطالعه‌ی مداخله‌ای
چکیده فارسی مقاله چکیده مقدمه: شهرستان نورآباد ممسنی دارای رتبه اول انجام زایمان به روش سزارین در استان فارس است. عمل جراحی سزارین از جمله اعمال جراحی بزرگ محسوب می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__شود و مانند سایر اعمال جراحی بزرگ با عوارضی همراه است. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر کاهش سزارین زنان باردار این شهرستان در سال 1388 انجام شده است. روش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: در این مطالعه نیمه تجربی، تعداد 100 زن باردار شکم اول تحت پوشش مراکز بهداشتی درمانی شهری شهرستان نورآباد ممسنی که در هفته&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های 30-20 بارداری خود بودند، به طور تصادفی در دو گروه مورد و شاهد طبقه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__بندی شدند. قبل از اجرای برنامه آموزشی، پرسش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__نامه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ای در ارتباط با سزارین بر اساس سازه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های الگوی اعتقاد بهداشتی، در دو گروه تکمیل شد. گروه مورد، مداخله&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ آموزشی را که بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی طراحی شده بود، دریافت کردند. زنان هر دو گروه، بین 8-4 هفته بعد از مداخله، دوباره پرسش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__نامه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های مربوط را تکمیل کردند. داده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های جمع&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آوری شده با استفاده از نرم&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__افزار 14SPSS و آزمون&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های آماری t مستقل، t زوج، Chi-Square،  __AWT_NOKT_COMMA__Wilcoxon and Mann-Whitneyمورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. یافته&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: نتایج نشان دهنده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ وجود تفاوت معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__دار در میانگین نمرات آگاهی (001/0 > P)، حساسیت درک شده (001/0 > P)، شدت درک شده (001/0 > P)، منافع درک شده (001/0 > P) و خود-کارآمدی درک شده (02/0 = P) زنان گروه مورد نسبت به زنان گروه شاهد بعد از انجام مداخله بود. در مورد سازه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های موانع درک شده (09/0=  __AWT_NOKT_COMMA__P)، قصد برای انتخاب نوع زایمان (73/0 = P) و عملکرد (24/0 = P)، تفاوت معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__داری بین دو گروه بعد از مداخله مشاهده نشد. نتیجه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری: برنامه آموزشی مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی در افزایش آگاهی و نگرش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های زنان باردار در زمینه زایمان، موفق بوده است، ولی با توجه به اینکه در انتخاب نوع زایمان عوامل متعددی دخیل هستند و افزایش آگاهی و نگرش به طور حتم منجر به انجام عملکرد مطلوب توسط- فرد نمی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__شود، استفاده هم&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__زمان از الگوهای دیگری که بر سیاست&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گذاری&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های بهداشتی و نرم&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های انتزاعی و ... تأثیر بگذارند، می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__تواند کارآیی این الگو را افزایش دهد. واژه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های کلیدی: زایمان، سزارین، آموزش، الگوی اعتقاد بهداشتی.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Health Belief Model-Based Education & Reduction of Cesarean among Pregnant Women: An Interventional Study
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Background: Noorabad-e-Mamasani has the highest rate of delivery by cesarean section in Fars province. Cesarean section, as a large surgical operation, is accompanied with some side effects that sometimes get very dangerous and rarely lethal. The present investigation aims to determine the effects of a health belief model-based educational intervention on decreasing cesarean sections among the mentioned city&apos__AWT_NOKT_COMMA__s pregnant women in 2009. Methods: In this quasi-experimental study, 100 primiparous pregnant women, in their third trimester, were randomly categorized into two groups of case and control. The educational plan was designed based on the health belief model (HBM). Before implementation of the educational plan, a questionnaire, based on the HBM structures, was completed by the two groups. The case group received HBM-based education (6 educational sessions during three consecutive days). Pregnant women of the both groups completed the questionnaire for a second time 4-8 weeks after the intervention. The collected data was analyzed using SPSS 14 software and by independent-t, t-paired, chi- square, Wilcoxon, and Mann Whitney statistical tests. Participation of individuals in this study was voluntarily and with informed consents. Findings: Findings of the present research showed a meaningful difference in the mean scores of awareness (P <__AWT_NOKT_COMMA__ 0.001), perceived susceptibility (P <__AWT_NOKT_COMMA__ 0.001), perceived benefits (P <__AWT_NOKT_COMMA__ 0.001) and perceived self-efficacy (P = 0.02) between the two groups after the intervention. However, no significant difference was observed between the two groups about perceived barriers (P = 0.09), intention for choosing the delivering type (P = 0.73), and behavior (P = 0.24) after the intervention. Conclusion: Results of this study indicated the effectiveness of health belief model-based educational plan on increasing the awareness and attitudes of pregnant women towards delivery. However, considering the numerous factors that may affect choice of delivery method, increased awareness and attitudes do not necessarily lead to the desired behavior. Therefore, in order to boost the efficiency of this model, it is important to take advantage of other models that influence health policy making and abstract norms.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Delivery, Cesarean, Education, Health belief model

نویسندگان مقاله محتشم غفاری | محتشم غفاري
. استاديار آموزش بهداشت، گروه بهداشت عمومي، دانشكده بهداشت، دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، تهران، ايران.
. استادیار آموزش بهداشت، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.

غلامرضا شریفی‌راد | غلامرضا شريفي‌راد
استاد آموزش بهداشت، گروه آموزش بهداشت و ارتقاي سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، اصفهان، ايران
استاد آموزش بهداشت، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

زینب اکبری | زينب اکبري
دانش آموخته كارشناسي ارشد آموزش بهداشت، كارشناس آموزش سلامت مركز بهداشت شهرستان نورآباد ممسني، شيراز، ايران
دانش آموخته کارشناسی ارشد آموزش بهداشت، کارشناس آموزش سلامت مرکز بهداشت شهرستان نورآباد ممسنی، شیراز، ایران

محبوبه خورسندی | محبوبه خورسندي
استاديار آموزش بهداشت، گروه مامايي، دانشكده پرستاري مامايي، دانشگاه علوم پزشكي اراك، اراک، ايران
استادیار آموزش بهداشت، گروه مامایی، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران

اکبر حسن‌زاده | اكبر حسن‌زاده
مربي آمار حياتي، مرکز تحقيقات امنيت غذايي و گروه اپيدميولوژي و آمار زيستي، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، اصفهان، ايران
مربی آمار حیاتی، مرکز تحقیقات امنیت غذایی و گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران


نشانی اینترنتی http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-141&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات