تحقیقات نظام سلامت، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی طراحی و اعتبارسنجی پرسش‌نامه سنجش خستگی بینایی کاربران پایانه‌های تصویری
چکیده فارسی مقاله مقدمه: با رشد سریع تکنولوژی، ابزارهای مرتبط با آن از جمله کامپیوتر، نمایشگرها و پایانه های تصویری (Visual display terminals یا VDT) به سرعت در حال گسترش هستند. بر اساس تحقیقات، بیشترین شکایات کاربران VDT، ناراحتی های چشمی گزارش شده است. هدف از این مطالعه، طراحی ابزاری مناسب جهت سنجش خستگی بینایی کاربران VDT می باشد. موادو روش ها: نوع مطالعه مقطعی، بر روی 248 نفر از کاربران VDT در مشاغل مختلف در سال1390 انجام شد. پس از مطالعه کتب، مقالات و پرسش نامه های مشابه، بانک سؤالات تهیه و پرسش نامه اولیه تدوین شد. روایی و پایایی پرسش نامه با استفاده از شاخص روایی محتوایی (CVI) و ضریب Cronbach__AWT_QUOTE__s alpha تأیید گردید. یک الگوی نظری چهار عاملی در زمینه خستگی چشمی، از مطالعات قبلی، اقتباس و با استفاده از نرم افزار Amose16 و به روش تحلیل عاملی تأییدی و محاسبه شاخص های برازش، اعتبار سازه آن بررسی شد. همچنین با استفاده از نرم افزار SPSS18 ضریب همبستگی درونی حیطه ها محاسبه و جهت بررسی اعتبار ملاک و سطح بندی خستگی چشمی، از نتایج اندازه گیری هم زمان خستگی چشمی با دستگاه VFM-90.1 و پرسش نامه استفاده شد و نقاط برش به وسیله منحنی ROC مشخص شدند. یافته ها: پرسش نامه در 4 حیطه اصلی استرین چشمی (4 سؤال)، اختلال دید (5 سؤال)، اختلالات سطح چشم (3 سؤال) و مشکلات خارج چشمی (3 سؤال) به تأیید نهایی رسید. پایایی نهایی پرسش نامه برابر 75/0، حداقل شاخص CVI معادل 75/0، شاخص های برازش مدل 36/0 = RMSEA، 96/0 = GFI، 92/0 = AGFI و ضریب همبستگی نتایج پرسش نامه و دستگاه 87/0- به دست آمد و نقاط برش پرسش نامه، معادل 65/0 و 36/2 و 88/3 محاسبه شدند. نتیجه گیری: پرسش نامه خستگی چشمی دارای 15 سؤال تخصصی بوده، از پایایی و روایی بسیار خوبی برخوردار است. این ابزار با توجه به تعداد به نسبت کم سؤالات و سادگی جملات، به راحتی می تواند میزان و سطح خستگی چشمی کاربران VDT را ارزیابی کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله Background: Technology- related tools, including computers and video display terminals (VDTs), are rapidly expanding as a result of the quick growth of technology itself. Investigation on the complaints of VDT users reported visual discomfort. This study aimed to design an appropriate tool to assess visual fatigue of VDT users. Methods: This cross-sectional study was performed on 248 VDT users in different professions during 2011. After reading books, articles, and similar questionnaires, question banks were provided and an initial questionnaire was developed. Validity and reliability of the questionnaire were evaluated by Cronbach&apos__AWT_NOKT_COMMA__s alpha coefficient and content validity index (CVI). A theoretical model based on four categories of symptoms of visual fatigue, extracted from previous studies, was designed. AMOS software was used to assess the validity of its constructs using confirmatory factor analysis and fitted parameters. Using the SPSS18, internal correlation coefficients of the domains were calculated. In order to investigate the reliability and grade the final scores of the questionnaire, visual fatigue was simultaneously assessed by the questionnaire and the VFM-90.1 device and the results were compared. In addition, cutting points were determined by the ROC curve. Findings: A minimum CVI of 0.75, reliability coefficient of 0.755, model fit indices of RMSEA = 0.026, GFI = 0.96 and AGFI = 0.92 were found. The correlation between the results measured with a questionnaire and VFM-90.1 was -0.87 and the cut-off points were calculated as 0.65, 2.36 and 3.88. Four main domains of the questionnaire, including eye strain (4 questions), visual impairment (5 questions), surface-related impairments of the eye (3 questions) and problems outside the eye (3 questions), were approved. Conclusions: The questionnaire contained 15 questions to assess visual fatigue. It had excellent reliability and validity. Therefore, VDT users can easily assess their extent and level of visual fatigue by this relatively short and simple questionnaire.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله احسان الله حبیبی | احسان الله حبيبي
Associate Professor, Faculty Member, Department of Occupational Health, School of Health, Isfahan University of Medical Science, Isfahan, Iran


سیامک پورعبدیان | سيامك پورعبديان
Assistant Professor, Faculty Member, Department of Occupational Health, School of Health, Isfahan University of Medical Science, Isfahan, Iran.


حسن رجبی | حسن رجبي
MSc Student, Student Research Committee, Department of Professional Health Engineering, School of Health, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran.


حبیب الله دهقان | حبيب الله دهقان
Lecturer, Department of Professional Health Engineering, School of Health, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran


محمدرضا مرآثی | محمدرضا مرآثي
Associate Professor, Faculty Member, Department of Epidemiology and Statistics, School of Health, Isfahan University of Medical Science, Isfahan, Iran



نشانی اینترنتی http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-161&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات