این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 11 آذر 1404
تحقیقات نظام سلامت
، جلد ۷، شماره ۵، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
بررسی میزان اعتیاد به اینترنت در دانشجویان دانشگاه پیامنور اصفهان واحد کهندژ
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: کاربردهای فراوان اینترنت و جذابیت&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های آن سبب شده در سال&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های اخیر پدیده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ای با عنوان "اعتیاد به اینترنت" ظهور کند. اینترنت به خودی خود ابزار بی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ضرری است اما استفاده بیش از حد و نادرست از آن، خطر اعتیاد به اینترنت را دنبال دارد. مطالعات انجام شده بر روی دانش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آموزان و دانشجویان نشان&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__دهنده این امر است که میزان استفاده از اینترنت، همچنین میزان بروز و شیوع اعتیاد به اینترنت در حال افزایش است. بنابراین این پژوهش با هدف تعیین میزان اعتیاد به اینترنت در دانشجویان دانشگاه پیام&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__نور اصفهان واحد کهندژ صورت گرفت. روش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__کار: این پژوهش از نوع توصیفی- مقطعی است که در 96 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__نور صورت گرفت. ابزار گردآوری داده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها پرسش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__نامه یانگ بود که در 3 بخش تنظیم گردید. بخش اول اطلاعات دموگرافیک، بخش دوم دلایل استفاده از اینترنت و بخش سوم شامل آزمون اعتیاد به اینترنت بود. پس از کسب رضایت آگاهانه از دانشجویان، پرسش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__نامه توسط آنان تکمیل گردید. اطلاعات وارد نرم&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__افزار آماری 5/11SPSS شد. برای تجزیه و تحلیل داده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها از آزمون&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های همبستگی پیرسون، t-test، همبستگی اسپیرمن و من ویتنی داده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها جهت استفاده گردید. در نهایت وضعیت کاربران مورد مطالعه به صورت کاربر طبیعی، کاربر با اعتیاد خفیف و اعتیاد شدید مشخص گردید. یافته&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: در این مطالعه 7/91 درصد دانشجویان کاربر طبیعی بودند و 3/8 درصد آنان اعتیاد خفیف به اینترنت داشتند. بیشترین مورد استفاده از اینترنت در دانشجویان، استفاده از موتورهای جستجوگر و دانلود فایل بود. بین اطلاعات دموگرافیک با اعتیاد به اینترنت اختلاف معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__داری مشاهده نشد، اما بین مدت زمان استفاده و اعتیاد به اینترنت رابطه آماری معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__داری مشاهده گردید. همچنین 4/8 درصد دانشجویان عنوان کردند که به خاطر اینترنت دچار افت تحصیلی شدند.  __AWT_NOKT_COMMA__ نتیجه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری: به نظر می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__رسد که اقداماتی از قبیل آموزش افراد در جهت استفاده صحیح از اینترنت و همچنین آموزش خانواده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها بتواند راه حل مناسبی جهت پیشگیری از اعتیاد به اینترنت در دانشجویان باشد. واژه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های کلیدی: اعتیاد به اینترنت، دانشجویان، شهر اصفهان
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Although the Internet with various applications and attractiveness is harmless itself, its excessive use may lead to a phenomenon called "Internet addiction". This study was carried out to assess the Internet addiction among the students in Isfahan Payam-e-Nour University (Kohandej Branch). Methods: In this descriptive, cross-sectional study, 96 students of Payam-e-Nour University were randomly selected. Data was collected through Young&apos__AWT_NOKT_COMMA__s questionnaire. The questionnaire included demographic information, reasons of using the Internet, and addiction evaluation test. After receiving informed consents, the students completed the questionnaires. Then, data was analyzed by __AWT_NOKT_COMMA__ Pearson&apos__AWT_NOKT_COMMA__s correlation, student-t, Spearman, and Mann-Whitney tests in SPSS11.5. The students were scored as normal, slightly addicted, or severely addicted. Results: Based on our findings, 91.7% of the students were normal and 8.3% were slightly addicted. Most students used the Internet to search and download. While there was no significant relation between demographic information and Internet addiction, there was a significant relation between using time and Internet addiction. In addition, 8.4% of the students had experienced academic failure due to using the Internet. Discussion: Educating students and their families regarding the correct usage of the Internet would give a tremendous boost in controlling Internet addiction among university students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
آسیه پیرزاده | آسيه پيرزاده
PhD Candidate, Student Research Committee, Department of Health Education and Promotion, School of Health, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran.
نشانی اینترنتی
http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-175&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات