این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 17 شهریور 1404
تحقیقات نظام سلامت
، جلد ۷، شماره ۶، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
تأثیر آموزش تغذیه و بهداشت مواد غذایی بر آگاهی معلمین زن ابتدایی شهر فردوس
چکیده فارسی مقاله
مقدمهمعلمین یکی از گروه های مؤثر بر ارتقای سطح سلامت جامعه می باشند و ارایه آموزش های تغذیه توسط آنان به دانش آموزان علاوه بر تأثیر بر آگاهی دانش آموزان، می تواند باعث انتقال آموزش تغذیه به سطح خانوار باشد. این تحقیق با هدف تأثیر آموزش به روش مداخله ای بر آگاهی معلمین زن مدارس ابتدایی در زمینه تغذیه و بهداشت مواد غذایی انجام گرفته است.روش کاردر این مطالعه نیمه تجربی تعداد 57 نفر از معلمین ابتدایی (زن) شهر فردوس انتخاب شدند. قبل از شروع آموزش، پرسش نامه در زمینه آگاهی در خصوص تغذیه و بهداشت مواد غذایی تکمیل و سپس کارگاه آموزشی 2 روزه برگزار شد و پس از 2 ماه مجدداً آزمون ثانویه از معلمین انجام شد. نتایج با استفاده از آزمون توصیفی و تحلیلی و توزیع زمان نمره آگاهی به وسیله آزمون t-test زوج شده، ANOVA و McNemar مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایجمیانگین نمره آگاهی قبل از مداخله 98/10 درصد بود که بعد از مداخله به 2/18درصد افزایش یافت (0/001 <__AWT_NOKT_COMMA__ P). در مورد اهمیت مصرف صبحانه، آگاهی معلمین از 9/57 درصد در قبل از مداخله به 2/98 درصد بعد از مداخله افزایش یافت.نتیجه گیریاستفاده از روش های مداخله ای آموزشی در مراکز تربیت معلم با همکاری مراکز بهداشت و آموزش و پرورش در خصوص تغذیه و بهداشت مواد غذایی می تواند عامل مؤثری در ارتقای سطح سلامت دانش آموزان باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش، تغذیه، آگاهی، معلمین، فردوس.
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Teachers are one of the influential groups in elevating social health. By teaching nutritional points to the students, they can both affect students&apos__AWT_NOKT_COMMA__ awareness and transfer such nutritional education to families. Using interventional method, this study was undertaken to survey the influence of nutrition and nutritional health education on the awareness of female elementary school teachers. Methods: In this quasi-experimental study, 57 female elementary school teachers were selected from Ferdows (a city in Iran). Prior to the initiation of the educational workshop, they were asked to fill out a questionnaire about nutrition and nutritional health. A 2-day workshop was then held. After 2 months, they were given a second questionnaire. The results were analyzed by paired t-test, analysis of variance (ANOVA), and McNemar&apos__AWT_NOKT_COMMA__s test. Findings: Findings of our study showed that the mean score of awareness increased from 10.98% before the intervention to 18.2% after the intervention (P <__AWT_NOKT_COMMA__ 0.001). With regard to breakfast, teachers&apos__AWT_NOKT_COMMA__ awareness increased from 57.9% to 98.2% from before to after the intervention. Conclusion: Applying interventional methods of education regarding nutrition and nutritional health in teacher training centers in collaboration with medical and educational centers can elevate the health of students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Education, Nutrition, Awareness, Teachers, Ferdows.
نویسندگان مقاله
امالبنین معتمدرضایی | امالبنين معتمدرضايي
Lecture, Department of Occupational Health, School of Public Health, University of Birjand, Birjand, Iran
میترا مودی | ميترا مودي
Lecturer, Department of Public Health, School of Public Health, University of Medical Sciences, PhD Candidate, Student Research Committee, School of Health Education and Health Promotion, Department of Health, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
محمدرضا میری | محمدرضا ميري
Assistant Professor, Department of Public Health, School of Public Health, University of Birjand, Birjand, Iran
مریم خدادادی | مريم خدادادي
Lecture, Department of Environmental Health, School of Public Health, University of Birjand, Birjand, Iran.
طاهره هاشمیفرد | طاهره هاشميفرد
Lecture, Department of Health Education, School of Public Health, , Kazrvn Beanch, Eslamic Azad University, Kazeroun, Iran
نشانی اینترنتی
http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-210&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات