این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 14 آذر 1404
تحقیقات نظام سلامت
، جلد ۷، شماره ۶، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
بررسی تأثیر مداخله آموزشی بر آگاهی، نگرش و رفتار دانشآموزان پایه اول دبیرستانهای پسرانه شهر بوانات در خصوص فعالیت جسمانی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: فعالیت جسمانی منظم روی ابعاد سلامت جسمی، روانی و اجتماعی فرد و جامعه اثر مثبت دارد. با توجه به شیوع بیماری&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های غیر واگیر مانند فشارخون اولیه، پوکی استخوان و بیماری&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های قلبی- عروقی که کم تحرکی از عوامل زمینه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ساز آن&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها است، مسؤولین بهداشتی در صدد تشویق افراد به انجام فعالیت جسمانی بیشتر می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__باشند. رشد عادات مفید بهداشتی در طی مراحل کودکی و شروع نوجوانی بسیار بااهمیت است؛ چرا که رفتارهایی که در نوجوانی شروع می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__شوند تمایل به ادامه در بزرگ&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__سالی دارند. هدف از این مطالعه تعیین تأثیر مداخله آموزشی بر آگاهی، نگرش و رفتار دانش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آموزان پایه اول دبیرستان&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های پسرانه شهر بوانات در خصوص فعالیت جسمانی در سال 1389 بود.روش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: در این مطالعه تجربی از نوع آینده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__نگر، از دانش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آموزان دو دبیرستان واجد شرایط شرکت در مطالعه استفاده شد. تمام دانش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آموزان یک دبیرستان به صورت تصادفی (تعداد 42 نفر) به گروه آزمون و نیز تمام دانش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آموزان دبیرستان دیگر (تعداد 43 نفر) به گروه شاهد طبقه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__بندی شدند. ابزار گردآوری داده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها پرسش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__نامه چهار قسمتی شامل اطلاعات دموگرافیک، سؤالات مربوط به آگاهی، سؤالات مربوط به نگرش و پرسش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__نامه عملکرد فعالیت جسمانی بود. سه قسمت نخست پرسش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__نامه محقق&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ساخته بود که برای تعیین روایی پرسش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__نامه، از روایی صوری و روایی محتوا استفاده شد. جهت تعیین پایایی سؤالات مربوط به قسمت آگاهی از آزمون- بازآزمون و نیز برای تعیین پایایی سؤالات قسمت نگرش از همسانی درونی (Cronbach&apos__AWT_NOKT_COMMA__s alpha) استفاده گردید. برای سنجش عملکرد (قسمت چهارم پرسش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__نامه) نیز از پرسش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__نامه خود گزارشی Garcia استفاده شد که قبلاً روایی و پایایی آن مورد آزمون قرار گرفته بود. پس از اجرای پیش آزمون، مداخله آموزشی برای گروه آزمون انجام شد. دانش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آموزان دو گروه آزمون و شاهد بلافاصله بعد از پایان آموزش و همچنین یک ماه پس از پایان آموزش پی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری شدند. داده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های جمع&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آوری شده در این پژوهش با استفاده از نرم&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__افزار 18SPSS و آزمون&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های آماری Independent t-test ، Paired t-test، 2&chi__AWT_NOKT_COMMA__، Mann-Whitney test و آزمون ANOVA با تکرار مشاهدات، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. مشارکت افراد در این مطالعه آگاهانه و داوطلبانه بود.یافته&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: تفاوت معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__داری بین گروه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های آزمون و شاهد در میانگین نمرات آگاهی (934/0 = P)، نگرش (155/0 = P) و رفتار فعالیت جسمانی (387/0 = P) قبل از مداخله وجود نداشت. همچنین یافته&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها حاکی از وجود تفاوت معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__دار در میانگین نمره آگاهی در پی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های بلافاصله (001/0 > P) و یک ماه بعد از انجام مداخله (001/0 > P) و وجود تفاوت معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__دار در میانگین نمره نگرش، بلافاصله (001/0 > P) و یک ماه بعد از انجام مداخله (01/0 = P) در گروه آزمون نسبت به گروه شاهد بوده است. میانگین نمره رفتار فعالیت جسمانی یک ماه بعد از انجام مداخله در هر دو گروه آزمون و شاهد افزایش معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__داری داشت (به ترتیب 01/0 = P و 001/0 > P). اما اختلاف میانگین نمره رفتار فعالیت جسمانی، بین دو گروه معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__دار نگردید (39/0 = P).نتیجه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری: نتایج این مطالعه حاکی از اثربخشی مداخله آموزشی و در نتیجه افزایش آگاهی و نگرش بیشتر دانش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آموزان گروه آزمون در مقایسه با دانش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آموزان گروه شاهد، در خصوص فعالیت جسمانی و در نتیجه افزایش رفتار فعالیت جسمانی آنان می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__باشد. اگر چه میانگین نمره فعالیت جسمانی در گروه شاهد نیز افزایش معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__داری داشت، انجام مطالعاتی دیگر با در نظر گرفتن و کنترل بیشتر متغیرهای مخدوش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گر احتمالی پیشنهاد می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گردد.واژه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های کلیدی: آگاهی، نگرش، رفتار، فعالیت جسمانی
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
 __AWT_NOKT_COMMA__ Background: Regular physical activity has a positive effect on physical, mental, and social aspects of individual and community health. Regarding prevalence of non-communicable diseases such as primary hypertension, osteoporosis, and cardiovascular diseases that sedentary is responsible for them, health policy makers plan to encourage people to do more physical activity. Growth of beneficial health habits during childhood and the beginning stages of adolescence are very important because the behaviors of adolescence tend to continue at the adult period. This study aims to determine the effect of educational intervention on knowledge, attitudes and behaviors of the first grade students in male high schools of Bavanat, Iran about physical activity in the year 2010. Methods: In this prospective experimental study, after selection of schools that have study conditions from five high schools, all students in a school (two classes including 42 individuals) randomly assigned to experimental group and all students of other high school (two classes including 43 individuals) randomly assigned to control group. Data gathering tool was 4 parts - questionnaire includes demographic questions, information related to the knowledge and attitude questions related to physical activity. The first three parts of a questionnaire that was made by the researcher was validated by the face and content validity methods. Test-retest and internal consistency (Alpha Cronbach) methods were used respectively to determine the reliability of knowledge questionnaire and attitude scale. For measurement of physical activity behavior in this study, self-reporting questionnaire (valid and reliable Garcia scale) has been used. After pre-test, the educational intervention was done for the experimental group. Post-tests were conducted immediately after training and one month after training. Collecting data was analyzed using statistical software SPSS version18 (t-test, paired t-test, Chi-square, Mann-Whitney test, and repeated measure ANOVA). Participation of students in this study was voluntary and conscious. Findings: Results indicated no significant difference between groups in mean scores of knowledge (P = 0.934), attitude (P = 0.155), and physical activity (P = 0.387) before the intervention. There was significant difference in mean score of knowledge in the immediate and follow-up (P <__AWT_NOKT_COMMA__ 0.001) and one month after intervention (P <__AWT_NOKT_COMMA__ 0.001) and also significant difference in mean score of attitude immediately (P <__AWT_NOKT_COMMA__ 0.001) and one month after intervention (P=0/01) in the experimental group compared with control group. Mean score of physical activity one month after intervention in both experimental and control groups has significantly increased (P <__AWT_NOKT_COMMA__ 0.001, P = 0.01) but the mean score of physical activity between two groups has no meaningful (P = 0.390). Conclusion: The results indicate the effectiveness of the educational intervention, resulting in greater awareness and attitudes of students in the experimental group compared with control group students in physical activity and thus increase their physical activity behavior. Although the mean score of physical activity in control group was also significantly increased, other studies are recommended with regard to control confounder variables more. __AWT_NOKT_COMMA__
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Knowledge, Attitude, Behavior, Physical Activity.
نویسندگان مقاله
محتشم غفّاری | محتشم غفّاري
Assistant Professor, Department of Public Health, School of Health, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
غلامرضا شریفی راد | غلامرضا شريفي راد
Professor, Department of Health Education and Health Promotion, School of Health, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
اسماعیل ملک مکان | اسماعيل ملك مكان
MSc, Department of Health Education, Internal Director of Hazrate Valiyye Asr Hospital (Bavanat), Shiraz University of Medical Sciences, Shiraz, Iran.
اکبر حسن زاده | اكبر حسن زاده
Lecture, Food Securety Research Center, Department of Epidemiology and Biostatistics, School of Health, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
نشانی اینترنتی
http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-221&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات