این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 17 آذر 1404
تحقیقات نظام سلامت
، جلد ۷، شماره ۶، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
بررسی روایی و پایایی نسخه فارسی ابزار توانمندسازی بیماران دیابتی نوع ۲
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: با عنایت به شیوع به نسبت بالای دیابت در ایران، در اختیار داشتن ابزاری معتبر و پایا در مطالعات به منظور ارزیابی توانمندسازی بیماران دیابتی نوع 2 در راستای طراحی مداخلات کارامد ضروری به نظر می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__رسد. این مطالعه به منظور تسهیل در سیاست&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گذاری در حوزه سلامت با توجه به تغییر رویکرد مواجهه با این بیماری از رویکرد پزشکی به نوع توانمندی، طراحی و اجرا گردید.روش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: اعتبار و پایایی نسخه فارسی ابزار توانمندسازی در بیماران دیابتی نوع 2 (DES-LF) با یک مطالعه مقطعی انجام گردید. اعتبار محتوا، پایایی و روایی فرهنگی  __AWT_NOKT_COMMA__نسخه ایرانی DES-LF از طریق بررسی کمی (میانگین و انحراف معیار، تحلیل عامل، همبستگی Spearman) و کیفی (مصاحبه، بحث گروهی متمرکز) بر روی 160 بیمار دیابتی نوع 2 شرکت کننده در مطالعه، مورد ارزیابی و تحلیل قرار گرفت.یافته&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: پایایی و روایی این مقیاس و سه خرده مقیاس آن، با عناوین "مدیریت جنبه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های روانی دیابت" (94/0 = a)، "ارزیابی نارضایتی و آمادگی برای تغییر" (96/0 = a) و "تنظیم و دست&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__یابی به اهداف دیابت" (96/0 = a) از طریق تحیل روان&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__سنجی تأیید شدند. با انجام آزمون test-retest روی 50 بیمار با فاصله زمانی دو هفته، نتایج مطالعه همبستگی درونی مناسبی را نشان داد (001/0 <__AWT_NOKT_COMMA__ P). شاخص بالینی کنترل متابولیک (HbA1c) در بیماران دیابتی نوع 2 به نوعی تأیید کننده اندازه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری مناسب توانمندسازی به واسطه این ابزار بود (001/0 <__AWT_NOKT_COMMA__ P).نتیجه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری: یافته&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های این مطالعه، روایی و پایایی نسخه فارسی DES-LF را برای تعیین مسیر آموزش توانمندسازی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و انجام مداخلات روانی- اجتماعی در میان این بیماران را تأیید می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__نماید.واژه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های کلیدی: توانمندسازی، دیابت نوع 2، پایایی، روایی، نسخه فارسی
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
Background: According to the high prevalence of diabetes in Iran, it is essential to achieve a reliable and valid instrument to evaluate the empowerment of diabetic patients in order to plan required interventions. Since approach to diabetes has changed from medical to empowerment approach, this study was planned to facilitate policymaking in health field. Methods: Validity and reliability of the Persian version of Diabetes Empowerment Scale-Long Form (DES-LF) were measured through a cross-sectional study. Content validity, reliability, and cultural equivalency of the Persian version of DES-LF were evaluated using qualitative (interviews and group discussions) and quantitative methods (mean, standard deviation, factor analysis, and Spearman&apos__AWT_NOKT_COMMA__s correlation) on 160 patients with type 2 diabetes who participated in the study. Findings: The reliability and validity of the scale and its 3 subscales, i.e. managing psychosocial aspects of diabetes (a = 0.94), assessing dissatisfaction and readiness to change (a = 0.96), and setting and achieving diabetes goals (a = 0.96), were approved by a psychometric analysis. A satisfactory intraclass correlation was found when a test- retest with a 2-week interval was conducted on 50 patients (P <__AWT_NOKT_COMMA__ 0.001). Criterion validity between global scale and metabolic control (hemoglobin A1c) of type 2 diabetic patients was approved (P <__AWT_NOKT_COMMA__ 0.001). Conclusion: Our findings approved the reliability and validity of the Persian version of DES-LF for patient education and psychosocial interventions among Iranian patients with type 2 diabetes.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
آذر طل | آذر طل
PhD Candidate ,Student Research Committee, Department of Health Education and Promotion, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran.
غلامرضا شریفیراد | غلامرضا شريفيراد
Professor, Department of Health Education and Health Promotion, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran.
فاطمه الحانی | فاطمه الحاني
Associate Professor, School of Medicine, Tarbiat Modarres University, Tehran, Iran.
عباس رحیمی | عباس رحيمي
Associate Professor, Department of Epidemiology and biostatistics, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
داود شجاعی زاده | داود شجاعي زاده
Professor of Health Education, Department of Health Education, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
نشانی اینترنتی
http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-233&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات