این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 14 آذر 1404
تحقیقات نظام سلامت
، جلد ۷، شماره ۶، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
عوامل مؤثر بر افت تحصیلی، از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: افت تحصیلی یکی از عمده ترین مشکلات مراکز آموزش عالی کشور به حساب می آید. این مطالعه با هدف بررسی عوامل مؤثر بر افت تحصیلی (عوامل خانوادگی، عوامل مرتبط با فراگیر، عوامل مرتبط با آموزش گر، عوامل اقتصادی- اجتماعی، محیط آموزشی، محتوای آموزشی)، از دیدگاه دانشجویان انجام شد. روش ها: این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی است که در آن 280 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به صورت نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. مشخصات دموگرافیک و دیدگاه دانشجویان در خصوص عوامل مؤثر بر افت تحصیلی به وسیله پرسش نامه ای که پیش از انجام مطالعه روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفته بود، جمع آوری گردید و در تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخه 15 استفاده شده است. یافته ها: مهم ترین عوامل مؤثر بر افت تحصیلی از دیدگاه دانشجویان به ترتیب محتوای آموزش (63/0 ±__AWT_NOKT_COMMA__ 23/4)، عوامل مرتبط با آموزش گر (55/0 ±__AWT_NOKT_COMMA__ 88/3)، محیط آموزش (62/0 ±__AWT_NOKT_COMMA__ 63/3)، عوامل خانوادگی (6/0 ±__AWT_NOKT_COMMA__ 53/3)، عوامل اقتصادی&ndash__AWT_NOKT_COMMA__ اجتماعی (69/0 ±__AWT_NOKT_COMMA__ 45/3) بود. بین دیدگاه دانشجویان در دو جنس و حیطه آموزش گر (03/0 = P) و محیط اجتماعی و اقتصادی (003/0 = P) اختلاف معنی داری وجود داشت. علاوه بر آن نتایج اختلاف معنی داری بین دیدگاه دانشجویان با سن، وضعیت تأهل و وضعیت شغلی آنان نشان نمی دهد(05/0 <__AWT_NOKT_COMMA__ P). نتیجه گیری: توجه بیشتر به محتوای آموزشی، عوامل مرتبط با آموزش گر و همچنین محیط آموزشی، علاوه بر پیش گیری از افت تحصیلی دانشجویان از اتلاف وقت و هزینه های جاری مراکز آموزش عالی کشور جلوگیری و سبب بهبود و توسعه سیستم آموزش کشور می شود.  __AWT_NOKT_COMMA__
کلیدواژههای فارسی مقاله
افت تحصیلی، دانشجو، آموزش پزشکی.
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Educational failure is one of the most important problems in educational institutes. This study was performed to investigate the factors affecting student academic failure (family factors, factors related to students, factors related to lecturers, socioeconomic factors, Learning environment, and educational content) in Isfahan University of Medical Sciences Methods: In This cross-sectional descriptive study, 280 students of Isfahan University of Medical Sciences were studied in 2009. They were chosen with multiple cluster sampling. The students__AWT_QUOTE__ demographic characteristics and study information were collected by a valid and reliable questionnaire. Data were analyzed with SPSS (15) statistical software. Findings: The most important factors affecting the view of students toward educational failure were: educational content (4.23 ±__AWT_NOKT_COMMA__ 0.63), factors related to lecturers (3.88 ±__AWT_NOKT_COMMA__ 0.55), Environmental Education (3.63 ±__AWT_NOKT_COMMA__ 0.62), family factors (3.53 ±__AWT_NOKT_COMMA__ 0.6), and socioeconomic factors (3.45 ±__AWT_NOKT_COMMA__ 0.69). There are significant differences between the attitudes of students in two genders and the lecturer (p = 0.03) and social and economic environment (p = 0.003). In addition, the results did not show a significant difference between attitudes of students with age, marital status and employment status (p > 0.05). Conclusion: More attention to the educational content, factors related to lecturers and environmental education can prevent students educational failure and loss of resources and contribute to the development of a more effective educational system.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Educational Failure, Students, Medical Education
نویسندگان مقاله
آرش نجیمی | آرش نجيمي
MSc, Department of Health Education, School of Health, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran.
سید داود مفتاق | سيد داود مفتاق
MSc, Department of Clinical Psychology, Shiraz University of Medical Sciences, Shiraz, Iran.
غلامرضا شریفیراد | غلامرضا شريفيراد
Professor, Department of Health Education, School of Health in Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran.
نشانی اینترنتی
http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-237&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات