|
تحقیقات نظام سلامت، جلد ۷، شماره ۶، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تأثیر کارگاه آموزشی بر آگاهی مربیان آموزشگاههای بهورزی استان اصفهان در زمینه فرایند یاددهی و یادگیری |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: آموزش بهورزان به دلیل مسؤولیت&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های آموزشی و خدماتی این گروه و همچنین برقراری ارتباط مستقیم با گیرندگان خدمات از اهمیت ویژه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ای برخوردار است. به نظر می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__رسد که آموزش و توانمند&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__سازی مربیان آموزشگاه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های بهورزی در زمینه فرایند&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های یاددهی و یادگیری مانند شیوه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های تعیین اهداف آموزشی، استفاده از تکنولوژی آموزشی مناسب و ... می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__تواند گامی مؤثر در جهت تربیت نیروهای کارامدتر و همچنین کاهش هزینه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها باشد. از این رو این پژوهش با هدف بررسی تأثیر کارگاه آموزشی بر آگاهی مربیان آموزشگاه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های بهورزی استان اصفهان در زمینه فرایند یاددهی و یادگیری طراحی شد. __AWT_NOKT_COMMA__روش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: این مطالعه نیمه تجربی و ازنوع قبل و بعد بود که در آن کل جمعیت (107 نفر) به روش سرشماری مورد مطالعه قرار گرفتند. مطالعه طی سال 1389 و در مرکز بهداشت استان اصفهان انجام شد. ابزار گردآوری داده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها یک پرسش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__نامه محقق ساخته بود که بر اساس اهداف پژوهشی تنظیم شد. پایایی پرسش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__نامه از طریق آزمون Cronbach__AWT_QUOTE__s alpha با ضریب 75 درصد در فاز پایلوت بر روی 20 نفر مورد تأیید قرار گرفت. پرسش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__نامه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها قبل و پس از برگزاری کارگاه توسط گروه مخاطب تکمیل شد. داده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های جمع&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آوری شده در نرم&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__افزار SPSS و با استفاده از آزمون&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های آماری t زوجی، Mann- Witney، 2&chi__AWT_NOKT_COMMA__ و همبستگی Pearson تجزیه و تحلیل شد. __AWT_NOKT_COMMA__نتایج: از 107 فرد شرکت کننده در کارگاه تعداد 42 نفر (3/39 درصد) مرد و تعداد 65 نفر (7/60 درصد) زن بود. دامنه سنی افراد شرکت کننده بین 24 الی 54 سال با میانگین و انحراف معیار 3/6 ±__AWT_NOKT_COMMA__ 6/37 سال بود. نتایج مطالعه نشان داد که آگاهی افراد تحت پژوهش در حیطه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های مختلف فرایند یاددهی و یادگیری پس از برگزاری کارگاه آموزشی افزایش معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__دار پیدا کرده است (001/0 > P). __AWT_NOKT_COMMA__نتیجه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری: با توجه به این که نتایج این پژوهش و سایر مطالعات مشابه نشان دهنده تأثیر مثبت رویکردهای مشارکتی از جمله کارگاه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های آموزشی در یادگیری بهتر مباحث مربوط به فرایند یاددهی و یادگیری می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__باشند، پیشنهاد می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__شود که از این نوع روش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های مشارکتی مانند بحث گروهی، بارش افکار و ... در آموزش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های آتی بیشتر استفاده شود. __AWT_NOKT_COMMA__واژه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های کلیدی: آگاهی، یاددهی، یادگیری، کارگاه آموزشی. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: Because of educational responsibilities and direct contact with people, health personnel (known as Behvarzes in Iran) need to be properly educated. Therefore, educating and empowering the instructors of health centers (or Behvarzi centers) regarding teaching and learning processes, such as selection of educational objectives and using appropriate educational technology, can positively affect the training of high-quality forces and decreasing costs. This research was hence conducted to assess the impact of educational workshops on the knowledge of instructors of Behvarzi centers about teaching and learning processes. Methods: In a quasi-experimental study with pretest-posttest design, included the whole target population (n = 107) using census sampling. Data was collected with a self-administered questionnaire which was designed based on study objectives. The reliability of the questionnaire was assessed using Cronbach&apos__AWT_NOKT_COMMA__s alpha coefficient (75%). Questionnaires were completed by the participants before and after the educational intervention. Finally, the collected data was analyzed by chi-square, Mann-Whitney, paired-t, and Pearson&apos__AWT_NOKT_COMMA__s correlation tests in SPSS. Findings: From 107 people, who participated in the workshop, 39.3% were men and 60.7% were women. Their age ranged from 24 to 54 years old (mean age: 37.6 ±__AWT_NOKT_COMMA__ 6.3 years). The results of this study showed that after the educational workshop, the knowledge of participants increased significantly in all aspects of teaching and learning processes (P <__AWT_NOKT_COMMA__ 0.001.( Conclusion: Results of this study and other similar studies imply the effectiveness of participatory approaches in better understanding of teaching and learning techniques. Therefore, the more and better use of such approaches including group discussions and brain storming is highly recommended. __AWT_NOKT_COMMA__ |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Knowledge, Practice, Teaching, Learning, Isfahan &,amp,nbsp |
|
نویسندگان مقاله |
حسین شهنازی | حسين شهنازي PhD Candidate,Student Research Committee, Department of Health Education and Health Promotion, Department of Health, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran.
غلامرضا شریفیراد | غلامرضا شريفيراد Professor, Department of Health Education and Health Promotion, Department of Health, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
عبدالرحمان چرکزی | عبدالرحمان چرکزي PhD Candidate, Department of Health Education and Health Promotion, School of Health, Golestan University of Medical Sciences, Golestan, Iran.
میترا مودی | ميترا مودي PhD Candidate, Department of Health Education and Health Promotion, School of Public Health, University of Birjand, Birjand, Iran.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-239&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|