تحقیقات نظام سلامت، جلد ۷، شماره ۶، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی عوامل روانی- شناختی مرتبط با رفتارهای غربال‌گری سرطان پستان بر حسب مراحل تغییر در معلمین زن شهر اصفهان
چکیده فارسی مقاله مقدمه __AWT_NOKT_COMMA__ سرطان پستان، شایع&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ترین سرطان و دومین علت مرگ و میر ناشی از سرطان در بین زنان است که در صورت تشخیص در مراحل اولیه، قابل کنترل است. با توجه به نقش مهم اعتقادات و باورها در عملکرد زنان و اهمیت انجام رفتارهای غربال&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گری در تشخیص زودرس سرطان پستان، این مطالعه به منظور تعیین رفتارهای غربال&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گری سرطان پستان بر حسب مراحل آمادگی و ارتباط آن با عوامل روانی- شناختی در معلمین زن شهر اصفهان انجام شد. __AWT_NOKT_COMMA__ روش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ در این مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی، 392 نفر از معلمین زن منطقه 3 شهر اصفهان به روش نمونه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری تصادفی خوشه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ای سهمی مورد بررسی قرار گرفتند. برای تعیین مراحل تغییر رفتارهای غربال&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گری سرطان پستان از ابزار مراحل تغییر Rakoweski و جهت بررسی عوامل روانی- شناختی از پرسش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__نامه مدل اعتقاد بهداشتی Champion گونه فارسی آن استفاده شد. داده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها پس از جمع&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آوری در نرم&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__افزار SPSS نسخه 18 وارد و ضمن ارایه آمار توصیفی و تحلیلی در سطح معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__داری 05/0 = &alpha__AWT_NOKT_COMMA__ تجزیه و تحلیل شد. __AWT_NOKT_COMMA__ یافته&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها میانگین سنی معلمین مورد مطالعه 1/6 ±__AWT_NOKT_COMMA__ 41/86 سال بود. توزیع افراد بر حسب مراحل تغییر خودآزمایی پستان به قرار زیر، 8/15 درصد پیش تفکر، 1/32 درصد تفکر، 6/17 درصد عمل، 8/27 درصد نگه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__داری و 6/6 درصد برگشت و برای رفتار غربال&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گری ماموگرافی به ترتیب 4/22 درصد، 5/31 درصد، 7/22 درصد، 6/17 درصد و 9/6 درصد در این مراحل بودند. آزمون ANOVA اختلاف معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__داری بین مراحل تغییر و منافع درک شده خودآزمایی پستان (02/0 = P)، انگیزه برای سلامتی (001/0 > P) و منافع درک شده ماموگرافی (001/0 > P) نشان داد. نتیجه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری نتایج مطالعه نشان داد که منافع درک شده، انگیزه برای سلامتی، بهترین پیش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گویی کننده برای عملکرد خودآزمایی و ماموگرافی (مراحل عمل و نگه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__داری) هستند. از این رو توصیه می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__شود که با ارایه برنامه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های آموزشی مناسب و بیان فواید و مزایای BSE و ماموگرافی در تشخیص زودرس سرطان پستان و ایجاد انگیزه مثبت برای سلامتی، زنان را در جهت مراحل عمل و نگه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__داری رفتار غربال&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گری سرطان پستان هدایت کنیم. واژه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های کلیدی: رفتار غربال&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گری، سرطان پستان، مدل مراحل تغییر، مدل اعتقاد بهداشتی، معلمین، اصفهان.  __AWT_NOKT_COMMA__
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله Background: Breast cancer is the most common type of cancer and is the second leading cause of cancer deaths in women. However, if detected in early stages, the disease is controllable. In view of the important role of women&apos__AWT_NOKT_COMMA__s beliefs and the necessity of performing screening behaviors in early detection of breast cancer, this study was carried out to determine the psycho-cognitive factors affecting breast cancer screening behaviors on the basis of the stages of change model among female teachers in Isfahan, Iran. Methods: In this descriptive-analytical study, 392 teachers were selected using cluster sampling. To determine breast cancer screening behaviors, the Rakowski&apos__AWT_NOKT_COMMA__s stages of change questionnaire was used. The scale categorized stages of change to precontemplation, contemplation, action, maintenance, and relapse. Psycho-cognitive factors were determined by the Persian version of Champion&apos__AWT_NOKT_COMMA__s Health Belief Model Scale (CHBMS). The obtained data was analyzed by descriptive and analytic statistical tests at the significance level of &alpha__AWT_NOKT_COMMA__ = 0.05. All analyses were performed in SPSS18. Results: The mean age of teachers was 41.86 ±__AWT_NOKT_COMMA__ 6.1 years. Based on our results about brest self-evaluation (BSE), 15.8%, 32.1%, 17.6%, 27.8%, and 6.6% of the teachers were in precontemplation, contemplation, action, maintenance, and relapse stages, respectively. In addition, 22.4%, 30.4%, 22.7%, 17.6%, and 6.6% of the participants were in the stages of precontemplation, contemplation, action, maintenance, and relapse of mammography screening behavior, respectively. Analysis of variance (ANOVA) showed significant differences between stages of change and perceived benefits of BSE (P = 0.02), perceived benefits of mammography (P <__AWT_NOKT_COMMA__ 0.001), and motivation for health (P <__AWT_NOKT_COMMA__ 0.001). Conclusion: The results of the current study indicated that women who perceived benefits of screening behaviors (BSE, mammography) and also had higher motivation about health, were mostly in action and maintenance stages. Therefore, appropriate educational programs are recommended to focus on benefits of BSE and mammography in early detection of breast cancer. Such programs would also create positive motivation for women and increase their adherence toward the action and maintenance stages.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله میترا مودی | ميترا مودي
PhD Candidate, Student Research Committee, Department of Health Education, School of Public Health, Isfahan University of Medical Sciences, Lecturer, Department of Public Health, School of Public Health, University of Birjand, Birjand, Iran


اکبر حسن‌زاده | اکبر حسن‌زاده
Lecture, Food Security Research Center, Department of Statistic and Epidemiology, School of Health, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran


عبداالرحمان چرکزی | عبداالرحمان چرکزي
PhD Candidate, Department of Health Education and Promotion, School of Health, Golestan University of Medical Sciences, Gorgan, Iran


حسین شهنازی | حسين شهنازي
PhD, Candidate, Student Research Committee, Department of Public Health, School of Paramedics and Health, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran.


غلامرضا شریفی‌راد | غلامرضا شريفي‌راد
Professor , Department of Health Education and Promotion, School of Health, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran



نشانی اینترنتی http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-242&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات