تحقیقات نظام سلامت، جلد ۷، شماره ۶، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی "بررسی میزان رضایت شغلی کارکنان شبکه بهداشتی درمانی خمینی شهر در سال ۱۳۸۹"
چکیده فارسی مقاله مقدمه: سازمان&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های بهداشتی به علت اهمیت وظیفه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ای که در زمینه پیش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری و مراقبت به عهده دارند، از جایگاه ویژه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ای برخوردارند. نارضایتی شغلی در بین پرسنل این سازمان&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها منجر به گسستگی عاطفی، بی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__تفاوتی و کاهش کیفیت خدمات ارایه شده می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__شود، که این امر نتایج جدی را در برخواهد داشت. از این رو این مطالعه با هدف بررسی رضایت شغلی در پرسنل بهداشتی انجام شد. روش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: این مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی بود که کارکنان بهداشتی تحت پوشش شبکه بهداشت و درمان خمینی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__شهر (مراکز، پایگاه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها، خانه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها و شبکه) در صورت داشتن حداقل 6 ماه سابقه کار، وارد مطالعه شدند. تعداد افراد مورد مطالعه 197 نفر بودند. ابزار گردآوری داده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها، پرسش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__نامه دو قسمتی شامل ویژگی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های فردی به همراه پرسش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__نامه استاندارد توصیف شغلی Smith (JDI) بود که این پرسش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__نامه دارای 6 حیطه می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__باشد. پایایی برای هر حیطه به دست آمد و روایی پرسش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__نامه نیز 93/0گزارش شده است. پس از جمع&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آوری داده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها، اطلاعات از طریق نرم&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__افزار SPSS وارد کامپیوتر شده، با استفاده از آزمون&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های آماری همبستگی Pearson، همبستگی Spreaman، آنالیز واریانس و t مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نتایج اعلام شد. یافته&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: میانگین نمره رضایت شغلی کلی 8/12 ±__AWT_NOKT_COMMA__ 55/43 (از 100) به دست آمد. اگر چه نمره رضایت شغلی بین دو جنس تفاوت معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__داری نداشت. در حیطه نگرش به شغل فعلی (ماهیت شغل)، رضایت مردان بیشتر از زنان بود (001/0 = P). بیشترین نمره رضایت شغلی در حیطه روابط با همکاران و کمترین نمره رضایت شغلی در حیطه حقوق و مزایا و ارتقای شغلی به دست آمد. بین نمره رضایت شغلی در حیطه سرپرست با سابقه کار رابطه معکوس و بین نگرش به شغل فعلی با درآمد رابطه مستقیم به دست آمد (01/0 = P). ارتباط معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__دار معکوسی بین سطح تحصیلات فرد و رضایت در حیطه ارتقای شغلی (01/0 = P، 17/0- = r) و حقوق و مزایا (01/0 = P، 22/0- = r) وجود داشت. به عبارتی افراد با تحصیلات بالاتر از میزان حقوق و شرایط ارتقای خود رضایت کمتری داشتند.  __AWT_NOKT_COMMA__ بحث و نتیجه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری: به دلیل آن که رضایت شغلی، بر تعهد کارکنان و میزان جابه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__جایی و غیبت آنان تأثیر به سزایی دارد، بر مدیران لازم است که ضمن توجه به ابعاد رضایت شغلی به حل و فصل مشکلات پرداخته، تا رضایت شغلی و در نتیجه کیفیت کار افزایش یابد. کلید واژه: رضایت شغلی، کارکنان بهداشتی، شبکه بهداشتی. __AWT_NOKT_COMMA__
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله Background: Health care organizations are of high importance due to their significant responsibility in prevention and care. Job dissatisfaction among health care staff would result in emotional disconnection, indifference, and decreased quality of health services. The present study thus aimed to evaluate job satisfaction among health workers. Methods: This study was a cross-sectional analysis of the health care staff in Khomeinishahr. Staff members with at least 6 months of work experience were included. Therefore, 197 individuals entered the study. Data was collected by a two-part questionnaire covering demographic characteristics and Smith&apos__AWT_NOKT_COMMA__s job description inventory (JDI). JDI consists of 6 domains. Reliability of each domain was assessed and the overall validity of the questionnaire was calculated as 0.93. Pearson&apos__AWT_NOKT_COMMA__s and Spearman&apos__AWT_NOKT_COMMA__s correlation coefficients, independent t-test, and analysis of variance (ANOVA) were used to analyze data in SPSS.Findings: The results showed the mean overall satisfaction score of 43.55 ±__AWT_NOKT_COMMA__ 12.8 (from100). Job satisfaction score was not significantly different between the sexes. However, men scored higher than women in the domain of attitude toward the current job (P = 0.001). The highest score was obtained in the domain of relationships with colleagues. On the other hand, 2 domains of income and job promotion scored the least. Higher numbers of worked years were associated with less job satisfaction. Attitude toward the current job had a direct relationship with income (P = 0.01). There was a significant inverse relationship between level of education and job satisfaction in domains of promotion, and income (P = 0.01). Conclusion: Managers should focus on increasing job satisfaction to improve the quality of work. __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سیده شهربانو دانیالی | سيده شهربانو دانيالي
MSc Student, Student Research Committee, Department of Health Education, School of Health, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan. Iran


حسین شهنازی | حسين شهنازي
PhD Candidate, Student Research Committee, Department of Health Education, School of Health Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran


نیره کثیری دولت‌آبادی | نيره کثيري دولت‌آبادي
MSc, Department of Health Education, School of Health, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran.


اکبر حسن‌زاده | اکبر حسن‌زاده
Lecture, Department of Biostatistics and Epidemiology, School of Health, Isfahan, University of Medical Sciences, Isfahan, Iran


غلامرضا شریفی‌راد | غلامرضا شريفي‌راد
Professor, Department of Health Education, School of Health, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran.


لیلی ربیعی | ليلي ربيعي
MSc Student, Department of Health Education, School of Health, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran.



نشانی اینترنتی http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-249&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات