تحقیقات نظام سلامت، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۵۲-۵۸

عنوان فارسی بررسی ارتباط سلامت عمومی با اعتیاد به اینترنت در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: اینترنت یکی از منابع مهم جهت دسترسی به متون علمی در دانشگاه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های علوم پزشکی محسوب می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__شود و دانشجویان، از آن جهت برآوردن اهداف حرفه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ای و شخصی خود استفاده می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__کنند. با توجه به این که میزان بروز و شیوع اعتیاد به اینترنت در این گروه در حال افزایش است، این مطالعه با هدف، تعیین ارتباط سلامت عمومی با اعتیاد به اینترنت در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1389 انجام گرفت. روش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: در این مطالعه مقطعی، 123 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به صورت تصادفی انتخاب شدند. از دو پرسش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__نامه سنجش سلامت عمومی و اعتیاد به اینترنت Yang جهت جمع&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آوری داده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها استفاده گردید. در نهایت امتیازهای افراد به دو دسته مساوی و پایین&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__تر از 49 و بالاتر از 50 تقسیم شد که به ترتیب نشان دهنده وضعیت کاربران به صورت عادی و کاربران معتاد می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__باشد. اطلاعات گرد آمده توسط نرم&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__افزار 16SPSS و آزمون&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های Independent t-test و kruskal-Walis مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: 5/80 درصد دانشجویان نرمال و 5/19 درصد اعتیاد خفیف داشتند. میانگین سلامت جسمی، اختلال در عملکرد اجتماعی، اضطراب و افسردگی در گروه معتاد به اینترنت به ترتیب 77/3 ±__AWT_NOKT_COMMA__ 28/15، 16/4 ±__AWT_NOKT_COMMA__ 69/15، 40/4 ±__AWT_NOKT_COMMA__ 67/10 و 21/6 ±__AWT_NOKT_COMMA__ 42/7 به دست آمد. بین ابعاد سلامت عمومی در هر دو گروه رابطه آماری معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__داری مشاهده شد (01/0 > P). نتیجه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری: با توجه به تأثیر اعتیاد به اینترنت بر ابعاد سلامتی دانشجویان، نظارت و کنترل بر استفاده از اینترنت در دانشجویان دانشگاه و همچنین آگاه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__سازی آنان از اثرات مخرب استفاده ناصحیح از اینترنت ضروری به نظر می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__رسد. واژه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های کلیدی: اعتیاد به اینترنت، سلامت عمومی، دانشجو  __AWT_NOKT_COMMA__
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله Background: The Internet is one of the most important sources to access scientific writing in medical universities. However, the students use it for their personal and special goals. Since the prevalence and the incidence of Internet addiction are recently increasing among students, this study was carried out to assess the relation between general health and Internet addiction in students of Isfahan University of Medical Sciences (Isfahan, Iran) in 2010. Methods: In this analytical, cross-sectional study, 123 students of Isfahan University of Medical Sciences were randomly selected. We used the Yang Internet addiction test and the general health questionnaire to gather data. Finally, the users were categorized as normal, moderately addicted, and severe addicted. Data was analyzed by using independent-t- and Kruskal-Wallis tests in SPSS16. Findings: Based on our findings, 80.5% of the students were normal but 19.5% were moderately addicted users. In addicted users, the mean scores of physical health, social function disorders, anxiety, and depression were 15.28 ±__AWT_NOKT_COMMA__ 3.77, 10.67 ±__AWT_NOKT_COMMA__ 4.6, 15.69 ±__AWT_NOKT_COMMA__ 4.16, and 7.42 ±__AWT_NOKT_COMMA__ 6.21, respectively. There were statistically significant relations between general health dimensions in both groups (P <__AWT_NOKT_COMMA__ 0.01). Conclusion: Considering the destructive effects of Internet addiction on students&apos__AWT_NOKT_COMMA__ health dimensions, it seems to be necessary to control and supervise the Internet usage among university students. Moreover, the students should be educated about the harmful effects of Internet abuse.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله آسیه پیرزاده | آسيه پيرزاده
PhD Candidate, Student Research Committee, Department of Health Education and Health Promotion, School of Health, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran



نشانی اینترنتی http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-267&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات