تحقیقات نظام سلامت، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۶۶۳-۶۷۱

عنوان فارسی بررسی وضعیت افسردگی دانشجویان دانشگاه‌های شهر بردسیر استان کرمان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: متأسفانه شیوع برخی از مشکلات روحی و روانی در بین دانشجویان به ویژه افسردگی موجب مشکلات زیادی برای این گروه تأثیرگذار شده است. بررسی چنین مسأله مهمی می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__تواند تصمیم&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیرندگان جامعه را در برنامه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ریزی و پیشگیری از آن یاری نماید و دانشجویان جامعه را که اساسی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ترین سرمایه یک کشور به حساب می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آیند را سالم، شاداب و توانمند به عرصه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های کار و فعالیت هدایت نماید. این پژوهش با هدف تعیین میزان افسردگی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های بردسیر صورت گرفت.  __AWT_NOKT_COMMA__ روش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- تحلیلی است که در سال 90-1389 انجام شد. جامعه پژوهشی در این مطالعه دانشجویان رشته&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های مختلف دانشگاه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های دولتی، آزاد و پیام&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__نور شهرستان بردسیر بود. حجم نمونه 300 نفر بود و نمونه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری به روش تصادفی ساده با نمونه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های در دسترس انجام شد. میزان افسردگی دانشجویان با استفاده از پرسش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__نامه دو قسمتی شامل اطلاعات دموگرافیک و مرتبط با بیماری (20 سؤال) و پرسش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__نامه استاندارد افسردگی زونگ (20 سؤال) بر اساس مقیاس چهار درجه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ای لیکرت اندازه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری گردید. داده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های جمع&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آوری شده با استفاده از نرم&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__افزار 5/11SPSS و با استفاده از آزمون 2&chi__AWT_NOKT_COMMA__ و آزمون Exact fisher مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: 300 دانشجوی دختر (3/79 درصد) و پسر (7/20 درصد) با رعایت موازین اخلاقی پژوهش، آزادانه در این مطالعه شرکت نمودند. امتیاز افسردگی با عوامل دموگرافیک مانند جنس، سن، رتبه تولد، ابعاد خانوار، رشته تحصیلی، سن و تحصیلات و شغل مادر، سن، تحصیلات و شغل پدر، وضعیت طبیعی زندگی، وضعیت مسکن، درامد ماهیانه خانواده، رضایت از تحصیل و پیش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__بینی قبولی در کنکور مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های مطالعه نشان داد که جنس ( 001/0 P <__AWT_NOKT_COMMA__)، سطح تحصیلات مادر (03/0 = P)، رتبه تولد (02/0 = P)، رضایت از تحصیل (01/0 = P) و پیش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__بینی قبولی در کنکور (002/0 = P) با میزان افسردگی ارتباط معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__داری داشت.  __AWT_NOKT_COMMA__نتیجه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری: با توجه به این که افسردگی به عنوان یکی از موضوعات مهم در بهداشت روان به شمار می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__رود و این که درصد چشمگیری از دانشجویان مورد مطالعه درجات متنوعی از افسردگی را داشتند، ضرورت انجام مداخلات آموزشی با بهره&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری از مدل&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های آموزش بهداشت و ارتقای سلامت با تمرکز بر بهداشت روان اجتناب&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ناپذیر است. واژه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های کلیدی: افسردگی، دانشجویان، بهداشت روان
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Depression and Related Factors among University Students
چکیده انگلیسی مقاله Background: Prevalence of mental disorders especially depression cause tremendous problems among university students. Assessing this fact can help decision makers in planning and depression prevention strategies. This study aimed to assess depression and related factors among university students of Bardsir in Kerman, Iran in 2011. Methods: The study population was 300 university students and random sampling was conducted. The questionnaire included socio demographic information (20 items) and Zung depression scale (20 items). All items were scored on a scale of 1 (not at all) to 4 (always). Reliability for global instrument was measured by test-retest method (&alpha__AWT_NOKT_COMMA__ = 0.98). Findings: 300 female (79.3%) and male students (20.7%) participated in this study. Depression was assessed by sex, age, order of birth, family size, major, age, level of education and type of occupation of parents, living situation, family income, education satisfaction and success anticipation in exam. Sex (P <__AWT_NOKT_COMMA__ 0.001), order of birth (P = 0.02), level of mother__AWT_QUOTE__s education (P = 0.03), education satisfaction (P = 0.01) and success anticipation in exam (P = 0.002) had significant statistical relation with depression. Conclusion: Regarding that depression is considered as one of the most important issues in mental health, and significant percent of study population had different range of depression, the need for educational interventions using health education and health promotion models focusing on mental health is inevitable.  __AWT_NOKT_COMMA__
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Depression, University Students, Mental Health--

نویسندگان مقاله آزیتا سلاجقه | آزيتا سلاجقه
مربي، گروه علوم تربيتي، دانشگاه پيام نور، واحد بردسير، دانشگاه پيام نور، کرمان، ايران
مربی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، واحد بردسیر، دانشگاه پیام نور، کرمان، ایران

داود شجاعی‌زاده | داود شجاعي‌زاده
استاد، گروه آموزش بهداشت و ارتقاي سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي تهران، تهران، ايران،
استاد، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران،

آذر طل | آذر طل
دکتري تخصصي، گروه آموزش بهداشت و ارتقاي سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي تهران، تهران، ايران
دکتری تخصصی، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-321&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات