تحقیقات نظام سلامت، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۶۴۳-۶۴۹

عنوان فارسی مهارت‌های مطالعه در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان یک نیاز فراموش شده
چکیده فارسی مقاله مقدمه: پیشرفت تحصیلی به دانش و کاربرد مؤثر مهارت&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های مطالعه بستگی دارد. این مطالعه با هدف بررسی مهارت&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های مطالعه در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان صورت گرفت. __AWT_NOKT_COMMA__ روش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: در یک مطالعه توصیفی مقطعی، تعداد 558 دانشجو در سال تحصیلی 88-1387 از طریق سرشماری وارد مطالعه شدند. ابزار جمع&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آوری داده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها سیاهه مهارت&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های مطالعه کانگاس بود. تجزیه و تحلیل داده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها از طریق آمار توصیفی و آزمون&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های آماری Independent t، آنالیز واریانس و ضریب همبستگی Pearson انجام گرفت. یافته&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: میانگین و انحراف معیار نمرات 39/0 ±__AWT_NOKT_COMMA__ 45/2 از 4 بود. مهارت&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های مطالعه در 4/44 درصد افراد ضعیف، 4/53 درصد متوسط و 2/2 درصد خوب بود. بین مهارت&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های مطالعه و جنسیت ارتباط معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__داری مشاهده شد (05/0 > P). همبستگی مثبتی نیز بین معدل تحصیلی و مهارت&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های مطالعه مشاهده شد (13/0 = r). میانگین نمره مهارت&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های مطالعه دانشجویان جدیدالورود نسبت به دانشجویان ترم&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های بالاتر به طور معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__داری بیشتر بود (05/0 > P). نتیجه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری: اکثریت دانشجویان مورد بررسی دارای مهارت&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های مطالعه ضعیف و متوسطی بودند. ضرورت آموزش مهارت&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های مطالعه به دانشجویان در حد آموزش کارگاهی و یا به شکل ارایه واحد درسی در ابتدای ورود به دانشگاه محسوس است. واژه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های کلیدی: مهارت&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های مطالعه، مدیریت زمان، دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی.  __AWT_NOKT_COMMA__
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Study Skills of Medical University Students
چکیده انگلیسی مقاله Background: Academic achievement depends on the knowledge and application of effective study skills. The aim of this study was to investigate the student__AWT_QUOTE__s study skills of Golestan University of Medical Sciences, Iran. Methods: 558 students enrolled in the study via census sampling in the year 2008-2009. The data was collected using Congos´__AWT_NOKT_COMMA__ Study Skills Inventory. To analyze the data, independent t-test, ANOVA and Pearson correlation coefficient were used.  __AWT_NOKT_COMMA__Findings: The mean score of skills was 2.45 ±__AWT_NOKT_COMMA__ 0.39 out of 4. The participants were classified in three groups of weak (45.4%), moderate (53.4%), and sufficient skills (2.2%). There was a significant relation between study skills and gender (p <__AWT_NOKT_COMMA__ 0.05). There was also a positive correlation between GPA and study skills (r = 0.13). Skill scores of the fresh were significantly higher than the students from higher terms (p <__AWT_NOKT_COMMA__ 0.05).  __AWT_NOKT_COMMA__Conclusion: The majority of students had insufficient and moderate levels of study skills. It seems that study skills workshop is a necessity for students and even as a part of university curriculum.  __AWT_NOKT_COMMA__
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Study Skills, Time Management, Medical Students

نویسندگان مقاله محمد تقی بادله | محمد تقي بادله
كارشناس ارشد، گروه هوشبري، دانشکده پزشکي، معاونت آموزشي دانشگاه علوم پزشكي گلستان، گرگان، ايران
کارشناس ارشد، گروه هوشبری، دانشکده پزشکی، معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران

عبدالرحمان چرکزی | عبدالرحمان چرکزي
دانشجوي دكتري تخصصي، کميته تحقيقات دانشجويي، گروه آموزش بهداشت و ارتقاي سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، اصفهان، ايران
دانشجوی دکتری تخصصی، کمیته تحقیقات دانشجویی، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

حمید آسایش | حميد آسايش
مربي، گروه روان پرستاري، دانشکده پيراپزشکي، دانشگاه علوم پزشکي قم، قم، ايران
مربی، گروه روان پرستاری، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران

علیرضا احمدی | عليرضا احمدي
عضو هيأت علمي، گروه علوم آزمايشگاهي، دانشکده پيراپزشکي، دانشگاه علوم پزشکي گلستان، گرگان، ايران
عضو هیأت علمی، گروه علوم آزمایشگاهی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران

سیدعابدین حسینی | سيدعابدين حسيني
کارشناس ارشد، گروه داخلي جراحي، دانشکده پرستاري و مامايي گرگان، دانشگاه علوم پزشکي گلستان، گرگان، ايران
کارشناس ارشد، گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی گرگان، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران


نشانی اینترنتی http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-324&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات