تحقیقات نظام سلامت، جلد ۸، شماره ۵، صفحات ۷۹۹-۸۰۵

عنوان فارسی بررسی وضعیت سلامت روانی و عوامل مؤثر بر آن در میان دانشجویان دانشگاه ایلام
چکیده فارسی مقاله مقدمه: دانشجویان به ویژه آن&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__هایی که در اواخر دوران نوجوانی و اوایل دوره جوانی هستند و تازه وارد دانشگاه شده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__اند، به دلیل ماهیت انتقالی زندگیشان در معرض فشار و استرس بوده و عوامل استرس&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__زای بی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__شماری را تجربه می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__کنند که سلامت روانی آن&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها را در معرض تهدید قرار می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__دهد. به همین منظور تحقیق حاضر با هدف، بررسی وضعیت سلامت روانی و عوامل مؤثر بر آن در میان دانشجویان دانشگاه ایلام انجام گرفت. روش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: شرکت کنندگان این مطالعه، دانشجویان کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد ورودی سال 1389 دانشگاه ایلام بودند که تعداد آن&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها 661 نفر بود و 288 نفر از آن&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها را پسر و 373 را دختر تشکیل می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__دادند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__نامه سلامت روان بود که توسط کارشناسان دفتر مرکزی مشاوره وزارت علوم طراحی شده است. متغیرهای دموگرافیک مؤثر بر سلامت روان نیز در این پرسش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__نامه گنجانده شده است. در این پژوهش نقطه برش 100 جهت شناسایی افرادی که نیازمند اقدامات روان&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__شناختی و روان درمانی بودند، تعیین شد. آزمون&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های آماری Friedman، ضرایب همبستگی رگرسیون، ANOVA و آزمون t جهت آمار تحلیلی و نرم&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__افزار SPSS نسخه 16 جهت تجزیه و تحلیل نهایی داده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها مورد استفاده قرار گرفت. یافته&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: 17 درصد از دانشجویان ورودی سال 1389 در معرض خطر بودند. نتایج حاکی از رابطه معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__دار بین رشته تحصیلی و علاقه به رشته تحصیلی با سلامت روان بود. همچنین بیشترین و کمترین میانگین&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های رتبه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ای به ترتیب اضطراب اجتماعی و اضطراب بودند. نتیجه ضرایب رگرسیون نشان داد که همه عوامل (افسردگی، اضطراب، وسواس، اضطراب اجتماعی و اختلال خواب) رابطه معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__داری با نمره کل آسیب&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__شناسی دانشجویان دارند (01/0 > P). یافته&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها نشان داد که تمایل به خودکشی با نمره کل آسیب&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__شناسی فرد رابطه معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ دار دارد. تمایل به خودکشی رابطه منفی معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__داری با حمایت اجتماعی دارد. گرایش به خودکشی نیز با خودکارامدی و کمال&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__طلبی رابطه دارد. حمایت اجتماعی با خودکارامدی رابطه معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__دار دارد. همچنین، خودکارامدی رابطه معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__داری با کمال&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__طلبی دارد. همه همبستگی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها در سطح 01/0 و 05/0 معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__دار بودند. نتیجه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری: لزوم توجه به مشکلات در حال افزایش سلامت روان در بین دانشجویان و توجه جدی به آن&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد. واژه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های کلیدی: سلامت روان، ایلام، دانشجویان، جمعیت&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__شناختی.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Mental Health and Its Determinants among Students of Ilam University, Iran
چکیده انگلیسی مقاله Background: Students may experience increased pressure and stress especially during late adolescence and early youth (as they enter university). Facing numerous stressors in a period of transition can jeopardize their mental health. Therefore, this study evaluated mental health status and its determinants among students of Ilam University (Ilam, Iran). Methods: This study was conducted on all undergraduate and postgraduate students who had entered Ilam University in 2010. In a total number of 661 students, there were 288 boys and 373 girls. The mental health questionnaire (developed by the Iranian Ministry of Sciences) was used to collect data. This questionnaire included the demographic variables that may affect mental health. We considered a cutoff point of 100 to identify individuals who required psychological measures and psychotherapy. Data was analyzed using Friedman test, correlation coefficients, regression analysis, analysis of variance, and t-test in SPSS16. Findings: Overall, 17% of the evaluated students were at risk. Mental health was significantly related with academic field and interest in the academic field. The highest and lowest ranking means belonged to social anxiety and anxiety, respectively. According to regression analysis, all factors (depression, anxiety, obsession, social anxiety, and sleep disorders) had significant correlations with the students__AWT_QUOTE__ total psychopathology scores. Suicidal thoughts had significant relations with total psychopathology scores, self-efficacy, and perfectionism. Self-efficacy was significantly correlated with social support and perfectionism. Conclusion: Our findings highlighted the need for more attention to students__AWT_QUOTE__ mental health.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله جهانشاه محمدزاده | جهانشاه محمدزاده
استاديار، گروه روان‌شناسي، دانشکده ادبيات و علوم انساني، دانشگاه ايلام، ايلام، ايران
استادیار، گروه روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران

افرا خسروی | افرا خسروي
دانشيار، گروه ايمونولوژي، دانشکده پزشکي دانشگاه علوم پزشكي ايلام، ايلام، ايران
دانشیار، گروه ایمونولوژی، دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران

مهناز اکبری | مهناز اكبري
كارشناس ارشد، گروه روان‌شناسي عمومي، دانشکده ادبيات و علوم انساني، دانشگاه ايلام، ايلام، ايران
کارشناس ارشد، گروه روان‌شناسی عمومی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران


نشانی اینترنتی http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-346&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات