تحقیقات نظام سلامت، جلد ۸، شماره ۵، صفحات ۷۷۳-۷۸۱

عنوان فارسی تأثیر برنامه آموزش بهداشت بر اساس الگوی پرسید (Precede) بر آگاهی، نگرش و رفتار تغذیه‌ای مرتبط با کم‌خونی فقر آهن در دانش‌آموزان دختر مقطع دوم راهنمایی شهر اصفهان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: کم&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__خونی فقر آهن شایع&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ترین علت آنمی است که حدود 30 درصد جعیت جهان درگیر آن هستند. دختران نوجوان بالاترین میزان شیوع را دارند و چون عوارض آن بر بازده کار، نیروی تولید و در نهایت بر روند توسعه مؤثر است، پیش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری از آن حایز اهمیت است. بنابراین این مطالعه با هدف تعیین تأثیر به کارگیری الگوی پرسید (Precede) به عنوان یک چارچوب نظری برای کنترل کم&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__خونی فقر آهن در میان دانش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آموزان دختر مقطع راهنمایی انجام شد. روش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: پژوهش نیمه تجربی حاضر بر روی 130 نفر از دانش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آموزان (65 نفر مورد و 65 نفر شاهد) که به طور تصادفی انتخاب شده بودند در سال 89-1388 انجام شد. مداخله در سه جلسه 60 دقیقه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ای برگزار گردید و بلافاصله و سه ماه بعد از مداخله آموزشی توزیع و تکمیل پرسش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__نامه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها صورت گرفت. ابزار جمع&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آوری اطلاعات پرسش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__نامه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ای محقق ساخته بر اساس اجزای مدل پرسید بود. به منظور دستیابی به نتایج از نرم&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__افزارSPSS  __AWT_NOKT_COMMA__نسخه 18 و آزمون&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های آماری Independent t، Paired t، ANOVA with repeated measures و 2c استفاده گردید. یافته&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: پس از مداخله آموزشی در گروه مورد نسبت به گروه شاهد میانگین نمره آگاهی، میانگین نمره نگرش، تشکیل کلاس&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های آموزشی، شرکت در کلاس&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های آموزشی و استفاده از منابع آموزشی (عوامل قادر کننده)، تشویق خانواده و معلمان (عوامل تقویت کننده) و رفتارهای پیش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری کننده از کم&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__خونی فقر آهن افزایش معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__داری یافتند (001/0 > P). نتیجه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری: مطالعه حاضر نشان دهنده تأثیر مثبت مداخله آموزشی بر اساس الگوی پرسید و اجزای اصلی آن (عوامل مستعد کننده، عوامل قادر کننده و عوامل تقویت کننده) در افزایش رفتارهای پیشگیری کننده از کم&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__خونی فقر آهن در جامعه مورد مطالعه بود. واژه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های کلیدی: مدل پرسید، کم&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__خونی فقر آهن، دانش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آموز
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Impact of Education Based on PRECEDE Model on Knowledge, Attitude and Behavior of Grade Two Guidance School Girls Regarding Iron Deficiency Anemia (IDA) in Isfahan, Iran
چکیده انگلیسی مقاله Background: Iron deficiency anemia (IDA) is the most common cause of anemia. It is estimated that about 30% of the world population suffer from it. The highest prevalence of this anemia is in Adolescent girls. Because of its effects on work efficiency, productivity and development trend, prevention is important. The aim of this study was to determine the effect of applying the PRECEDE educational model as a theoretical framework for controlling IDA among grade two guidance school girls. Methods: This quasi-experimental study was done on 130 students who were allocated to case (65) and control (65) groups randomly in 2010-2011. Intervention was done in three 60 minute sessions. The questionnaires were distributed and completed immediately, and three months after educational intervention. A self-administered questionnaire base on the PRECEDE model constructs was the data gathering tool. Data were analyzed by independent Student__AWT_QUOTE__s t-test, paired t-test, repeated measure ANOVA, and chi-square statistical tests in SPSS software version 18. Findings: After educational intervention, the mean score of knowledge and attitude __AWT_NOKT_COMMA__ (Predisposing factors), using educational resources, organizing educational class, participating in educational programs (Enabling factors), encouraging family and teachers (Reinforcing factors), and iron deficiency anemia preventive behaviors had a significant increase in the case group in comparison with the control group (P = 0.00). Conclusion: The present study indicated that an educational intervention program based on the PRECEDE model and main components (Predisposing, Enabling, and Reinforcing factors) have a positive effect in improving iron deficiency anemia preventive behaviors in the study population.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله PRECEDE Model, Iron Deficiency Anemia, Students &,amp,nbsp

نویسندگان مقاله حسین شهنازی | حسين شهنازي
- دانشجوي دکتري تخصصي، کميته تحقيقات دانشجويي، گروه آموزش بهداشت و ارتقاي سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشكي اصفهان، اصفهان، ايران
- دانشجوی دکتری تخصصی، کمیته تحقیقات دانشجویی، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

مطهره تبر اصفهانی | مطهره تبر اصفهاني
دانشجوي کارشناسي ارشد اپيدميولوژي، کميته تحقيقات دانشجويي،گروه آمار و اپيدميولوژي، دانشكده بهداشت، دانشگاه علوم پزشكي اصفهان، اصفهان، ايران
دانشجوی کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی، کمیته تحقیقات دانشجویی،گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

سمیرا آذربین | سميرا آذربين
کارشناس، گروه بهداشت عمومي، دانشكده بهداشت، دانشگاه علوم پزشكي اصفهان، اصفهان، ايران
کارشناس، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

اکبر حسن زاده | اکبر حسن زاده
مربي، مرکز تحقيقات امنيت غذايي، گروه آمار و اپيدميولوژي، دانشكده بهداشت، دانشگاه علوم پزشكي اصفهان، اصفهان، ايران
مربی، مرکز تحقیقات امنیت غذایی، گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

عبدالرحمان چرکزی | عبدالرحمان چرکزي
دانشجوي دکتري تخصصي، گروه بهداشت عمومي، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشكي گلستان، گلستان، ايران
دانشجوی دکتری تخصصی، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گلستان، ایران

میترا مودی | ميترا مودي
دانشجوي دکتري تخصصي، گروه بهداشت عمومي، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشكي بيرجند، بيرجند، ايران
دانشجوی دکتری تخصصی، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران


نشانی اینترنتی http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-349&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات