|
تحقیقات نظام سلامت، جلد ۸، شماره ۷، صفحات ۱۳۷۶-۱۳۸۴
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تأثیر برنامه آموزشی مبتنی بر الگوی توانمندسازی بر میزان HbA۱C نوجوانان مبتلا به دیابت نوع یک |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: هدف نهایی کنترل بیماری دیابت بهبود شاخص HbA1c می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__باشد. با توجه به اهمیت موضوع هدف از انجام مطالعه حاضر تعیین اثربخشی الگوی توانمندسازی بر میزان HbA1C نوجوانان دیابتی نوع یک بود. روش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی بود که در بین نوجوانان دیابتی نوع یک مراجعه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__کننده به مراکز بهداشتی شهر زنجان انجام پذیرفت. 47 نوجوان واجد شرایط به طور تصادفی به دو گروه مداخه و شاهد تقسیم شدند و به مدت 5/2 ماه مورد پیگیری قرار گرفتند. شرکت&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__کنندگان ابزارهای پژوهش شامل اطلاعات دموگرافیکی، دانش، خودکارامدی و عزت نفس را تکمیل نمودند. همچنین میزان HbA1C آنان مورد سنجش قرار گرفت. مداخله آموزشی بر اساس گام&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های سه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گانه الگوی توانمندسازی (درک تهدید، مشکل گشایی و ارزشیابی) اجرا شد. تجزیه و تحلیل داده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها به وسیله نرم&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__افزار آماری SPSS ویرایش 5/11  __AWT_NOKT_COMMA__صورت گرفت. یافته&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: بعد از اجرای برنامه آموزشی اختلاف معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__داری برای افزایش میانگین نمره دانش، خودکارامدی و عزت نفس و همچنین کاهش میزان هموگلوبین A1C بین نوجوانان در گروه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های مداخله و شاهد وجود داشت (05/0 > P). نتیجه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری: به نظر می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__رسد که اجرای الگوی توانمندسازی بر ارتقای شاخص بالینی کنترل دیابت مؤثر است. از این رو پیشنهاد می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__شود که این الگو برای سایر رده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های سنی در سطح وسیع&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__تر و نیز برای سایر بیماری&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های مزمن به کار گرفته شود. واژه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های کلیدی: الگوی توانمندسازی، دیابت نوع یک، نوجوانان، HbA1C |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Assessing the Effect of Educational Program Based on Empowerment Model on HbA1C among Adolescents with Type 1 Diabetes |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: The ultimate goal of diabetes control is HbA1C improvement. The purpose of this study was to assess the effect of empowerment model on HbA1C among adolescents with type 1 diabetes. Methods: The present semi-experimental study was carried out on some 47 diabetic adolescents in order to investigate the effect of an educational program based on the empowerment model on HbA1C among adolescents with type 1 diabetes. Samples were randomly divided into two groups of case and control. The study tools included the questionnaires of demographic information, knowledge, self-efficacy, and self-esteem. Moreover, the level of HbA1C of the adolescents was evaluated. The validity and reliability of the questionnaires were evaluated by content validity and &alpha__AWT_NOKT_COMMA__-test. After collecting the pre-intervention data and level of HbA1C of the adolescents, the group discussion meetings were performed on the subjects in the case group. Data and level of HbA1C of the adolescents were collected and analyzed 2.5 months after the intervention. Data were analyzed using SPSS software version 11.5. Findings: Study results indicated that there were significant differences between the two groups in terms of the knowledge, self&ndash__AWT_NOKT_COMMA__efficacy, self-esteem, and HbA1C after the intervention (P <__AWT_NOKT_COMMA__ 0.05). Conclusion: Overwhelmingly, implementation of the empowerment based diabetes intervention has been highly effective on the HbA1C level of diabetic adolescents. It is suggested that this intervention be applied to other age groups in a wider range. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Empowerment Model, Type 1 Diabetes, Adolescents, HbA1C |
|
نویسندگان مقاله |
مهری حیدری | مهري حيدري دانشآموخته كارشناسي ارشد، گروه پرستاري، دانشگاه تربيت مدرس، تهران، ايران دانشآموخته کارشناسی ارشد، گروه پرستاری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
فاطمه الحانی | فاطمه الحاني دانشيار، گروه پرستاري، دانشکده پزشکي، دانشگاه تربيت مدرس، تهران، ايران دانشیار، گروه پرستاری، دانشکده پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
انوشیروان کاظم نژاد | انوشيروان كاظم نژاد استاد، گروه امار زيستي، دانشگاه تربيت مدرس، تهران، ايران استاد، گروه امار زیستی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
آذر طل | آذر طل دکتري تخصصي، گروه آموزش بهداشت و ارتقاي سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي تهران، تهران، ايران دکتری تخصصی، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
فرزانه معزی | فرزانه معزي استاديار، متخصص كودكان، دانشگاه علوم پزشكي زنجان، زنجان، ايران استادیار، متخصص کودکان، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-377&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|