این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات نظام سلامت، جلد ۸، شماره ۷، صفحات ۱۲۲۵-۱۲۳۴

عنوان فارسی مقایسه کیفیت خدمات بهداشتی ارایه شده در پایگاه‌های بهداشتی مشارکتی و دولتی شهرستان ری از دیدگاه مراجعه‌کنندگان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: امروزه کیفیت خدمات و رضایت مشتری از بحث برانگیزترین جنبه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های مدیریتی سازمان&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های خدماتی است و مشتری محوری، استراتژی اصلی تمام سازمان&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های جهان به شمار می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__رود. بنابراین تحقیق حاضر با هدف بررسی و مقایسه کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی ارایه شده در پایگاه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های بهداشتی مشارکتی و دولتی شهرستان ری از دیدگاه مراجعه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__کنندگان به این مراکز در سال 1390 انجام شد. روش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی تحلیلی از نوع مقطعی بود که از بین افراد مراجعه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__کننده به پایگاه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های بهداشتی درمانی دولتی و مشارکتی به صورت تصادفی روی 400 نفر انجام شد. روش جمع&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آوری اطلاعات، ابزار پرسش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__نامه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ SERVQUAL بود که به روش مصاحبه چهره به چهره تکمیل گردید. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های مقایسه میانگین ناپارامتریک Mann-Whitney، Kruskal-Wallis و Pearson در SPSS  __AWT_NOKT_COMMA__استفاده شد. یافته&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: اختلاف آماری معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__داری بین شکاف میانگین ادراکات و انتظارات کیفیت خدمات در ابعاد ملموس و فیزیکی (001/0 P =)، تضمین خدمات تعهد شده (009/0 P =) و همدلی (007/0 P =) در بین دو پایگاه وجود داشت. شکاف میانگین ادراکات و انتظارات مراجعه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__کنندگان در ابعاد مذکور در پایگاه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های بهداشتی دولتی در مقایسه با پایگاه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های بهداشتی مشارکتی بیشتر بود. نتیجه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری: این مطالعه نشان داد که شکاف کیفیت خدمات در پایگاه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های بهداشتی دولتی بیشتر از پایگاه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های بهداشتی مشارکتی است. بهبود کیفیت خدمات ارایه شده در پایگاه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های بهداشتی دولتی با اجرای مداخلاتی در راستای بهبود محیط فیزیکی، تضمین خدمات تعهد شده، افزایش همدلی کارکنان بهداشتی با مراجعه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__کنندگان و دریافت بازخورد در خصوص مسایل و نتایج درمان از مراجعه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__کنندگان ضروری به نظر می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__رسد. واژه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های کلیدی: کیفیت خدمات بهداشتی، پایگاه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های بهداشتی، ابزار SERVQUAL
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Comparing The Quality of The Provided Services in Public Health Sites with Collaborative Health Sites
چکیده انگلیسی مقاله Background: The quality of services and customers satisfaction is the most controversial aspects of today__AWT_QUOTE__s management service organizations. Customer orientation is the core strategy of all the organizations in the world. The aim of this study was to compare the quality of the presented services in public and collaborative health sites under the coverage of health network of Rey city, Iran in 2011-2012. Methods: This cross-sectional descriptive study was performed randomly on 400 people who referred to public and collaborative health sites. Data gathering was conducted with SERVQUAL questionnaire by face to face interview. Findings: There was a significant difference between the average gap of perception and service quality expectations of tangible and physical aspects (P = 0.001), service guarantee commitments (P = 0.009) and sympathy (P = 0.007) among the two sites. The gap between perception and expectations in the mentioned aspects was more in the public health sites compared to the collaborative health sites. Conclusion: Service quality gap in public health sites was more compared to the collaborative health sites. It is necessary to improve the public health services by applying interventions to improve the physical environment, ensure service commitments, increase sympathy with the clients, and receive feedback on issues and treatment results from the clients.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سیما اسماعیلی شهمیرزادی | سيما اسماعيلي شهميرزادي
کارشناس ارشد، گروه آموزش بهداشت و ارتقاي سلامت دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي تهران، تهران، ايران
کارشناس ارشد، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

داود شجاعی زاده | داود شجاعي زاده
استاد، گروه آموزش بهداشت و ارتقاي سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي تهران، تهران، ايران
استاد، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

منور مرادیان سرخکلایی | منور مراديان سرخكلايي
کارشناس ارشد، گروه آموزش بهداشت و ارتقاي سلامت دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي تهران، تهران، ايران
کارشناس ارشد، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

بهنام لشگرآرا | بهنام لشگرآرا
کارشناس ارشد، گروه آموزش بهداشت و ارتقاي سلامت دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي تهران، تهران، ايران
کارشناس ارشد، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

محمدجواد طراحی | محمدجواد طراحي
مربي، گروه اپيدميولوژي و آمار زيستي، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي لرستان، خرم‌آباد، ايران
مربی، گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم‌آباد، ایران

گیتی طاهری | گيتي طاهري
مربي ،گروه آموزش بهداشت و ارتقاي سلامت، دانشكده بهداشت، دانشگاه علوم پزشكي تهران، تهران، ايران
مربی ،گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-391&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات