تحقیقات نظام سلامت، جلد ۸، شماره ۷، صفحات ۱۱۲۷-۱۱۳۹

عنوان فارسی هنجاریابی خرده آزمون‌های تشخیص بالینی- عصب‌شناختی Kaufman روی کودکان سن ۷ تا ۱۱ سالگی شهر ایلام
چکیده فارسی مقاله مقدمه: مجموعه آزمون&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های تشخیص بالینی و عصب&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__شناختی Kaufman (ویرایش دوم) یک آزمون فردی است که برای سنجش توانایی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های شناختی و پردازش کودکان و نوجوانان سنین 3 تا 18 سالگی ساخته شده است. این آزمون در زمینه ارزیابی روان&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__شناختی، بالینی، روانی- تربیتی و عصب&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__شناختی در همه سطوح پیش دبستانی و دبیرستانی به متخصصان کمک می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__کند. این مجموعه یک ابزار بالینی مبتنی بر نظریه است که یک سنجش ناوابسته به فرهنگ ارایه می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__کند که بسیار ارزشمند است. هدف این پژوهش هنجاریابی خرده آزمون&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های شناختی Kaufman (ویرایش دوم) بود. روش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: روش این پژوهش توصیفی بود که برای وضعیت موجود به کار رفت. جامعه آماری کلیه کودکان سن 7 تا 11 سال شهر ایلام بود. حجم نمونه با در نظر گرفتن درجه طمینان 95 درصد، حداکثر خطای 37/0 و انحراف معیار 3 (حداکثر انحراف معیار خر&alpha__AWT_NOKT_COMMA__ده آزمون&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها) که از یک نمونه مقدماتی برآورد شد، 250 نفر تعیین گردید. این نمونه به صورت تصادفی به روش طبقه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__بندی با تخصیص متناسب سهمی از مدارس ابتدایی شهر ایلام به صورت برابر از بین دختران و پسران گزینش شد. ابزار جمع&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آوری داده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها در این پژوهش خرده آزمون&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های تشخیص بالینی- عصب&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__شناختی Kaufman بود که برای الگوی Luria ساخته شده بود. برای تحلیل داده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها از نرم&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__افزار SPSS نسخه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ 19  __AWT_NOKT_COMMA__استفاده گردید. یافته&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: ضرایب &alpha__AWT_NOKT_COMMA__ خرده آزمون&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها، دامنه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ای از 66/0 تا 76/0 داشت. ضریب &alpha__AWT_NOKT_COMMA__ کل آزمون 73/0 بود. نتایج نشان داد که بین خرده آزمون&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های Kaufman و Wechsler  __AWT_NOKT_COMMA__همبستگی معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__داری وجود دارد (1/0 = P). میانگین نمرات هوش خرده آزمون&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها برای کودکان طیف سنی 7 تا 11 سال نشان داد که هوش پدیده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ای است که با سن افزایش می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__یابد و رشد هوش از یک روند سنی تبعیت می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__کند. نمرات هنجاری مقیاس&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها مطابق با نمرات خام، رتبه درصدی آزمون&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها و درصد افرادی که این نمرات را کسب کردند، محاسبه گردید. نتیجه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری: به کمک مجموعه آزمون&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های Kaufman ویرایش دوم می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__توان نیمرخ جامعی از نقاط ضعف و قوت فرد در جنبه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های مختلف توانایی شناختی را ترسیم نمود. نتایج حاصل از آن می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__تواند در زمینه ارزیابی روان&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__شناختی، بالینی، روانی- تربیتی و عصب&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__شناختی مورد استفاده قرار گیرد. واژه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های کلیدی: مجموعه آزمون&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های Kaufman، هنجاریابی، سنین 7 تا 11 سالگی، الگوی Luria
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله Background: The Kaufman assessment battery for children 2nd edition (KABC-II) is an individually administered measure of the processing and cognitive abilities of children and adolescents aged 3 through 18. It is for assessing neurological, psychoeducational, clinical and psychological aspects of all the pre-school and high-school levels. This is a theory-based clinical instrument that contributes to culturally fair assessment. The present study aimed to assess standardization of Kaufman&apos__AWT_NOKT_COMMA__s cognitive neurological-clinical diagnostic subtests (KABC-II) on 7 to 11-year-old children of Ilam. Methods: This was a descriptive-analytical study that applied for the current situation of the subtests standardized on 7 to 11-year-old children. The study population included all the children of Ilam aged 7 through 11. The sample size obtained 250 children, considering 95% confidence interval (CI) and the maximum standard error of 0.37 and standard deviation of 3  __AWT_NOKT_COMMA__(maximum standard error of the subtests) which was obtained from a pilot study. The subjects were selected through stratified random sampling method using proportional share allocation among elementary girls and boys. Data collection tool was Kaufman__AWT_QUOTE__s neurological and clinical diagnostics subtests, which has been developed based on Luria&apos__AWT_NOKT_COMMA__s neurological-clinical model. Findings: Cronbach__AWT_QUOTE__s alpha for the subtest was ranged from 0.66 to 0.77. The total Cronbach__AWT_QUOTE__s alpha was 0.73. There was a significant correlation between Kaufman__AWT_QUOTE__s subtests and Wecsler&apos__AWT_NOKT_COMMA__s test (P = 0.01). The mean score of subtests for 7 to 11-year-old children showed that intelligence is a phenomenon which is increased with age and intelligence growth follows an age trend. Normative scores of the scales were calculated correspondent with raw scores, rank percentiles and percentage of those who obtained this score. Conclusion: The profile of strengths and weaknesses of children can be plotted by Kaufman&apos__AWT_NOKT_COMMA__s neurological-clinical diagnostic subtests, and these results can be used in assessing neurological, psychoeducational, clinical and psychological aspects.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله جهانشا محمدزاده | جهانشا محمدزاده
Assistant Professor, Department of Psychology, School of Science, University of Ilam, Ilam, Iran


افرا خسروی | افرا خسروي
Associate Professor, Department of Immunology, School of Medicine, Ilam University of Medical Sciences, Ilam, Iran



نشانی اینترنتی http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-404&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات