تحقیقات نظام سلامت، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۱۸۸-۱۹۵

عنوان فارسی اثر بخشی برنامه مداخله ای بر مبنای مدل فرانظری در ارتقاء فعالیت بدنی منظم در کارکنان اداری
چکیده فارسی مقاله مقدمه: با وجود نقش مهم فعالیت بدنی در سلامتی، رفاه و کیفیت زندگی، امروزه اکثر افراد از فعالیت بدنی مناسبی برخوردار نمی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__باشند. هدف از انجام این مطالعه، بررسی اثربخشی مداخله آموزشی بر مبنای مدل فرانظری در ارتقای فعالیت بدنی منظم کارکنان اداری دانشگاه علوم پزشکی ایلام در سال 91-1390 بود. روش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: مطالعه حاضر یک پژوهش مداخله&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ای (Interventional) از نوع قبل و بعد بود که بر روی 97 نفر از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی ایلام که به روش نمونه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری تصادفی انتخاب شده بودند، انجام گرفت. شرکت کنندگان ابتدا پرسش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__نامه سنجش متغیرهای دموگرافیکی و&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ سازه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های تئوری فرانظری را به صورت خودگزارشی تکمیل نمودند. سپس محتوای آموزشی طراحی شده بر اساس تئوری فرانظری را در قالب جزوه، کتابچه و سی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__دی آموزشی انجام فعالیت بدنی دریافت نمودند. پس از 3 ماه و به منظور تعیین اثربخشی مداخله، پرسش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__نامه سنجش سازه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های مدل فرانظری دوباره تکمیل گردید. داده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های مطالعه با استفاده از نرم&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__افزار آماری SPSS نسخه 16 و آزمون&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های آماری Fisher exact test، Paired t و ANOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: میانگین سنی شرکت کنندگان در مطالعه 73/6 ±__AWT_NOKT_COMMA__ 16/32 سال بود که 42 درصد مذکر و 55 درصد مؤنث بودند. از لحاظ نوع ورزش انتخابی 3/42 درصد پیاده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__روی، 6/52 درصد شنای تفریحی، 1/3 درصد ورزش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های بدنسازی و 2/1 درصد کوهنوردی را برای انجام فعالیت بدنی منظم انتخاب نمودند. یافته&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های حاصل از مقایسه مراحل تغییر انجام فعالیت بدنی نشان داد که مداخله آموزشی باعث پیشرفت معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__دار در مراحل تغییر شرکت کنندگان شده است (05/0 > P). همچنین مقایسه میانگین سازه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های تعادل در تصمیم&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری، فرایندهای تغییر و خودکارامدی انجام فعالیت&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های ورزشی نشان دهنده افزایش معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__دار میانگین سازه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های مدل فرانظری در مقایسه بعد از مداخله بود (05/0 > P). یافته&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های پژوهش حاکی از افزایش معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__دار میانگین سطوح آگاهی، تسکین نمایشی، شرطی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__سازی تقابلی، کنترل محرک، روابط یاری دهنده و خودآزادی بعد از مداخله در مقایسه با قبل از آن بود (05/0 > P)، اما افزایش میانگین در سایر سطوح فرایندهای شناختی و رفتاری معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__دار نبود. نتیجه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری: بر اساس نتایج به دست آمده، طراحی برنامه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های مداخله&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ای بر مبنای مدل&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های تغییر می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__تواند باعث ارتقای رفتارهای مرتبط با سلامت گردد. واژه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های کلیدی: فعالیت بدنی، کارکنان اداری، مدل فرانظری
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effectiveness of Interventional Program based on Trans-Theoretical Model to Promote Regular Physical Activity in Office Workers
چکیده انگلیسی مقاله Background: Despite importance of physical activity in health, welfare and quality of life, today most people do not have adequate physical activity. The aim of this study was to evaluate the effectiveness of interventional program based on trans-theoretical model to promote regular physical activity in office workers in Ilam University of Medical Sciences. Methods: This was a pre and post-interventional study which was conducted on 97 employees in Ilam University of Medical Sciences. First, participants were selected by random sampling and then they completed the trans-theoretical model self-report questionnaire. Participants received educational package including a pamphlet, booklet and physical activity video CD that designed based on trans-theoretical model. After three months to determine the effectiveness of intervention, the trans-theoretical model questionnaire was completed again. Findings: The mean age of the participants was 32.16 ±__AWT_NOKT_COMMA__ 6.7 years. 42% of the study subjects were males and 55% were females. Findings showed that participants were interested in walking (42.3%), recreational swimming (52.6%), gym sports (3.1%) and climbing (1.2 %) as regular physical activities. Comparing the results of physical activity changes showed that the interventional program significantly improved participants&apos__AWT_NOKT_COMMA__ stage of change (P <__AWT_NOKT_COMMA__ 0.05). In addition, comparing the mean score of decisional balance, process of change and physical activity self-efficacy indicated a significant increase in trans-theoretical construct in post-interventional phase compared with the pre-interventional phase (P <__AWT_NOKT_COMMA__ 0.05). Findings indicate a significant increase in mean score of consciousness raising, dramatic relief, counter condition, stimulus control, supportive relationships, self-liberation after the intervention compared with the post-interventional phase (P <__AWT_NOKT_COMMA__ 0.05). However, increase in mean score of other cognitive and behavioral processes levels was not significant. Conclusion: According to the results, design and implementing of interventional programs based on behavioral change models could improve health-related behaviors.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Physical Activity, Office Worker, Trans-Theoretical Mode

نویسندگان مقاله محسن جلیلیان | محسن جليليان
دانشجوي دکتري، گروه بهداشت عمومي، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي ايلام، ايلام، ايران
دانشجوی دکتری، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران

مریم دارابی | مريم دارابي
کارشناس، گروه بهداشت عمومي، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي ايلام، ايلام، ايران
کارشناس، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران

غلامرضا شریفی راد | غلامرضا شريفي راد
استاد، گروه آموزش بهداشت و ارتقاي سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، اصفهان، ايران
استاد، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

حجت اله کاکایی | حجت اله کاکايي
کارشناسي ارشد، گروه بهداشت حرفه‌اي، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي ايلام، ايلام، ايران
کارشناسی ارشد، گروه بهداشت حرفه‌ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران


نشانی اینترنتی http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-499&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات