این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات نظام سلامت، جلد ۹، شماره ۴، صفحات ۳۸۵-۳۹۴

عنوان فارسی مقایسه تأثیر سه روش مداخله آموزشی بر اساس مدل باور بهداشتی بر انجام رفتار غربالگری ماموگرافی در زنان بالای ۴۰ سال شهر اصفهان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: سرطان پستان شایع&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ترین سرطان برای زنان در سراسر دنیا به شمار می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__رود که در صورت تشخیص در مراحل&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ اولیه، قابل کنترل می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__باشد. ماموگرافی دقیق&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ترین روش برای تشخیص زودرس سرطان پستان است. مطالعه حاضر به بررسی و مقایسه اثربخشی سه روش مختلف آموزشی بر میزان آگاهی و باورهای بهداشتی زنان بالای 40 سال شهر اصفهان نسبت به انجام رفتار غربالگری ماموگرافی پرداخت. روش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: پژوهش حاضر از نوع مطالعه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ای و تجربی بود که به صورت مبتنی بر جمعیت در میان 96 نفر از زنان بالای 40 سال شهر اصفهان انجام شد. این زنان به طور تصادفی در 3 گروه مداخله آموزشی (آموزش گروهی همراه با کتاب، آموزش گروهی و ارسال پستی کتاب) قرار گرفتند. ابزار جمع&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آوری داده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها، پرسش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__نامه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ای شامل سه بخش مشخصات فردی، سؤالات آگاهی و سؤالات مربوط به سازه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های مدل اعتقاد بهداشتی (بر اساس پرسش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__نامه مدل اعتقاد بهداشتی Champion) می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__شد. داده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های جمع&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آوری شده با استفاده از نرم&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__افزار آماری SPSS نسخه 18 و از طریق آمار توصیفی و تحلیلی 2c، ANOVA و Paired t در سطح معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__داری 05/0 = &alpha__AWT_NOKT_COMMA__ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: قبل از مداخله آموزشی اختلاف معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__داری در میانگین نمرات آگاهی و سازه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های مدل اعتقاد بهداشتی بین سه گروه مورد مطالعه وجود نداشت؛ در حالی که سه ماه بعد از مداخله اختلاف معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__داری در میانگین نمرات آگاهی و سازه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های مدل بین سه گروه مورد مطالعه مشاهده شد. همچنین آزمون&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های آماری اختلاف معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__داری بین میانگین نمرات آگاهی و اغلب سازه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های مدل اعتقاد بهداشتی در هر یک از گروه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های مورد مطالعه، قبل و سه ماه بعد از مداخله نشان دادند (001/0 £__AWT_NOKT_COMMA__ P). نتیجه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری: در میان روش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های مورد بررسی در این مطالعه، آموزش گروهی توأم با کتاب نسبت به دو روش دیگر تأثیر بیشتری بر افزایش آگاهی، حساسیت، شدت درک شده و منافع درک شده ماموگرافی و نیز کاهش موانع درک شده ماموگرافی داشت. این مسأله لزوم توجه به طراحی برنامه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های آموزشی ترکیبی را می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__رساند. واژه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های کلیدی: مداخله آموزشی، مدل باور بهداشتی، ماموگرافی
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Comparing the Effectiveness of Three Educational Interventions based on Health Belief Model on Mammography Screening Behaviors in Women above 40 Years in Isfahan, Iran
چکیده انگلیسی مقاله Background: Breast cancer is the most frequently occurring cancer among women worldwide so that, if detected in early stages, it would be controllable. Mammography is considered as the most exact means of detecting breast cancer in the earlier stages. This study evaluated and compared the effectiveness of three educational interventions on knowledge and health beliefs regarding breast cancer screening behaviors in women above 40 years in Isfahan, Iran. Methods: This population-based, experimental study was conducted on 96 women above 40 years in Isfahan, Iran. These women were randomly divided into three interventional groups (group education along with book, group education, and mailing the book by post). Data collection tool was a three-part questionnaire which covered demographic data, knowledge questions and questions about constructs of the health belief model (HBM) (based on Champion__AWT_QUOTE__s health belief model questionnaire). The obtained data were analyzed using descriptive and analytical statistics such as chi-square, paired t-test and one-way analysis of variance (one-way ANOVA) at the set significance level &alpha__AWT_NOKT_COMMA__ = 0.05. Findings: There was no statistical significant difference in mean scores of the knowledge and the HBM constructs between the three groups before the intervention. Whereas three months after the intervention, there was a statistical significant difference observed in mean scores of the knowledge and model structures between the three groups. The statistical tests showed a statistical significant difference between the mean scores of the knowledge and most of the HBM__AWT_QUOTE__s constructs before and after three months of intervention in each of the study groups (P &le__AWT_NOKT_COMMA__ 0.001). Conclusion: Among the methods examined in this study, group education along with books has been increasingly awarded. As a result, their perceived sensitivity, severity, and perceived benefits increased and perceived barriers to mammography decreased. This issue demands to the design of combined educational programs.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله میترا مودی | ميترا مودي
استاديار، گروه بهداشت عمومي، دانشكده بهداشت، دانشگاه علوم پزشكي بيرجند، بيرجند، ايران
استادیار، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران

انسیه نوروزی | انسيه نوروزي
دانشجوي دكتري، کميته تحقيقات دانشجويي، گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشكي اصفهان، اصفهان، ايران
دانشجوی دکتری، کمیته تحقیقات دانشجویی، گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

محسن رضائیان | محسن رضائيان
استاد، گروه پزشكي اجتماعي، دانشكده پزشكي رفسنجان، دانشگاه علوم پزشکي رفسنجان، کرمان، ايران
استاد، گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی رفسنجان، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، کرمان، ایران

فیروزه مصطفوی | فيروزه مصطفوي
استاديار، گروه آموزش بهداشت و ارتقاي سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، اصفهان، ايران
استادیار، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

غلامرضا شریفی راد | غلامرضا شريفي راد
استاد، گروه آموزش بهداشت و ارتقاي سلامت، دانشكده بهداشت، دانشگاه علوم پزشكي اصفهان، اصفهان، ايران
استاد، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران


نشانی اینترنتی http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-524&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات