تحقیقات نظام سلامت، جلد ۹، شماره ۵، صفحات ۵۵۰-۵۶۰

عنوان فارسی اندازه‌گیری و تحلیل راهکارهای کاهش زمان انتظار مراجعین به مراکز درمانی عمومی بر پایه‌ شبیه‌سازی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: امروزه، زندگی شهر نشینی و گذار بیماری&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها، مراکز بهداشتی- درمانی را برای ارایه خدمات به چالش جدی واداشته است. مشکلی که مدیریت در این مراکز با آن مواجه است، زمان انتظار طولانی بیماران می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__باشد. زمان دریافت خدمت توسط بیمار، بسیار کمتر از زمان انتظار است. افراد برای دوری جستن از زمان&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های انتظار طولانی، به مراکز خصوصی درمان مراجعه می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__کنند. این بررسی، به منظور تعیین راهکارهای کاهش زمان انتظار مراجعین بر پایه شبیه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__سازی رخدادهای گسسته انجام شد. روش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: این پژوهش به صورت مقطعی در درمانگاه عمومی انجام گرفت و با استفاده از شبیه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__سازی رخدادهای گسسته، جریان بیمار مدل&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__سازی و بهینه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__سازی شد. در ورود افراد به سیستم، اطلاعات دموگرافیک آن&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها ثبت شد. فرم&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها به دفترچه درمانی فرد ضمیمه شد و با مراجعه فرد به قسمت&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های مختلف، اطلاعات مربوط به زمان ورود، زمان انتظار افراد در سیستم، زمان دریافت خدمت توسط آن&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها و زمان خروج از سیستم ثبت گردید. تجزیه و تحلیل داده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها با استفاده از نرم&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__افزار SPSS، تعیین تابع توزیع احتمال ورود افراد به سیستم و زمان دریافت خدمت توسط آن&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها، با استفاده از نرم&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__افزار Professional easy fit و شبیه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__سازی سیستم درمانی با به کارگیری نرم&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__افزار Any logic صورت گرفت. یافته&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: تعداد کل نمونه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها 400 نفر بود که بیش از 60 درصد خانم&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها و کمتر از 40 درصد آقایان بودند.20 درصد مراجعین قبل از شروع به کار سیستم مراجعه می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__کردند که باعث اتلاف 2017 دقیقه می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__شد. زمان دسترسی به اولین خدمت از 1 تا 250 دقیقه متفاوت و به طور میانگین 59 دقیقه بود. مجموع زمان ارایه خدمت به افراد از 1 تا 20 دقیقه متغیر و میانگین آن 5/7 دقیقه به دست آمد. تأخیر در ورود پزشکان 15 دقیقه بود. زمان ورود مراجعین از تابع توزیع احتمال نمایی و زمان ارایه خدمت از تابع توزیع گاما تبعیت می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__کرد.  __AWT_NOKT_COMMA__نتیجه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری: 65 درصد مراجعین بیش از 30 دقیقه برای دریافت اولین سرویس منتظر بودند. برای کاهش زمان انتظار، 7 سناریو پیشنهاد گردید که با نرم&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__افزار Any logic شبیه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__سازی شد و از بین آن&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها، سناریوی ترکیبی تغییر زمان شروع به کار سیستم و پذیرش 30 درصد مراجعین به صورت Book appointment بهترین نتیجه را به همراه داشت. واژه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های کلیدی:کاهش زمان انتظار، جریان بیمار، شبیه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__سازی رخدادهای گسسته  __AWT_NOKT_COMMA__
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله Background: Urban living and transition of illnesses, today has led hygienic centers for dedicating services to serious challenge management of an outpatient center is very difficult. Worse is that the patient advice and service time is much less than waiting time. Many people to avoid long waiting go to private treatment centers. This study was done to determine ways to reduce client waiting time based on discrete event simulation. Methods: This was a cross-sectional study and data were collected by questionnaire and check list and survey form whose validity was confirmed by the experts. Data were completed by the relevant parts responsible. Statistical data analysis was done by SPSS software and determining the probability distribution function of service time and their entry into the system at various places was done by Professional Easy Fit Software. Findings: The total number of the subjects was 400. Time to access first service varied from 1 to 250 minutes and the average was 59 minutes. Average time of general physician services to people was 4 minutes and total service time varies from 1 to 20 minutes and the average was 7.5 minutes. Delay in physician entrance was 15 minutes. The probability distribution function of patients__AWT_QUOTE__ arrival time was exponential and probability distribution function of service time was a gamma distribution function. Conclusion: Much of the waiting time was related to pre-starting the work of system, and also admission and physician visit. 65% of the patients waited more than 30 minutes to receive the first service and given the patient charter, it is not acceptable that 75% of the patients should have less than 30 minutes to reach their first service. To reduce the waiting time, seven scenarios were suggested for using parameters variation experiment in AnyLogic Simulation Software__AWT_NOKT_COMMA__ these scenarios were simulated in the system. Among these scenarios, the mixed scenario which changes the start time of system and admits 30% of patients through book appointment, yielded the best results.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمدمهدی سپهری | محمدمهدي سپهري
Associate Professor, Department of Industrial Engineering, School of Engineering and Technology, Tarbiat Modares University, AND The Hospital Management Research Center, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran


یداله پدرام | يداله پدرام
Department of Information, School of Engineering and Technology, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran


بابک تیمورپور | بابک تيمورپور
Assistant Professor, Department of Industrial Engineering, School of Engineering and Technology, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran


محمد مطلبی | محمد مطلبي
Assistant Professor, Department of Public Health, School of Health, Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad, Iran



نشانی اینترنتی http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-532&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات