|
تحقیقات نظام سلامت، جلد ۹، شماره ۵، صفحات ۵۴۰-۵۴۹
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی سواد سلامت بزرگسالان شهر اصفهان |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: دسترسی به اطلاعات مرتبط با سلامتی و آگاهی یافتن از مسایل بهداشتی و بیماری، فاکتور مهم و تعیینکننده سلامتی است. انتظار میرود که افراد برای داشتن سطح بالای سلامتی از این گونه اطلاعات استفاده نمایند. این نقش فعال بیماران، نیازمند دارا بودن سطح بالایی از سواد سلامت میباشد. در این مطالعه با استفاده از دو ابزار Short test of functional health literacy in adults (S-TOFHLA) و Newest vital signe (NVS) سواد سلامت در بزرگسالان شهر اصفهان مورد ارزیابی قرار گرفت.روشها:در مطالعهای مقطعی به تعداد 525 نفر از افراد بزرگسال (بالای 18 سال) شهر اصفهان مورد بررسی قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها به طور همزمان از دو پرسشنامه S-TOFHLA و NVS پس از اطمینان از اعتبار ترجمه و تعیین روایی و پایایی آنها استفاده شد. دادههای جمعآوری شده به کمک نرمافزار SPSS نسخه 18مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: در این پژوهش به تعداد 525 نفر بزرگسال (18 سال به بالا) با میانگین سنی 5/12 ± 6/33 سال وارد مطالعه شدند. بر اساس پرسشنامه S-TOFHLA 5/46 درصد افراد سواد سلامت کافی، 38 درصد سواد سلامت مرزی و 5/15 درصد افراد سواد سلامت ناکافی داشتند. پرسشنامه NVS نیز نشان داد که 38 درصد از افراد سواد سلامت کافی، 6/36 درصد سواد سلامت مرزی و 4/25 درصد سواد سلامت ناکافی داشتند. ضریب همبستگی Pearson با استفاده از نرمافزار آماری SPSS نشان داد که بین نمرات دو پرسشنامه S-TOFHLA و NVS همبستگی بالایی (72/0 = r) وجود داشت و به لحاظ آماری معنیدار بود (001/0 <__AWT_NOKT_COMMA__ P). در این مطالعه بین سطح سواد سلامت و سن، سطح تحصیلات، جنس و وضعیت اقتصادی ارتباط معنیدار آماری مشاهده شد، به طوری که سواد سلامت ناکافی در افراد با سنین بالاتر، تحصیلات کمتر، زنان و قشر کم درامد شایعتر بود.نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد که دو پرسشنامه S-TOFHLA و NVS برای به کارگیری در جامعه بزرگسالان فارسی زبان در جمعیت مورد مطالعه از کارایی و اعتبار کافی برخوردار است. بر اساس دو پرسشنامه مذکور طیف وسیعی از بزرگسالان شهر اصفهان سواد سلامت ناکافی و مرزی داشتند که این خود لزوم توجه بیشتر به امر سواد سلامت در برنامههای ارتقای سلامت را میرساند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Health Literacy among Adults in Isfahan, Iran |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: Accessing to health information, getting informed about the health and illness issues is an important factor for health status. It is expected that having a good health requires using this type of information. Having such active role in patient and healthy population needs higher level of health literacy. This study measured health literacy of adults in Isfahan, Iran using Persian standardized version of newest vital sign (NVS) and short version of test of functional health literacy assessment (S-TOFHLA).Methods: In a cross-sectional study, 525 adults (over 18 years) were enrolled in Isfahan. The data collection was done by NVS and S-TOFHLA questionnaires which translated into Persian and were standardized.Findings: The mean age of the study subjects was 33.6 ± 12.5 years. According to S-TOFHLA, 46.5% of adults had adequate health literacy, 38% had borderline literacy and 15.5% had inadequate health literacy. With NVS, 25.5% of study subjects had inadequate health literacy, 36% had borderline literacy and 38.5% had adequate health literacy. The association between the results of the two questionnaires by the Pearson correlation test r that this questionnaires were correlate (r = 0.72__AWT_NOKT_COMMA__ P <__AWT_NOKT_COMMA__ 0.001). In this study, there was a statistically significant association between the educational level, age, gender, economical status and health literacy status. Inadequate health literate was more likely to be older, less educated, woman and low income.Conclusion: The results showed that the Persian version of the S-TOFHLA in adults and the NVS for use in the Persian adult population had adequate efficiency and reliability to be used. In the other hand, results of this study showed a wide range of adult in Isfahan had inadequate and marginal health literacy. This suggested the need for greater attention to the issue of health literacy on health promotion programs. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
سید همامالدین جوادزاده | سید همامالدین جوادزاده دانشجوي دکتری، کمیته تحقیقات دانشجویی، گروه آموزش بهداشت و ارتقاي سلامت، دانشكده بهداشت، دانشگاه علوم پزشكي اصفهان، ایران دانشجوی دکتری، کمیته تحقیقات دانشجویی، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ایران
غلامرضا شریفیراد | غلامرضا شریفیراد استاد، گروه آموزش بهداشت و ارتقاي سلامت، دانشكده بهداشت، دانشگاه علوم پزشكي اصفهان، اصفهان، ايران استاد، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
مهنوش رئیسی | مهنوش رئیسی دانشجوي دکتری، کمیته تحقیقات دانشجویی، گروه آموزش بهداشت و ارتقاي سلامت، دانشكده بهداشت، دانشگاه علوم پزشكي اصفهان، اصفهان، ايران. دانشجوی دکتری، کمیته تحقیقات دانشجویی، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
الهه توسلی | الهه توسلی دانشجوي دکتری، گروه آموزش بهداشت و ارتقاي سلامت، دانشكده بهداشت، دانشگاه علوم پزشكي شهید بهشتی، تهران، ايران دانشجوی دکتری، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
فاطمه رجعتی | فاطمه رجعتی گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه،
ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-531&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|