این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات نظام سلامت، جلد ۹، شماره ۹، صفحات ۹۷۹-۹۹۲

عنوان فارسی ارائه برنامه آموزشی مبتنی بر الگوی پرسید به منظور ارتقا رفتارهای پیشگیری‌کننده از سرطان پوست در دانش‌آموزان شهر تهران
چکیده فارسی مقاله مقدمه: در سرطان پوست پیشگیری اولیه بیشتر بر کاهش خطر ابتلا و کاهش عوامل خطرزا در افراد سالم تأکید دارد و از ملزومات پیشگیری اولیه، آموزش بهداشت به افراد سالم جامعه می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__باشد. هدف این مطالعه ارایه برنامه آموزشی مبتنی بر الگوی پروسید به منظور ارتقا رفتارهای پیشگیری&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__کننده از سرطان پوست در دانش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آموزان دبیرستانی شهر تهران در سال 1391 بود. روش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها:  __AWT_NOKT_COMMA__این مطالعه از نوع مقطعی بوده و بر روی 450 دانش آموزان دختر و پسر مقطع دبیرستان منطقه 11 شهر تهران در سال 1391 انجام شد. روش نمونه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری خوشه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ای تصادفی شده بود. به منظور شناخت کامل&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__تر از وضعیت دانش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آموزان در جامعه مورد بررسی در رابطه با عوامل پیش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__بینی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__کننده انجام رفتارهای پیشگیری&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__کننده از سرطان پوست و نیز سازماندهی مطالعه بر طبق عوامل مشخص شده در الگوی پرسید، ابزار مطالعه که یک پرسشنامه محقق ساخته شامل سازه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های مدل پرسید بود، تدوین گردید. تهیه برنامه آموزشی با یک جستجوی گسترده متون شامل مرور علایم و نشانه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های سرطان پوست، علل ایجاد بیماری، درمان بیماری، بار بیماری و هزینه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های ناشی از آن، راه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها و روش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های پیشگیری از سرطان پوست و برنامه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های آموزشی تهیه شده در ارتباط با سرطان پوست و تأثیر برخی از متغیرهای روان شناختی مانند خودکارآمدی و حمایت اجتماعی بر ارتقا رفتار در دانش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آموزان بود. سطح معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__داری در این مطالعه 05/0 در نظر گرفته شد. یافته&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: همبستگی مثبت و معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__داری بین رفتارهای پیشگیری&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__کننده از سرطان پوست و همه متغیرهای تحت مطالعه به جز نگرش وجود داشت. همه متغیرها به جز متغیر آگاهی که با متغیرهای حمایت اجتماعی و خودکارآمدی همبستگی معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__دار نداشت با هم همبستگی معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__دار و مستقیم داشتند. تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیر های مستقل 43٪ از واریانس رفتارهای پیشگیری&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__کننده از سرطان پوست را پیش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__بینی می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__نمایند و در این میان عوامل قادر کننده قویترین پیش بینی کننده بود. نتیجه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری: بخش پرسید از الگوی پرسید-پروسید چارچوب مفهومی مناسبی را جهت طراحی برنامه آموزشی پیشگیری از سرطان پوست برای دانش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آموزان فراهم نمود. به منظور اجرای برنامه ارایه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__شده در این مطالعه و نیز ارزشیابی آن، مطالعات بیشتری در آینده پیشنهاد می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__شود. واژه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های کلیدی: سرطان پوست، برنامه آموزشی، الگوی پرسید، دانش آموزان
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Development an educational program in order to promote Skin Cancer Preventive behaviors using PRECEDE Model among students in Tehran City
چکیده انگلیسی مقاله Background: In order to promote preventive skin cancer behaviors among high school students an educational program developed applying the PRECEDE Model. __AWT_NOKT_COMMA__ This study describes the process of planning a Skin Cancer Preventive Program (SCPM) designed for high school students in Teheran. Methods: The development of the SCMP started with a comprehensive review of the literature. This included a review of the risk factors, signs, symptoms and burden of skin cancer, its preventive behaviors, and the educational programs designed, previously. Alongside, in order to help inform SCPM development, a cross-sectional survey was applied on a sample of 450 high school students in Tehran, Iran. Findings: In the cross-sectional survey, statistically significant relationships were found between skin cancer preventive behaviors and all other PRECEDE variables except for attitude. Linear regression analysis showed that the independent variables predicted 43% of skin cancer preventive behaviors within which enabling factors was the most significant variable. Conclusion: The PRECEDE component of PRECEDE-PROCEED model was found to be helpful in providing the conceptual framework in order to design the SCPM for high school students in Iran. Further studies are suggested to employ and evaluate the SCPM among high school students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Educational Program, Skin cancer, Students, PRECEDE model

نویسندگان مقاله حیدر ندریان | حيدر ندريان
دانشجوي دکتري تخصصي (Ph.D)، گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي تهران، تهران، ايران
دانشجوی دکتری تخصصی (Ph.D)، گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

آدر طل | آدر طل
دکتري تخصصي آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي تهران، تهران، ايران
دکتری تخصصی آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

داود شجاعی زاده | داود شجاعي زاده
استاد، گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي تهران، تهران، ايران
استاد، گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

زیبا خلیلی | زيبا خليلي
دانشجوي کارشناسي ارشد آموزش بهداشت، گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت ، دانشگاه علوم پزشکي تهران، تهران، ايران
دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش بهداشت، گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت ، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

مصطفی حسینی | مصطفي حسيني
استاد، گروه آمار و اپيدميولوژي، دانشکده بهداشت ، دانشگاه علوم پزشکي تهران، تهران، ايران
استاد، گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت ، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

زهرا بیگم آقامیری | زهرا بيگم آقاميري
کارشناس ارشد، مسؤول بهداشت مدارس، معاونت بهداشتي، دانشگاه علوم پزشکي تهران، ايران
کارشناس ارشد، مسؤول بهداشت مدارس، معاونت بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-569&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات