تحقیقات نظام سلامت، جلد ۹، شماره ۱۰، صفحات ۱۱۲۸-۱۱۳۷

عنوان فارسی بررسی موانع درک شده انجام فعالیت جسمانی در دانش‌آموزان دختر و پسر دبیرستانی شهرستان ایذه در سال ۱۳۹۱- ۱۳۹۰
چکیده فارسی مقاله مقدمه: مطالعات زیادی در کشورهای مختلف دنیا به منظور شناسایی موانع انجام فعالیت جسمانی در نوجوانان و جوانان انجام شده است. اما در ارتباط با این موضوع در کشور ایران اطلاعات  __AWT_NOKT_COMMA__کافی در دسترس نیست. لذا این مطالعه با هدف جبران این نقیصه، در دانش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آموزان دبیرستانی شهرستان ایذه انجام شد. __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__  __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__روش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: در این مطالعه توصیفی تحلیلی تعداد 500 دانش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آموز دبیرستانی (شامل 300 دختر و 200 پسر) به روش نمونه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری تصادفی چند مرحله&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ای انتخاب شدند. سپس با استفاده از یک پرسشنامه، موانع انجام فعالیت فیزیکی شرکت&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__کنندگان مورد ارزیابی قرار گرفت. پس از تکمیل پرسشنامه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها، داده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها جمع&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آوری و با استفاده از برنامه SPSS نسخه 18 تجزیه و تحلیل شد. ملاک معناداری آماری 05/0 P<__AWT_NOKT_COMMA__بود. __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ یافته&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها : 8/69 % کل دانش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آموزان غیرفعال بودند. دانش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آموزان پسر نسبت به دختران فعال&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__تر بودند. موانع خارجی انجام فعالیت جسمانی نسبت به موانع داخلی از اهمیت بیشتری برای نوجوانان برخوردار بودند. 3 سؤال «__AWT_NOKT_COMMA__ مکان&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های ورزشی کمی در اختیار من است »__AWT_NOKT_COMMA__، «__AWT_NOKT_COMMA__برنامه زمان&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__بندی اماکن ورزشی موجود، با شرایط من هماهنگ نیست»__AWT_NOKT_COMMA__ و «__AWT_NOKT_COMMA__هزینه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های ورزش خیلی زیادند»__AWT_NOKT_COMMA__ به عنوان مهمترین موانع انجام فعالیت فیزیکی توسط دانش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آموزان ذکر شدند. __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__  __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__ __AWT_NOKT_COMMA__نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد موانع خارجی نسبت به موانع داخلی انجام فعالیت جسمانی در دانش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آموزان نقش موثرتری دارد. همچنین دانش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آموزان دختر بیشتر از پسران موانع را عامل مهم جلوگیری از انجام فعالیت جسمانی ذکر کردند. لذا درک این عوامل به آموزش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__دهندگان و متخصصین سلامت و سایر مسؤولین در طراحی برنامه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های مداخلاتی جهت ارتقای فعالیت جسمانی نوجوانان کمک می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__کند. واژه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های کلیدی: موانع درک شده، فعالیت جسمانی، دانش آموزان دبیرستانی
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Study of perceived barriers to physical activity in male and female high school students in Izeh in 2011 - 2012
چکیده انگلیسی مقاله Background: In order to identify barriers to physical activity in adolescents and young adults, several studies has been done in different countries of the world. But In relevance with this, is not enough information available in Iran. Therefore, this study was performed in the high school students of Izeh to compensate this shortcoming. Methods: In this descriptive and analytic study, subjects were 500 high school students (Including 300 females and 200 males) from the Izeh city, who were selected through the multistage random sampling method. Using a questionnaire, barriers to physical activity were examined in participants. After completing the questionnaires, data was then extracted and inserted into the SPSS18 software to analysis. The criterion for statistical significance was P<__AWT_NOKT_COMMA__ .05.  __AWT_NOKT_COMMA__ Findings:  __AWT_NOKT_COMMA__69/8% of students were passive. Male students were more active than females. External barriers to physical activity were more important than internal barriers to adolescents. 3 items "I have few sports facilities ", "The sport facilities Schedule, does not match with my condition" and " Exercise Costs are Very High" were mentioned as the most important barriers to physical activity by students. Conclusion:  __AWT_NOKT_COMMA__The results of this study showed that external barriers to physical activity in students than internal barriers have a more effective role. Also female students reported barriers as an important factor in the prevention of physical activity more than male. Therefore understanding of these factors by health educators, health professionals and other authorities will help in design intervention programs to promote physical activity in adolescents.  __AWT_NOKT_COMMA__
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Perceived barriers, physical activity, high school students

نویسندگان مقاله آرش سلحشوری | آرش سلحشوري
كارشناس ارشد آموزش بهداشت و ارتقاي سلامت، مسؤول واحد آموزش سلامت، مركز بهداشت شهرستان ايذه، کرمان، ايران
کارشناس ارشد آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، مسؤول واحد آموزش سلامت، مرکز بهداشت شهرستان ایذه، کرمان، ایران

غلامرضا شریفی راد | غلامرضا شريفي راد
استاد، گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، اصفهان، ايران
استاد، گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

اکبر حسن زاده | اکبر حسن زاده
مربي، گروه آمار و اپيدميولوژي، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، اصفهان، ايران
مربی، گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

فیروزه مصطفوی | فيروزه مصطفوي
استاديار، گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، اصفهان، ايران
استادیار، گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران


نشانی اینترنتی http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-407&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات