|
تحقیقات نظام سلامت، جلد ۹، شماره ۱۰، صفحات ۱۰۸۲-۱۰۹۳
|
|
|
عنوان فارسی |
به کارگیری مدل تضمین آموزش در بررسی آگاهی و نگرش اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مورد طرح درس |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: آموزش علوم پزشکی مستلزم وجود برنامه آموزشی کارآمد می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__باشد و اهمیت طرح درس در پیشبرد آموزش انکارناپذیر است. این مطالعه با هدف بکارگیری مدل تضمین آموزش در بررسی آگاهی و نگرش اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مورد طرح درس در سال 1392 انجام شد. روش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: تحقیق حاضر از نوع مطالعات توصیفی- تحلیلی می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__باشد که جامعه آماری مطالعه حاضر شامل کلیه اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نفر بودند که به صورت سرشماری وارد مطالعه شدند ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه محقق ساخته در سه بخش شامل سؤالات دموگرافیک، سؤالات آگاهی (37 سؤال چهارگزینه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ای) در قالب اجزا مدل تضمین آموزش و سؤالات نگرشی بود که روایی صوری، محتوی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت. برای تحلیل داده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها، از آزمون&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های استنباطی نظیر ضریب همبستگی پیرسون و آزمون تحلیل واریانس یک عاملی و T-test استفاده شد. داده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها با استفاده از نرم&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__افزار آماری SPSS نسخه 18 مورد تجزیه تحلیل قرار گرفتند. یافته&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: میانگین نمره کل اعضای هیأت علمی شرکت&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__کننده در مطالعه 14 (از 37) با انحراف معیار 2/8 بود در آیتم&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های اصول برنامه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ریزی، محتوی و اهداف آموزشی اختلاف معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__داری بین اعضای هیأت علمی دانشکده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها وجود داشت. بیشترین نمره کل آگاهی به اعضای هیأت علمی با تحصیلات فوق تخصص و کمترین نمره به سطح تحصیلات تخصص اختصاص داشت و اعضای هیأت علمی مرد و زن به ترتیب کمترین و بیشترین نمره کل آگاهی را کسب کردند. در تمام آیتم&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های اجزا مدل تضمین آموزش اختلاف معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__داری بین اعضای هیأت علمی بر حسب سابقه کارگاه وجود داشت. میانگین نمره کل نگرشی اعضای هیأت علمی شرکت&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__کننده در مطالعه 6/44 با انحراف معیار 4/3 بود. نتیجه گیری: اساتید دانشگاه از نظر آگاهی در وضعیت مناسبی قرار نداشتند اما نگرش نسبتا خوبی به طرح درس داشتند لزوم برنامه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ریزی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های دقیق و مداوم برای بهبود این مسأله ضروری است. کلیدواژه: طرح درس، هیأت علمی، نگرش، آگاهی، مدل تضمین آموزش، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Using ASSURE Model on studying the knowledge and attitudes of Isfahan Medical University Faculty Members about Lesson Plan |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: Medical education need to efficient teaching programs and the importance of lesson plans is irrefutable in promoting of education. This study aimed to use the ASSURE model in studying the knowledge and attitudes of university faculty members&apos__AWT_NOKT_COMMA__ about the lesson plan at 2013 years. Methods: The study was a descriptive analytical study and the study population was consisted of university faculty members __AWT_NOKT_COMMA__that were included in the census. Data collection included questionnaires consists of three parts: demographic questions, questions about knowledge (37 multiple choice questions) based on components of ASSURE model ensures and attitude questions. The face and content validity was approved. For data analysis, inferential tests such as Pearson correlation coefficient test, ANOVA and T-test were used. Data were analyzed with using statistical software spss-18. Findings: The mean scores of faculty members participating in the study, was 14 (from total 37) SD=8.2. In the items of planning principles, content and learning objectives, there was significant difference between faculty members. The highest total score allocated to among specialty and the lowest score was seen between specialties. Faculty members, men and women, respectively, had the lowest and highest total score. In all items of ASSURE Model components was seen significant differences between faculty member based on workshop history. Mean total attitude of faculty members participated in the study was 44.6 with a standard deviation of 3.4. Conclusion: Awareness of university professors was not suitable but their attitude about lesson plan was good. The need for careful planning and continuous improvement is necessary. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
غلامرضا شریفی راد | غلامرضا شريفي راد استاد، گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي اصفهان،اصفهان، ايران. استاد، گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان،اصفهان، ایران.
عزیز کامران | عزيز کامران گروه بهداشت عمومي، دانشکده علوم پزشکي خلخال، دانشگاه علوم پزشکي اردبيل، اردبيل، ايران گروه بهداشت عمومی، دانشکده علوم پزشکی خلخال، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران
ناهید عزیزی | ناهيد عزيزي کارشناس آموزشي دانشکده بهداشت کارشناس آموزشی دانشکده بهداشت
ملیحه طیبانی | مليحه طيباني کارشناس آموزشي دانشکده بهداشت کارشناس آموزشی دانشکده بهداشت
فرزانه دانش پژوه | فرزانه دانش پژوه کارشناس آموزشي دانشکده بهداشت کارشناس آموزشی دانشکده بهداشت
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-410&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|