تحقیقات نظام سلامت، جلد ۹، شماره ۱۰، صفحات ۱۰۷۱-۱۰۸۱

عنوان فارسی بررسی تاثیر مداخله آموزشی ترکیبی بر پیشگیری از اعتیاد به اینترنت در دانشجویان دختر ساکن خوابگاه‌های علوم پزشکی تهران : کاربرد مدل اعتقاد بهداشتی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: با توجه به شیوع بالای اعتیاد به اینترنت در بین دانشجویان و عوارض بی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__شمار آن و نظر به اهمیت اجرای مداخلات آموزشی مبتنی بر تئوری در پیشگیری و کاهش اختلالات رفتاری از جمله اعتیاد به اینترنت، پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر مداخله آموزشی ترکیبی بر پیشگیری از اعتیاد به اینترنت در دانشجویان دختر ساکن خوابگاه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های علوم پزشکی تهران مبتنی بر سازه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های مدل اعتقاد بهداشتی طراحی و اجرا گردید. روش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: مطالعه حاضر از نوع مطالعات نیمه تجربی قبل و بعد دو گروهی بود که باروش نمونه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری خوشه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ای چند مرحله&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ای با حجم نمونه80 نفر در سال 1391-1392 انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه چند&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__وجهی اطلاعات دموگرافیک و مرتبط به خصوصیات افراد در مورد اینترنت، ابزار استاندارد اختلال اعتیاد به اینترنت یانگ و پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر سازه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های مدل اعتقاد بهداشتی بود. روایی و پایایی پرسشنامه ازطریق روایی محتوا و آزمون - آزمون مجدد تعیین شد. مداخله آموزشی ترکیبی در خصوص آشنایی با عوامل و عوارض اعتیاد اینترنتی و برگزاری نمایشگاه پیام&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های بهداشتی با استفاده از پوسترهای طراحی شده توسط محققین انجام شد. داده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها با نرم افزار  __AWT_NOKT_COMMA__SPSSنسخه 16تجزیه و تحلیل شد. سطح معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__داری در این مطالعه کمتر از 05/0 در نظر گرفته شد. یافته&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: میزان پاسخگویی 100٪ بود. میانگین سنی افراد شرکت&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__کننده6 /2±__AWT_NOKT_COMMA__ 22 سال بود. متغیر وضعیت تاهل با اعتیاد به اینترنت ارتباط معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__دار آماری داشت (03/0=P). نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که میانگین امتیاز سازه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های مدل اعتقاد بهداشتی و آگاهی قبل و چهار ماه بعد ازمداخله آموزشی تفاوت آماری معناداری داشت( 001/0P<__AWT_NOKT_COMMA__) . از طرف دیگر شیوع اعتیاد به اینترنت از2/26 قبل از مداخله آموزشی به 8/13بعد از مداخله آموزشی کاهش یافت( 001/0P<__AWT_NOKT_COMMA__). نتیجه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری: آموزش بر مبنای مدل اعتقاد بهداشتی در ارتقا آگاهی و عملکرد دانشجویان در رابطه با پیشگیری از اعتیاد به اینترنت اثربخش بود. نتایج این مطالعه پیشنهاد می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__کند که مداخلات آموزشی مبتنی بر تئوری&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های آموزش بهداشت و ارتقا سلامت می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__تواند در پیشگیری و کاهش اعتیاد به اینترنت موثر باشد. واژه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های کلیدی: آگاهی، اعتیاد به اینترنت، مدل اعتقاد بهداشتی، دانشجو
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Assessing the effect of blended educational intervention on internet addiction preventing among female university students living in Tehran University of Medical Sciences dormitories: Application of Health Belief Model (HBM)
چکیده انگلیسی مقاله Background: According of high prevalence of internet addiction and its numerous consequences among university students and based on importance of theory based educational intervention implementation on prevention and decreasing behavioral disorders such as internet addiction, current study performed to determine the effect of blended educational intervention based on Health Belief model on internet addiction preventing among female university students living in Tehran University of Medical Sciences dormitories. Methods: The present semi-experimental before and after study was performed on 80 female University students with multi stage and cluster sampling in 2012 - 2013.Study instrument included the questionnaires of demographic information and subjects characteristics about internet usage, Young Internet Addiction tool and self-administered questionnaire based on HBM. The validity and reliability of the questionnaire were evaluated by content validity and &alpha__AWT_NOKT_COMMA__ test. Blended educational intervention about factors and consequences of internet addiction using various educational strategies and materials such as posters. Collected data were analyzed by SPSS software 16 version. Results were considered significant at conventional P<__AWT_NOKT_COMMA__ 0.05 levels. Findings: Response rate was 100 present. Mean of participants__AWT_QUOTE__ age was 22±__AWT_NOKT_COMMA__2.6 years. Marital status had significant association with internet addiction (P=0.03). Study results indicated that Mean score of HBM constructs and knowledge had significant relation before and four months after educational intervention (P<__AWT_NOKT_COMMA__ 0.001). On the other hand, internet addiction prevalence decreased from 26.2 to13.8 (P<__AWT_NOKT_COMMA__ 0.001).  __AWT_NOKT_COMMA__Conclusion: HBM based education was effective on promoting knowledge and performance related to internet addiction prevention. Study results suggest educational intervention program based on health education and promotion theories which can be operative on preventing and decreasing internet addiction.  __AWT_NOKT_COMMA__
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Knowledge, Internet addiction, HBM, University students

نویسندگان مقاله آق بابک ماهری | آق بابک ماهري
دانشجوي کارشناسي ارشد آموزش بهداشت، گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي تهران، تهران، ايران
دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش بهداشت، گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

داود شجاعی زاده | داود شجاعي زاده
استاد، گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي تهران، تهران، ايران
استاد، گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

آذر طل | آذر طل
دکتري تخصصي آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي تهران، تهران، ايران
دکتری تخصصی آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

مصطفی حسینی | مصطفي حسيني
استاد، گروه اپيدميولوزي و آمار زيستي، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي تهران، تهران، ايران
استاد، گروه اپیدمیولوزی و آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

محمدنبی تهرانی | محمدنبي تهراني
دانشجوي پزشکي، دانشکده پزشکي، دانشگاه علوم پزشکي تهران، تهران، ايران
دانشجوی پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

رویا صادقی | رويا صادقي
استاديار، گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي تهران، تهران، ايران
استادیار، گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-412&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات