تحقیقات نظام سلامت، جلد ۹، شماره ۱۰، صفحات ۱۰۳۲-۱۰۴۰

عنوان فارسی مقایسه اثربخشی سخنرانی و جزوه آموزشی برآگاهی، نگرش و رفتار تغذیه‌ای دانش‌آموزان شهر قم
چکیده فارسی مقاله مقدمه: تغذیه نامناسب در بروز بیماری&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__هایی گوناگون نظیر بیماری قلبی- عروقی، سرطان و دیابت تأثیر به سزایی دارد. از آنجاکه اغلب رفتارهای غلط بهداشتی ریشه در تجارب دوران کودکی و نوجوانی داشته و تغذیه سالم در دوران بلوغ تاثیر قابل توجهی بر رشد و سلامت انسان دارد، لذا هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر دو روش آموزشی بر آگاهی، نگرش و رفتارهای تغذیه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ای دانش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آموزان راهنمایی است. روش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: در این مطالعه نیمه تجربی تاثیر دو روش آموزشی بر آگاهی، نگرش و رفتار تغذیه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ای دانش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آموزان مقطع سوم راهنمایی با استفاده از پرسشنامه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ای شامل چهار بخش (&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__مشخصات &zwnj__AWT_NOKT_COMMA__فردی، آگاهی، نگرش و رفتار) مورد بررسی قرار گرفت. به روش خوشه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ای دو مدرسه انتخاب و از هر مدرسه تعداد 110 دانش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آموز پایه سوم (&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__در مجموع 220 نفر) به صورت تصادفی در دو گروه آموزشی جزوه و سخنرانی قرار گرفتند. در ابتدا پرسشنامه توسط دانش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آموزان به عنوان پیش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آزمون تکمیل شد و سپس مداخله آموزشی در دو گروه در سه جلسه به اجرا درآمد و پس از سه ماه، همان پرسشنامه مورد آزمون مجدد قرار گرفت. داده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های آماری توسط نرم&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__افزار SPSS نسخه 16 با آزمون&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های T مستقل و زوجی و ضریب همبستگی بررسی شد. یافته&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: مداخلات آموزشی سبب افزایش معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__داری در میانگین نمرات آگاهی، نگرش و عملکرد دو گروه شد (&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__05/0P<__AWT_NOKT_COMMA__).  __AWT_NOKT_COMMA__میانگین تفاوت ایجاد شده در گروه سخنرانی در بخش آگاهی و نگرش به طور معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__داری بیش از گروه جزوه بود (&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__05/0P<__AWT_NOKT_COMMA__). نتیجه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری: هر دو روش آموزشی، موجب افزایش سطح آگاهی، نگرش و رفتار تغذیه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ای در نوجوانان شد. بنابراین توجه به برنامه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های آموزشی جهت ارتقا رفتارهای تغذیه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ای امری ضروری است. واژه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های کلیدی: آگاهی، نگرش، رفتار، تغذیه، آموزش بهداشت
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Comparison of two education methods (lecture session and booklet) on nutritional knowledge, attitude and behavior in secondary school students Qom, 2012
چکیده انگلیسی مقاله Background: Unhealthy nutrition is very influential in incidence of some diseases, such as cardiovascular disease, cancer and diabetes. __AWT_NOKT_COMMA__ Since the most unhealthy behaviors was originated from childhood or adolescence experiences, and proper nutrition during puberty has strong influence on health, therefore this study was to examined the effects of two educational methods on nutritional knowledge, attitude and behavior in students. Methods: This quasi-experimental study was conducted the effects of two educational methods on the nutritional knowledge, attitude and behavior in secondary school students with a four-part questionnaire (including demographic, knowledge, attitude and behavior). __AWT_NOKT_COMMA__ Two schools were determined by cluster sampling and 110 students in third grade were selected from each school (n= 220). __AWT_NOKT_COMMA__ Then subjects assigned in two groups (booklet or lecture session). Data was collected by a valid and reliable questionnaire that was completed by subjects as pretest. Then an educational program was completed in three sessions. Participants were completed the same questionnaire as post test three month later. Statistical analysis of data was performed by SPSS16 software and paired and independent t-test and intra-class correlation test was used for statistical analysis. Findings: The educational intervention was revealed significant increase in the mean scores of knowledge, attitude and behavior in both groups (P<__AWT_NOKT_COMMA__ 0/05). Differences in mean scores of knowledge and attitude in the lecture session was significantly higher than the mean scores in the booklet group (P<__AWT_NOKT_COMMA__ 0/05). __AWT_NOKT_COMMA__ Conclusion: Both educational methods increased nutritional knowledge, attitude and behavior in adolescents. Therefore, planning educational programs seems necessary to improve nutritional behaviors.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Knowledge, Attitude, Behavior, Nutrition, Health education

نویسندگان مقاله روح اله فرهادلو | روح اله فرهادلو
دانشجوي کارشناسي ارشد آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي تهران، ايران
دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران

مصطفی واحدیان | مصطفي واحديان
کارشناس ارشد اپيدميولوژي، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، اصفهان،‌ ايران
کارشناس ارشد اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان،‌ ایران

رویا صادقی | رويا صادقي
استاديار آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي تهران، تهران، ايران
استادیار آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

سیامک محبی | سيامک محبي
مربي، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي قم، قم، ايران
مربی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران

محمد قره بگلو | محمد قره بگلو
گروه پزشکي، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد قم، قم، ايران
گروه پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قم، قم، ایران


نشانی اینترنتی http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-416&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات