این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات نظام سلامت، جلد ۹، شماره ۱۴، صفحات ۲۰۰۰-۱۰

عنوان فارسی تأثیر آموزش بهداشت بر مبنای نظریه رفتار برنامه ریزی شده در ارتقاء رفتارهای ایمن عبور از خیابان در دانش آموزان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: آسیب&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های عابرین پیاده و کودکان یکی از دلایل مهم مرگ و ناتوانی است و پیشگیری از این امر نیازمند راهبردهای آموزشی و اجرای مداخلات جامع می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__باشد. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر مداخله آموزشی بر مبنای نظریه رفتار برنامه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ریزی شده در ارتقا رفتارهای ایمن عبور از خیابان دانش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آموزان چهارم ابتدایی شهر تهران انجام گردید. روش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: مطالعه به صورت کارآزمایی شاهددار تصادفی بر روی 160 دانش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آموز چهارم ابتدایی(80 دختر و80 پسر) که به صورت تصادفی از مدارس منطقه 4 شهر تهران انتخاب شده بودند، در دو گروه آزمون و کنترل انجام شد. بعد از تعیین نیازها در چارچوب نظریه رفتار برنامه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ریزی شده، مداخله آموزشی طراحی و برای گروه آزمون به اجرا در آمد. 2 ماه پس از اتمام مداخله آموزشی هر دو گروه پیگیری و در نهایت داده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها با استفاده از نرم&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__افزار آماریی SPSS نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. &__AWT_NOKT_COMMA__nbsp__AWT_NOKT_COMMA__ یافته&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: در مرحله قبل از مداخله بین دو گروه از نظر متغیرهای دموگرافیک، رفتار و سازه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های نظریه رفتار برنامه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ریزی شده که شامل، قصد رفتاری، توانمندی درک شده، اعتقادات کنترلی، انگیزه پیروی، اعتقادات هنجاری، ارزشیابی پیامد و اعتقادات رفتاری بودند، تفاوت معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__دار وجود نداشت. پس از انجام مداخله، بین دو گروه آزمون و کنترل از نظر سازه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های قصد رفتاری &__AWT_NOKT_COMMA__nbsp__AWT_NOKT_COMMA__&__AWT_NOKT_COMMA__nbsp__AWT_NOKT_COMMA__&__AWT_NOKT_COMMA__nbsp__AWT_NOKT_COMMA__&__AWT_NOKT_COMMA__nbsp__AWT_NOKT_COMMA__&__AWT_NOKT_COMMA__nbsp__AWT_NOKT_COMMA__&__AWT_NOKT_COMMA__nbsp__AWT_NOKT_COMMA__&__AWT_NOKT_COMMA__nbsp__AWT_NOKT_COMMA__&__AWT_NOKT_COMMA__nbsp__AWT_NOKT_COMMA__&__AWT_NOKT_COMMA__nbsp__AWT_NOKT_COMMA__(0001/0P<__AWT_NOKT_COMMA__) ، توانمندی درک شده (0001/0 P<__AWT_NOKT_COMMA__)، اعتقادات کنترلی (0001/0P<__AWT_NOKT_COMMA__) ، انگیزه پیروی (0001/0P<__AWT_NOKT_COMMA__)، اعتقادات هنجاری (0001/0P<__AWT_NOKT_COMMA__)، ارزشیابی پیامد (0001/0P<__AWT_NOKT_COMMA__)، اعتقادات رفتاری (0001/0P<__AWT_NOKT_COMMA__) و رفتارهای ایمن عبور از خیابان&__AWT_NOKT_COMMA__nbsp__AWT_NOKT_COMMA__&__AWT_NOKT_COMMA__nbsp__AWT_NOKT_COMMA__&__AWT_NOKT_COMMA__nbsp__AWT_NOKT_COMMA__&__AWT_NOKT_COMMA__nbsp__AWT_NOKT_COMMA__&__AWT_NOKT_COMMA__nbsp__AWT_NOKT_COMMA__&__AWT_NOKT_COMMA__nbsp__AWT_NOKT_COMMA__&__AWT_NOKT_COMMA__nbsp__AWT_NOKT_COMMA__&__AWT_NOKT_COMMA__nbsp__AWT_NOKT_COMMA__&__AWT_NOKT_COMMA__nbsp__AWT_NOKT_COMMA__ (0001/0P<__AWT_NOKT_COMMA__) تفاوت معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__داری مشاهده شد. نتیجه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری: یافته&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها نشان داد که مداخله آموزشی بر مبنای نظریه رفتار برنامه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ریزی شده می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__تواند سبب ارتقا رفتارهای ایمن عبور از خیابان دانش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آموزان گردد. واژه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های کلیدی: آموزش بهداشت، نظریه رفتار برنامه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ریزی شده، عابرین پیاده، رفتار ایمن، دانش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__آموزان &__AWT_NOKT_COMMA__nbsp__AWT_NOKT_COMMA__
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effects of an educational intervention based on planned behavior theory in promoting safe behaviors crossing the street in students
چکیده انگلیسی مقاله Background: Pedestrian injuries are a significant source of mortality and disability among children and Prevention of it requires educational strategies and comprehensive approaches. This study was done to determine The effect of health education based on Planned Behavior Theory (TPB) in promotion of safe Behaviors in crossing the road among students, who are in four-grade in the primary school in Tehran&__AWT_NOKT_COMMA__nbsp__AWT_NOKT_COMMA__ City, in 2010-2011. Methods: In this experimental study, 160 students (80 girls and 80 boys) were selected randomly from among schools of Districts 4 of Tehran and were categorized in two group of experimental and control, 80 in each group.&__AWT_NOKT_COMMA__nbsp__AWT_NOKT_COMMA__ After need assessment based on planned behavior theory, suitable educational intervention was designed and implemented for the experimental group. The data were collected by the questionnaire. Two groups were followed-up two-month after completion of intervention. Finally data collected and analyzed by SPSS16 software. Findings: There were no significant differences in demographic factors and constructs of model between the two groups before intervention. Significant differences were observed in behavioral intention(P<__AWT_NOKT_COMMA__0/0001), perceived power(P<__AWT_NOKT_COMMA__0/0001), control beliefs(P<__AWT_NOKT_COMMA__0/0001), perceived behavioral control(P<__AWT_NOKT_COMMA__0/0001), motivation comply(P<__AWT_NOKT_COMMA__0/0001), normative beliefs(P<__AWT_NOKT_COMMA__0/0001), outcome evaluation(P<__AWT_NOKT_COMMA__0/0001), behavioral beliefs(P<__AWT_NOKT_COMMA__0/0001), and safe behaviors of crossing the road (P<__AWT_NOKT_COMMA__0/0001) between the two groups after intervention. Conclusion: Our findings showed that educational intervention based on planned behavior theory can be an effective method in promotion of safe Behaviors in crossing the road in students.&__AWT_NOKT_COMMA__nbsp__AWT_NOKT_COMMA__
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله health education, planned behavior theory, pedestrian, safe behavior, student

نویسندگان مقاله علی رمضان خانی | علي رمضان خاني
دکتراي آموزش بهداشت، عضو هيئت علمي دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي، تهران، ايران
دکترای آموزش بهداشت، عضو هیئت علمی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران

مهناز خلفه نیل ساز | مهناز خلفه نيل ساز
دانشجوي دکتراي آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي، تهران، ايران
دانشجوی دکترای آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران

طاهره دهداری | طاهره دهداري
دکتراي آموزش بهداشت، عضو هيئت علمي دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکي ايران، تهران، ايران
دکترای آموزش بهداشت، عضو هیئت علمی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران

حمید سوری | حميد سوري
دکتراي اپيدميولوژي، عضو هيئت علمي دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي، تهران، ايران
دکترای اپیدمیولوژی، عضو هیئت علمی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران

الهه توسلی | الهه توسلي
دانشجوي دکتراي آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي، تهران، ايران
دانشجوی دکترای آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران

مهدی خزلی | مهدي خزلي
دانشجويي دکتراي آموزش بهداشت،دانشکده بهداشت،دانشگاه علوم پزشکي ايلام، ايلام، ايران
دانشجویی دکترای آموزش بهداشت،دانشکده بهداشت،دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران

فاضل زینت مطلق | فاضل زينت مطلق
کارشناس ارشد آموزش بهداشت؛ مرکز تحقيقات عوامل اجتماعي موثر بر سلامت. دانشگاه علوم پزشکي ياسوج، ياسوج، ايران.
کارشناس ارشد آموزش بهداشت؛ مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت. دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، یاسوج، ایران.


نشانی اینترنتی http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-478&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات