|
تحقیقات نظام سلامت، جلد ۹، شماره ۱۴، صفحات ۱۷۳۵-۴۵
|
|
|
عنوان فارسی |
ارزیابی آگاهی، نگرش و رفتار آموزگاران در مورد رفتارهای محافظت کننده در مواجهه با پدیده گرد و غبار بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی |
|
چکیده فارسی مقاله |
&__AWT_NOKT_COMMA__nbsp__AWT_NOKT_COMMA__مقدمه:. پدیده گرد و غبار به دلیل ایجاد آثار نامطلوب بر سلامت یکی از مهم ترین نگرانی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های بهداشتی است؛ این پدیده در اکثر مواقع سال شهر اهواز را با مشکلات جدی مواجه کرده است. معمولاً در هر جامعه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ای تعداد مدارس در مقایسه با مراکز بهداشتی بیشتر است که به راحتی می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__توان از آنها در جهت ایجاد، آموزش و ترویج بهداشت استفاده کرد بنابراین این مطالعه با هدف تعیین آگاهی، نگرش و رفتار آموزگاران در مورد رفتارهای محافظت کننده در مواجهه با پدیده گرد و غبار بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی انجام گرفت. روش&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی تعداد 200 آموزگار زن مدارس ابتدایی دخترانه شهر اهواز مورد تحقیق قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته چند قسمتی شامل اطلاعات فردی، آگاهی، ادراکات و رفتار بود که روایی و پایایی آن قبل از مطالعه بررسی شد. داده&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها با استفاده از نرم&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__افزار SPSS نسخه 18 و آزمون&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های کای اسکوئر، ضریب همبستگی پیرسون و ANOVA در سطح معنی&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__داری 05/0>__AWT_NOKT_COMMA__ P تجزیه و تحلیل شدند. یافته&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ها: یافته&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های پژوهش نشان داد میانگین سنی واحدهای مورد پژوهش 97/6 &__AWT_NOKT_COMMA__plusmn__AWT_NOKT_COMMA__ 76/39 سال بود. میانگین نمره رفتار 45/4 &__AWT_NOKT_COMMA__plusmn__AWT_NOKT_COMMA__ 56/33 به دست آمد. میانگین حساسیت درک شده 66/2 &__AWT_NOKT_COMMA__plusmn__AWT_NOKT_COMMA__ 2/27، شدت درک شده 19/2 &__AWT_NOKT_COMMA__plusmn__AWT_NOKT_COMMA__ 89/28، منافع درک شده 9/2 &__AWT_NOKT_COMMA__plusmn__AWT_NOKT_COMMA__ 42/28، موانع درک شده 56/4 &__AWT_NOKT_COMMA__plusmn__AWT_NOKT_COMMA__ 18/16 و خودکارآمدی درک شده 34/2 &__AWT_NOKT_COMMA__plusmn__AWT_NOKT_COMMA__ 79/12 به دست آمد. نتیجه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__گیری: طراحی و اجرای برنامه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های مختلف آموزشی و مداخله&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__ای در مدارس در ارتقای آگاهی در زمینه رفتارهای محافظت کننده در مقابل ذرات گرد و غبار ضروری به نظر می&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__رسد. واژه&zwnj__AWT_NOKT_COMMA__های کلیدی: آموزش بهداشت، آگاهی، نگرش، رفتار محافظت کننده، الگوی اعتقاد بهداشتی، گرد و غبار، آموزگاران |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Evaluation of knowledge, attitude and protective behaviors of teachers against dust phenomenon based on the health belief model |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background:One of the most important health concerns is dust phenomenon causing adverse effects on health. It often leads to serious problems in the city of Ahvaz. In most communities there are a larger number of schools comparing to health centers, as a consequence we can easily use them for health education and promotion. Therefore, the aim of this study is to determine knowledge, attitude and protective behaviors of teachers against dust phenomenon based on the health belief model. &__AWT_NOKT_COMMA__nbsp__AWT_NOKT_COMMA__ Methods: This descriptive- analytic study has been conducted on 200 female teachers in different elementary schools in Ahvaz city.The tools for collecting information was a multi section questionnaire consisting of demographic information, knowledge, attitude and behavior. In addition its validity and reliability were ensured previously. Data were analyzed by SPSS software in significance level of P<__AWT_NOKT_COMMA__ 0/05. Findings: The findings showed the mean age of teachers Was 39/76 &__AWT_NOKT_COMMA__plusmn__AWT_NOKT_COMMA__ 6/97 years. The mean score of behavior obtained 33/56 &__AWT_NOKT_COMMA__plusmn__AWT_NOKT_COMMA__ 4/45. The mean of perceived susceptibility 27/2 &__AWT_NOKT_COMMA__plusmn__AWT_NOKT_COMMA__ 2/66, perceived severity 28/89 &__AWT_NOKT_COMMA__plusmn__AWT_NOKT_COMMA__ 2/19, perceived benefits 28/42 &__AWT_NOKT_COMMA__plusmn__AWT_NOKT_COMMA__ 2/9, perceived barriers 16/18 &__AWT_NOKT_COMMA__plusmn__AWT_NOKT_COMMA__ 4/56 and perceived self-efficasy 12/79 &__AWT_NOKT_COMMA__plusmn__AWT_NOKT_COMMA__ 2/34 obtained. Conclusion: It seems necessary to devise and implement various educational and interventional programs in schools to promote awareness regarding protective behaviors against dust. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
علی رمضانخانی | علي رمضانخاني استاد، گروه بهداشت عمومي، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي، تهران، ايران استاد، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
کبری دوستی فر | کبري دوستي فر کارشناس ارشد آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي، تهران، ايران کارشناس ارشد آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
سعید متصدی زرندی | سعيد متصدي زرندي دانشيار، گروه بهداشت محيط، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي، تهران، ايران دانشیار، گروه بهداشت محیط، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
طیبه مرعشی | طيبه مرعشي استاديار، گروه بهداشت عمومي، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي، تهران، ايران استادیار، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
نزهت شاکری | نزهت شاکري استاديار، گروه آمار زيستي، دانشکده پيراپزشکي، دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي، تهران، ايران استادیار، گروه آمار زیستی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
مهنوش رئیسی | مهنوش رئيسي دانشجوي دکتري، گروه بهداشت عمومي، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي بوشهر، بوشهر، ايران دانشجوی دکتری، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-465&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|