تحقیقات نظام سلامت، جلد ۱۶، شماره ۱، صفحات ۲۱-۲۸

عنوان فارسی اثربخشی آموزش حافظه کاری بر ابعاد افسردگی دانش‌آموزان مبتلا به ناتوانی‌های یادگیری: مطالعه تک آزمودنی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: علایم افسردگی یکی از جنبه‌های پایه‌ای آسیب‌شناختی دانش‌آموزان مبتلا به ناتوانی‌های یادگیری است. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش حافظه کاری بر ابعاد افسردگی دانش‌آموزان مبتلا به ناتوانی‌های یادگیری بود. روش‌ها: این مطالعه در قالب طرح تجربی تک آزمودنی دارای خطوط پایه چندگانه پلکانی انجام شد و 6 نفر از دانش‌آموزان مبتلا به ناتوانی‌های یادگیری از طریق نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. آزمودنی‌ها به مدت 15 جلسه تحت آموزش حافظه کاری قرار گرفتند. برای اندازه‌گیری ابعاد افسردگی، آزمودنی‌ها قبل از مداخله و هر سه جلسه یک بار در طی مداخله، پرسش‌نامه افسردگی کودکان را تکمیل نمودند. یافته‌ها: بازبینی دیداری نمودارها، شاخص‌های اندازه اثر، Cohen، تغییرات روند و شیب نشان داد که آموزش حافظه کاری منجر به کاهش افسردگی و مؤلفه‌های نگرانی/ اندوهگینی، روحیه و روحیه پایین/ اندوهگینی در دانش‌آموزان مبتلا به ناتوانی‌های یادگیری گردید. نتیجه‌گیری: نتایج به دست آمده، تلویحات کاربردی و پژوهشی مهمی در زمینه نقش آموزش‌های مرتبط با حافظه کاری در زمینه افسردگی دانش‌آموزان با ناتوانی‌های یادگیری دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ناتوانی‌های یادگیری، حافظه کاری، افسردگی

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Working Memory Training in Depression Dimensions of Students with Learning Disabilities: A Single Subject Study
چکیده انگلیسی مقاله Background: Depression symptoms are one of the basic pathological features of students with learning disabilities. The goal of the current study is to evaluate the effectiveness of working memory training in depression dimensions of student with learning disabilities. Methods: Using a single subject experimental design with stepwise multiple baselines, 6 students with learning disabilities were selected according to available sampling method. The subjects were received working memory training over 15 sessions. To measure dimensions of depression, the subjects completed children's depression inventory before the treatment and once every three sessions during the intervention. Findings: The visual inspection of charts, effect size, Cohen, slope and trend change indexes showed that working memory training leads to a reduction in general depression and its concern/sorrow, morale, and low morale/sorrow components in students with learning disabilities, whereas inconsistent effects were obtained in physical development and components of physical symptoms. Conclusion: These findings have important research and applied implications in the field of the role of working memory-related training in the area of depression of students with learning disabilities.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Learning disabilities, Working memory, Depression

نویسندگان مقاله حسن رضایی جمالویی | Hasan Rezaei-Jamaloei
Assistant Professor, Department of Psychology, School of Human Sciences, Islamic Azad University, Najafabad Branch, Isfahan, Iran
استایار، گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نجف‌آباد، اصفهان، ایران

مهدی طاهری | Mahdi Taheri
Assistant Professor, Department of Psychology, Tabaran Institute of Higher Education, Mashhad, Iran
استادیار، گروه روان‌شناسی، مؤسسه آموزش عالی تابران، مشهد، ایران

جعفر حسنی | Jafar Hasani
Associate Professor, Department of Clinical Psychology, School of Psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran.
دانشیار، گروه روان‌شناسی بالینی، دانشکده روان‌شناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

مهین کریمی | Mahin Karimi
Department of Psychology, School of Psychology, Allameh Tabataba of University, Tehran, Iran
کارشناس ارشد، گروه روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

مسلم عاقل میررضایی | Moslem Aghel-Mirrezayi
Department of Psychology, Payam Noor University, Tehran, Iran
کارشناس ارشد، گروه روان‌شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-3&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات