|
تحقیقات نظام سلامت، جلد ۱۶، شماره ۱، صفحات ۱-۶
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر آموزش مبتنی بر نظریه رفتار برنامهریزی شده بر تمایل به کار با سالمندان در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: بر اساس نتایج مطالعات، افراد سالمند متقاضی خدمات بهداشتی در حال افزایش میباشند. یکی از مهمترین عوامل مؤثر در کیفیت مراقبت از سالمندان، تمایل به کار با افراد سالمند است. پژوهش حاضر با هدف تأثیر آموزش مبتنی بر رفتار برنامهریزی شده بر تمایل به کار با سالمندان در دانشجویان رشته بهداشت عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران در سال 1397 انجام گردید. روشها: این مطالعه از نوع مداخله آموزشی بود و از طریق سرشماری، 36 نفر از دانشجویان رشته بهداشت عمومی انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه تمایل به کار با سالمندان (Willingness to Work with Elderly People Scale یا WEPS) بود که به وسیله دانشجویان تکمیل شد (قبل و دو هفته بعد از آموزش). پس از پیشآزمون، دو جلسه کلاس آموزشی برای دانشجویان برگزار گردید. دادهها با استفاده از آزمونهای Paired t و Independent t در نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: 36 دانشجو با میانگین سنی 43/3 ± 94/21 سال در تحقیق شرکت کردند. پس از مداخله آموزشی، اختلاف معنیداری در تغییر نگرش (001/0 > P)، کنترل رفتار درک شده (001/0 = P)، هنجارهای انتزاعی (001/0 > P) و قصد رفتاری (001/0 = P) مشاهده گردید. نتیجهگیری: استفاده از بسته آموزش مبتنی بر نظریه رفتار برنامهریزی شده، میتواند موجب افزایش تمایل به کار با سالمند در دانشجویان شود. بنابراین، پیشنهاد میگردد مداخله مذکور پس از مطالعات بیشتر برای دانشجویان و کارکنان دانشگاههای علوم پزشکی استفاده شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
سالمند، مراقبت از سالمند، تمایل، دانشجویان، تئوری رفتار برنامه ریزی شده |
|
عنوان انگلیسی |
The Effect of Education Based on the Theory of Planned Behavior on Willingness to Work with Older Adults in Students of Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: Studies show older people require increasing health care services. One of the most important factors that significantly affect the quality of elderly care is the willingness to work with old people. The current study is conducted aiming to examine the effect of education based on the theory of planned behavior on willingness to work with older adults in public health students of Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran in 2018. Methods: This study was an educational intervention in which the subjects included 36 students selected through the census method. The data gathering tool was the Willingness to Work with Elderly People Scale (WEPS), which was completed by the students two times (before and two weeks after education). After pre-test, two educational sessions were held for the students. The data collected were analyzed using independent t-test, paired t-test, and regression in SPSS software. Findings: 36 students with a mean age of 21.94 ± 3.43 years participated in the study. The mean scores of attitude (P < 0.001), subjective norms (P < 0.001), perceived behavior control (P < 0.005), and intention (P < 0.001) in the intervention group had significant differences after the educational intervention. Conclusion: The results showed that education based on the theory of planned behavior was able to promote willingness to work with older adults among students. Therefore, it suggested to develop educational interventions to enhance attitudes towards caring for the elderly and promote intentions to work with them. So it is recommended this intervention be applied to students and staff of medical universities after further studies. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Aged, Aged care, Willingness, Students, Theory of planned behavior (TPB). |
|
نویسندگان مقاله |
سیده فاطمه موسوی شیرازی | Seyedeh Fatemeh Mousavi-Shirazi MSc Student, Department of Public Heath, School of Health, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
پریسا طاهری تنجانی | Parisa Taheri-Tanjani Assistant Professor, Department of Internal Medicine, School of Medicine, Ayatollah Taleghani Hospital, Clinical Research Development Unit, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran استادیار، گروه داخلی، دانشکده پزشکی، بیمارستان آیتاله طالقانی، واحد توسعه تحقیقات بالینی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
یداله ابوالفتحی ممتاز | Yadollah Abolfathi-Momtaz Associate Professor, Iran Center for Aging Research AND Department of Aging Health, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran دانشیار، مرکز تحقیقات سالمندی ایران و گروه سلامت سالمندی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
علی رمضانخانی | Ali Ramezankhani Professor, Department of Public Health, School of Health, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran استاد، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-10&slc_lang=other&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
other |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|