|
تحقیقات نظام سلامت، جلد ۱۶، شماره ۲، صفحات ۱۲۹-۱۳۵
|
|
|
عنوان فارسی |
دغدغههای دانشکده بهداشت برای تعامل با معاونت بهداشت و بخش صنعت: یک مطالعه کیفی |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: دانشکدههای بهداشت از طریق آموزش نیروی کار و تولید علم، نقش مؤثری در سلامتی افراد جامعه دارند. با این حال، عوامل متعددی میتواند جایگاه این مراکز را تهدید کند و موجب اختلال در تعاملات آنها با محیطهای اجرایی- صنعتی شود. از آنجایی که تاکنون مطالعه جامعی در خصوص موانع پیش روی دانشکدههای بهداشت صورت نگرفته است، پژوهش حاضر با هدف شناسایی دغدغههای دانشکدههای بهداشت برای تعامل با محیطهای اجرایی- صنعتی انجام شد. روشها: در این تحقیق، جریان گفتگوی 20 نفر از متخصصان و رؤسای دانشکدههای بهداشت دانشگاههای تیپ یک کشور، در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در تابستان سال 1397 فیلمبرداری گردید. گفتگوها دستنویس و سپس کلمه به کلمه تایپ شد و در مرحله بعد به روش تحلیل محتوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: با تحلیل دادهها، عوامل مرتبط در دو طبقه اصلی «چالشها و نیازهای تعامل با معاونتهای بهداشتی» و «چالشها و نیازهای تعامل با صنعت» دستهبندی گردید که طبقه دوم شامل چهار زیرطبقه بود. نتیجهگیری: مطالعه حاضر برای اولین بار به نتایجی شامل دستهبندی مجموعهای از چالشها و نیازهای مرتبط با تعاملات با معاونت بهداشتی و همچنین، ارتباط با صنعت به عنوان موانع کارکردهای دانشگاه و محیطهای عملیاتی دست یافت. بنابراین، میتوان از نتایج به دست آمده در راستای طراحی برنامههای جامع جهت رفع موانع برقراری ارتباطات و تعاملات بین دانشکدههای بهداشت با معاونتهای بهداشتی و صنایع استفاده نمود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
تعامل، دانشکده بهداشت، معاونت بهداشتی، ارتباط با صنعت، ارتباط با معاونت بهداشتی |
|
عنوان انگلیسی |
The Apprehensions of Health Schools in Interacting with Health Vice-Presidency and the Industry Sector: A Qualitative Study |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: Schools of health sciences play an important role in public health by training the workforce and the development of scientific work. However, several factors can threaten the position and status of these centers and disrupt their interactions with executive-industrial environments. Since no comprehensive study has been conducted on the barriers facing the schools of health sciences, this study is conducted with the objective to identify the concerns of the schools of health sciences for interaction with executive-industrial environments. Methods: In this study, the conversation flow of 20 specialists and heads of the schools of health sciences of Iranian type 1 universities was filmed at Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran in summer 2018; the conversations were handwritten and then typed word for word; they were then analyzed by content analysis method. Findings: As a result of data analysis, the related factors were classified into two main categories: 1) challenges and needs of interaction with health deputies, 2) challenges and needs of interaction with industry, which the latter itself included four categories. Conclusion: For the first time, the present study achieved some important results on the categorization of a set of challenges and needs related to the interactions with the health deputy office, as well as the interactions with the office of industrial relationships as the barriers to the operations of the universities and the operational environments. Therefore, the above results can be used as a guideline for designing comprehensive programs to remove barriers to communication and interaction at the schools of health sciences with their offices of health deputy and industrial relationships. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Interaction, Health school, Health vice-presidency, Relation with industry sector, Relation with health vice-presidency |
|
نویسندگان مقاله |
محمدرضا مراثی | Mohammad Reza Maracy Professor, Environment Research Center, Research Institute for Primordial Prevention of Non-communicable Disease AND Department of Epidemiology and Biostatistics, School of Health, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran استاد، مرکز تحقیقات محیط زیست، پژوهشکده پیشگیری اولیه از بیماریهای غیر واگیر و گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
فیروزه مصطفوی دارانی | Firoozeh Mostafavi-Darani Professor, Department of Health Education and Promotion, School of Health, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran استاد، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
رحمت چتریپور | Rahmat Chatripour PhD Candidate, Department of Health Education and Promotion, School of Health, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran دانشجوی دکتری تخصصی، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
آرش سلحشوری | Arash Salahshoori Assistant Professor, Department of Health Education and Promotion, Public Health School, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran استادیار، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
فرشته زمانی علویجه | Fereshteh Zamani-Alavijeh Associate Professor, Department of Health Education and Promotion, School of Health, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran دانشیار، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-14&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|