این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات نظام سلامت، جلد ۱۶، شماره ۳، صفحات ۱۵۸-۱۶۶

عنوان فارسی اثربخشی روش والدگری Kazdin بر کاهش نشانه‌های پرخاشگری و قانون‌شکنی در دانش‌آموزان دارای اختلال نافرمانی مقابله‌ای
چکیده فارسی مقاله مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی روش آموزش والدگری Kazdin بر کاهش علایم پرخاشگری، قانون‌شکنی و نافرمانی در دانش‌آموزان دارای اختلال نافرمانی مقابله‌ای (Oppositional defiant disorder یا ODD) انجام شد. روش‌ها: این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی و طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری همراه با گروه شاهد بود. نمونه‌ها از بین دانش‌آموزان پسر دارای ODD پایه اول تا سوم مدارس ابتدایی ناحیه 3 شهر اصفهان به روش تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. بدین ترتیب، 10 مدرسه توسط آموزش و پرورش ناحیه 3 شهر اصفهان در سال تحصیلی 97-1396 انتخاب و 230 دانش‌آموز پسر پایه اول تا سوم ابتدایی که دارای ODD بودند، فهرست شدند. از بین دانش‌آموزان دارای ODD، بر اساس کسب نمره بالاتر از نقطه برش در خرده مقیاس‌های قانون‌شکنی و پرخاشگری بر اساس ابزار سیاهه رفتاری کودک (Child Behavior Checklist یا CBCL) Achenbach و مصاحبه بالینی انجام شده توسط مشاوره مدرسه، 30 دانش‌آموز انتخاب و به صورت تصادفی در گروه‌های آزمایش و شاهد قرار گرفتند. برنامه مداخله آموزشی والدگری Kazdin طی 12 جلسه 5/1 ساعته و دو بار در هفته بر روی گروه آزمایش اجرا گردید. داده‌ها با استفاده از آزمون Repeated measures ANOVA تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: آموزش والدگری Kazdin تأثیر معنی‌داری بر کاهش نشانه‌های نافرمانی مقابله‌ای (57/20 = F، 001/0 = P) و خرده مقیاس‌های قانون‌شکنی (81/29 = F، 001/0 = P) و پرخاشگری (33/10 = F، 001/0 = P) داشت و این تأثیر در مرحله پیگیری پایدار مانده بود. نتیجه‌گیری: روش والدگری Kazdin، باعث کاهش نافرمانی مقابله‌ای، پرخاشگری و قانون‌شکنی و همچنین، کاهش تعارض بین والدین و فرزندان می‌شود و می‌توان از آن به عنوان روش مداخله‌ای مؤثر و کارامدی جهت کاهش نشانه‌های نافرمانی مقابله‌ای، پرخاشگری و قانون‌شکنی برای والدین استفاده نمود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پرخاشگری، قانون‌شکنی، نافرمانی مقابله‌ای، فرزندپروری، دانش‌آموزان

عنوان انگلیسی Effectiveness of the Kazdin Method for Parenting on Reduction of Aggression and Low-Breaking in Students with Oppositional Defiant Disorder
چکیده انگلیسی مقاله Background: This study aimed to determine the effectiveness of the Kazdin Method for Parenting training on reduction of aggression, low-breaking, and oppositional defiant disorder (ODD) in students. Methods: The study employed a pre-test, post-test, and follow-up quasi-experimental design with the control group. The population consisted of all boy first-to-third grade elementary students with ODD in educational district 3 of Isfahan City, Iran. They were selected via the stratified random sampling method, so that with the selection of 10 schools by Education Administration of District 3 of Isfahan in the academic year of 2017-2018, 230 boy first-to-third grade elementary students with ODD were listed. From among them, 30 students were randomly selected and divided into two experimental and control groups based on a score higher than the cut-off point on the subscales of law-breaking and aggression according to the Achenbach Child Behavior Checklist (CBCL) and a clinical interview conducted by school counselor. In this study, the Kazdin parenting educational intervention program was administered to the experimental group twice a week for twelve 1.5-hour sessions. The data were analyzed via the repeated measures analysis of variance (ANOVA). Findings: The Kazdin Method for Parenting had a significant effect on reduction in ODD (F = 20.57, P = 0.001) and also on the reduction in subscales of law-breaking (F = 29.81, P = 0.001) and aggression (F = 10.33, P = 0.001), and this effect remained constant in the follow-up stage Conclusion:. The Kazdin Method for Parenting reduces the ODD, aggression, and law-breaking, and also reduces the parent-child conflicts and it can be used as an effective interventional method for parents to reduce symptoms of ODD, aggression, and law-breaking.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Aggression, Law-breaking, Oppositional defiant disorder, Parenting, Students

نویسندگان مقاله مریم فولادوند | Maryam Fooladvand
PhD Candidate, Department of Educational Psychology, School of Education and Psychology, Khorasgan Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
دانشجوی دکتری تخصصی، گروه روان‌شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران

محمد علی نادی | Mohammad Ali Nadi
Associate Professor, Community Health Research Center AND Department of Educational Psychology, School of Education and Psychology, Khorasgan Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
دانشیار، مرکز تحقیقات سلامت جامعه و گروه روان‌شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران

احمد عابدی | Ahmad Abedi
Associate Professor, Department of Psychology and Education of Children with Special Needs, School of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran
دانشیار، گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

ایلناز سجادیان | Ilnaz Sajjadian
Assitant Professor, Department of Clinical Psychology, School of Education and Psychology, Khorasgan Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
استادیار، گروه روان‌شناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران


نشانی اینترنتی http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-27&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات